Interne kurser

Har alle eller nogle på redaktionen brug for nye kompetencer? Vi laver oplæg, interne kurser og kursusforløb på arbejdspladser. Herunder er et stort udvalg af muligheder, men vi skræddersyr gerne et helt specielt kursus til din arbejdsplads.

Ring: 70200744
Skriv: kursus@kaasogmulvad.dk

Crashkursus i aktindsigt

Journalistik og redskaber
Mange journalister ved for lidt om aktindsigt og bruger derfor ikke mulighederne så meget og så godt, som de kunne. Kurset lærer deltagerne at komme så langt som muligt med aktindsigt. Undervisningen bygger på en række konkrete eksempler og har masser af øvelser for at træne den praktiske brug af aktindsigt.
Læs mere »
Oluf Jørgensen, Nils Mulvad
En halv dag som oplæg eller en-to dage som kursus

Fairness i citater, vinkler og rettelser

Journalistik og redskaber
Pressenævnet har strammet kursen. Medierne udkommer med den samme historie på flere platforme og med flydende deadlines. Kurset lærer deltagerne, hvad det betyder for deres journalistik.
Læs mere »

Hverdagsgravning

Journalistik og redskaber
På regionale og lokale medier er der ikke megen tid til langvarige projekter. Alle skal producere meget. Alligevel kan man i en travl hverdag nå at grave vigtige oplysninger frem. Kurset baserer sig på erfaringerne fra de mange spadestikskonferencer i Danmark. Deltagerne lærer at bruge en række praktiske metoder, som hjælper i hverdagen.
Læs mere »

Interviewteknik for viderekomne

Journalistik og redskaber
Kurset tager afsæt i, at alle deltagerne har stor praktisk erfaring med at interviewe og kan alle de grundlæggende metoder. Dette kursus kan gøre gode interviewere endnu bedre, fordi der bliver arbejdet med deltagernes personlige interviewstil.
Læs mere »

Live - sådan!

Journalistik og redskaber
Begynderkursus for journalister, der skal arbejde “live”. Kurset træner både det tekniske og det personlige. Bevar roen, hold ansigtet i de rette folder, husk teksterne og beton ordene på den rette måde. Vær naturlig, vær dig selv, vær til stede.
Læs mere »
Stine Bolther, Niels Soltani Østergaard
En halv til en hel dag

Løsningsorienteret journalistik: Hold på brugerne

Journalistik og redskaber
Mange redaktioner arbejder på at inddrage brugerne og bedre forstå deres behov. Løsningsorienteret journalistik er et konkret værktøj til at løse denne vigtige opgave, så medierne i højere grad formår at levere relevant indhold til brugerne, aktivere dem og inddrage deres erfaringer i journalistikken.
Læs mere »
Bruno Ingemann
En halv dag som oplæg eller to-tre dage som kursus.

Perspektiv og gennemslag

Journalistik og redskaber
Vi skal have mere ud af vores journalistik, og den skal være mere vedkommende for læserne. Det er målet for dette kursus. Hvordan man med enkle greb både kan perspektivere og eksemplificere bedre - og uden at der nødvendigvis skal sættes mere tid af. Mange nyhedshistorier kan på den måde skabe mere værdi for flere læsere.
Læs mere »
Rasmus Emborg
En halv til en hel dag

Syv ting du skal vide om rubrikker

Journalistik og redskaber
Klikker dine historier ikke helt, som du synes, de fortjener? Eller vil du bare gerne få ekstra tip og værktøjer til at optimere dit rubriksprog uden at det ender i det rene clickbait. Så er dette måske kurset for dig.

Læs mere »

Sådan får du bedre ideer

Journalistisk og redskaber
Kursisterne får inspiration og redskaber til at åbne for kreativiteten, så de får øje på nye ideer, vinkler og greb. Ved at gøre noget anderledes end vi plejer, kickstarter vi den kreative proces. Forandring kræver også, at vi spiller hinanden gode.
Læs mere »
Helle Lyster
En halv dag som oplæg eller to-tre dage som kursus.

Sådan håndterer du whistleblowere

Journalistik og redskaber
Journalister får i stigende omfang lækkede oplysninger og dokumenter fra whistleblowere. Nye regler fra EU har til hensigt at beskytte whistleblowere bedre. Som journalist er du nødt til at kende de praktiske og tekniske muligheder.

Læs mere »
Oluf Jørgensen, Nils Mulvad
En halv til en dag

Fortæl den gode menneskehistorie

Fortælleteknik
Menneskets største fornøjelse er andre mennesker. Og i journalistikken er identifikation og den menneskelige vinkel et væsentligt brændstof for enhver historie.

Læs mere »

Fortæl historien på video og tv

Fortælleteknik
På dette kursus lærer deltagerne at producere deres egen video, kun ved hjælp af en smartphone. Vi dykker ned i mediets dna og gennemgår, hvad der virker – og hvad der ikke virker, og hvordan man "sælger" sin video bedst på sociale medier.
Læs mere »
Troels Trier
En dag

Fortæl med interaktive kort

Fortælleteknik
Interaktive kort hjælper historien på vej og får folk til at bruge mere tid på den. Deltagerne lærer at lave både enkle, velfungerende og lækre kort. Vi underviser både i Datawrapper, CartoDB og QGIS.

Læs mere »
Tommy Kaas
En til to dage

Fortællinger på 500 ord

Fortælleteknik
Kurset stiller skarpt på de fortællende værktøjer i alle dele af processen – men i korte formater. Kursusledere og undervisere er to eksperter i fortællende journalistik, Rikke Hyldgaard og Line Vaaben. Hver for sig har de bedrevet masser af fortællende journalistik.
Undervisere: Rikke Hyldgaard og Line Vaaben
Varighed: To-tre dage

Læs mere »

Kom i gang med digitale fortællinger

Fortælleteknik
Digitale fortællinger er historier, der er skabt til at blive læst på mobiltelefon. De behøver ikke være dyre og tidskrævende. Historien, den originale idé og få, velvalgte visuelle elementer er det vigtigste. På dette kursus skal I arbejde med en af Danmarks fremmeste digitale fortællere.
Læs mere »
Kim Schou
En halv dag som oplæg eller to-tre dage som kursus

Professionel mobilvideo med Lumafusion og FilmicPro

Fortælleteknik
På dette kursus underviser vi i to af de bedste værktøjer til at producere videoer på en smartphone. Du lærer at optage med FilmicPro og at redigere dine optagelser i Lumafusion. Kurset er for folk med lidt erfaring med mobilvideoer.

Læs mere »
Silas Bang
En dag

Sådan fortæller du med lister, tidslinjer, quiz og faktabokse

Fortælleteknik
På mobil, net, TV og papir er der gode muligheder for at bruge ekstra og andre elementer til at fortælle historien. Men alt for tit virker elementerne stik mod hensigten. De bliver showstoppere, der får læsere og seere til at springe fra. På dette kursus viser vi, hvordan du varierer din fortælleteknik ved at inddrage udstyr, og hvordan det bruges mest hensigtsmæssigt.

Læs mere »

Avanceret personsøgning

Datajournalistik
Nettets søgemuligheder ændres drastisk i disse år - især med GDPR, der begrænser meget af det, vi kunne før. Men der er stadig veje frem. Kurset er målrettet alle journalister, der vil lære de seneste digitale værktøjer til personsøgning.

Læs mere »
Tommy Kaas, Nils Mulvad
En halv dag som oplæg eller en, to eller tre dage som kursus.

Opgrader de digitale spydspidser

Datajournalistik
Nye digitale redskaber i journalistik kommer ind med ekspresfart i disse år. Dette kursus er målrettet de førende digitale journalister for at bringe dem endnu længere i brugen af de seneste redskaber. Det er et specialdesignet kursus, som vi bl.a. har gennemført på Dagbladet Børsen og den norske erhvervsavis Dagens Næringsliv.

Læs mere »
Tommy Kaas, Nils Mulvad
Kan tilpasses men fx 16 dage hen over nogle måneder.

Regneark for fortsættere

Datajournalistik
Kurset er for dem, der har brugt Excel eller et andet regneark på almindeligt niveau, og nu vil videre. I løbet af to dage bliver deltagerne mere sikre. Vi lærer dem en stribe tidsbesparende, smarte og lavpraktiske tricks, som vi selv bruger i det daglige arbejde.

Læs mere »
Tommy Kaas, Nils Mulvad
En til to dage

Tallene gemmer på historier - regneark for begyndere

Datajournalistik
Alle journalister bør kunne håndtere et regneark. Alle skal kunne åbne, redigere, lave enkle beregninger, filtrere og sortere. Der kan nemlig ligge mange gode historier gemt i regnearket. Efter kurset vil deltagerne have fået alle de grundlæggende ting på plads. De er klar til at gå jagt efter nye historier, vinkler, kilder og cases.

Læs mere »
Tommy Kaas, Nils Mulvad
En-to dage

Brug medierne og få dit budskab ud

Kommunikation
Kurset træner deltagerne i at få et budskab ud som en historie. Enten i mundtlig form/interview eller som debatindlæg. Historien må ikke kun handle om afsenderen selv. Den skal være vedkommende for andre mennesker.

Læs mere »
Bille Sterll
To dage

Få succes med din podcast

Kommunikation
Hvorfor vil I lave podcast, hvad vil I fortælle og hvordan gør I det så? Svarene på de spørgsmål bærer dig gennem kurset. Taler vi om en værtsbåren samtale med tre gæster i et studie, to venner der snakker over kaffe eller en monteret, dramaturgisk fortælling? Kurset er for kommunikations-medarbejdere. Vi gennemgår udstyr, ide, interview, tilrettelæggelse, klip og udgivelse.

Læs mere »

Tænk som en journalist

Kommunikation
På dette intensive kursus i pressehåndtering kommer deltagerne helt tæt på, hvordan journalister tænker og arbejder. I vor tid er medierne altid til stede. Uanset om det er de traditionelle eller de sociale medier. Lær at manøvrere rundt i det vildnis af kommunikationsplatforme og kom selv til orde.

Læs mere »
Stine Bolther
En dag