– et kursus om præcision i journalistisk formidling
Er I dem, I tror, I er? Eller bruger I en masse krudt på formidling, som aldrig trænger ordentligt igennem hos modtageren? På dette kursus tager vi jer igennem en analyse, hvor vi holder jeres medie op imod jeres formål – og giver en række konkrete anbefalinger til, hvordan I styrker præcisionen. Vi spørger: Hvad er jeres DNA? Hvor er der klicheer og tomgang, som skal ud, så I går klart og karakteristisk igennem?
Vi stiller skarpt på, om det, I siger med journalistiske ord, afspejles i jeres visuelle journalistik. Og omvendt: Om det udtryk, som møder modtageren, er rigtigt valgt. Vores analyse bevæger sig konstant mellem indhold og udtryk – i erkendelse af, at de to størrelser ikke bare er to sider af samme sag. De betinger hinanden og skal tænkes under ét.
Efter analysen træner I præcision i praksis. Gennem konkrete øvelser skærper I jeres evne til at sætte jeres ideer på spidsen i formidlingen. Vi introducerer en række nye formidlingsgreb i form af dogmer og formater, som I eksperimenterer med. Sammen udvikler vi nye formater og indholdstyper, som I kan bruge til at styrke præcisionen gennem visualisering og sproglighed.
Kurset tager udgangspunkt i jeres specifikke behov. Vi kan fokusere på strømlining af identitet på tværs af offline/online. På store dybdeborende temaer. På faktabokse, skilte og informationsgrafikker. Eller på sammenhængen mellem hovedbrand og nicher.
Kurset er tænkt til internt brug i mediehuse, mindre medier, print, digital, TV og video. Det kan være en hel redaktion, en redaktionsledelse eller en redaktionel gruppe af forskellige faggrupper.
Varighed: Typisk fra en halv dag til to dage. Men vi skræddersyer kurset i samråd med kunden.
Antal deltagere: Ubegrænset ved analysedelen. Max 12 hvis det er inklusiv øvelser m.m.
Underviser: Rasmus Emborg, Marianne Bahl
Forløb ved kursus på to dage (eksempel):
Dag 0 (før kurset):
Analyse og pointer, forberedelse hver for sig og sammen.
Dag 1:
Efterkritik med gennemgang af:
- Indhold og fordeling af indhold
- Journalistiske formater
- Kilder og kildebrug
- Læsevenlighed
- Fortælleteknik
- Sprog og stilistiske virkemidler
- Design
- Layout
- Typografi
- Farvepalet, vignetter, logoer
- Billeder og brug af billeder
- Fejl og andre uheld
Diskussion
Øvelser
Dag 2:
Øvelser
Refleksion
Skal vi holde dette kursus på din arbejdsplads? Vi hjælper dig gerne med at tilrettelægge kurset.
Kaas & Mulvad
kursus@kaasogmulvad.dk
27268818