15 nye kurser til journalister

Fokus på kvalitetsjournalistik og flere nye kursusledere kendetegner vores 15 kurser under Mediernes Efteruddannelse i efteråret 2016. Sideløbende gennemfører Kaas & Mulvad flere interne kurser på medierne. Firmaet er nu den næststørste leverandør af journalistisk efteruddannelse.

Et af de nye kurser er i sociale medier. Kurset ledes af Nadia Nikolajeva (tv..), social medie-redaktør på metroxpress, samt Katrine Villarreal Villumsen er freelance-journalist med fast tilknytning til mediebureauet CommunityContent, der beskæftiger sig med digitalt indhold, sociale medier og kommunikation.

Et af de nye kurser er i sociale medier. Kurset ledes af Nadia Nikolajeva (tv..), social medie-redaktør på metroxpress, samt Katrine Villarreal Villumsen, der er freelance-journalist med fast tilknytning til mediebureauet CommunityContent, som beskæftiger sig med digitalt indhold, sociale medier og kommunikation.

Se alle vore kurser her.

Se vores kurser hos Mediernes Efteruddannelse.

Hård start for monopolbrud

DJ’s monopol på journalistisk efteruddannelse blev brudt i januar 2015. Siden har de forskellige udbydere kæmpet for at få fodfæste på markedet, men det er svært viser DJ’s nye YouGov-undersøgelse ifølge Journalisten.

Mange journalister søger slet ikke eller kun i begrænset omfang efteruddannelse.

De fleste søger stadig oplysning om efteruddannelse i det trykte katalog fra DMJX, der omdeles med Journalisten to gange årligt, og under halvdelen søger information om kurser på hjemmesiden for Mediernes Efteruddannelse.

En del kursusleverandører forsvinder, men flere nye kommer til. Antallet af udbydere voksede fra 16 i første halvdel af 2015 til 31 på hjemmesiden i dag.

Vælg det sikre – kun få kurser aflyses

Kaas & Mulvad satsede i begyndelsen udelukkende på efteruddannelse i datajournalistik, men udvidede hurtigt til at udbyde kurser i kvalitetsjournalistik, blandt andet i interview, rubrikker, aktindsigt, sociale medier og fairness.

Vi er i dag den næststørste udbydere af efteruddannelse for journalister. I de tre første halvår har Kaas & Mulvad gennemført 798 kursusdage ud af i alt 6.156 dage under Mediernes Efteruddannelse, opgjort som hvor mange hele dage personer er blevet undervist.

Vores markedsandel er stabil på 13 procent, mens DMJX med 1858 dage dækker 30 procent af markedet i samme periode. Syddansk Universitet har 550 dage – 8 pct. – af markedet.

Resten af markedet deles af de mange små leverandører.

Hvor antallet af aflysninger er stort hos de andre leverandører, gennemfører vi to ud af tre af vore udbudte kurser.

Som illustration til vore kurser får vi fremstillet særlige vignetter af grafikeren Dan Knudsen. Her er det til "Genstart – som web-journalist”.

Som illustration til vore kurser får vi fremstillet særlige vignetter af grafikeren Dan Knudsen. Her er det til “Genstart – som web-journalist”.

Alle kurser i efteråret 2016 er godkendt

Mediernes Efteruddannelse åbnede for præsentation af alle efterårets kurser den 26. april.

Er din arbejdsgiver medlem af PU, kan du først tilmelde dig kurserne 10. maj – og det skal ske via mediernesefteruddannelse.dk.

Er din arbejdsgiver ikke medlem af PU, kan du sagtens tilmelde dig direkte hos os nu. Vi har 15 kurser med i efterårssæsonen.

Vi foreslog 12 forskellige efteruddannelseskurser, og Pressens Uddannelsesfond godkendte alle. Efter fristens udløb foreslog vi yderligere et kursus, bogkurset, fordi det var en stor succes i dette forår, samt “Snapchat for journalister” og “Skriv langt til mobilen”. Også de blev godkendt.

I efterårssæsonen spænder vi videre end nogensinde før. Vi har bl.a. otte helt nyudviklede kurser – alle helt eller delvist med andre kursusledere end os selv.

Intern efteruddannelse på medierne – langt på Børsen

I november 2015 indgik Kaas & Mulvad et tæt samarbejde med Børsen, der skal sikre, at de redaktionelle medarbejdere får tilbudt efteruddannelse, der er målrettet de konkrete behov. Tommy Kaas og Nils Mulvad underviser på nogle af kurserne, men aftalen går også ud på at arrangere kurser med andre undervisere og helt generelt at skaffe de mest kvalificerede kræfter til de interne kurser på Børsen.

Vi skal lave en bedre journalistik, bedre online og en bedre avis, som læserne er glade for, siger nyhedschef Jørgen Andresen, Børsen.

Vi skal lave en bedre journalistik, bedre online og en bedre avis, som læserne er glade for, siger nyhedschef Jørgen Andresen, Børsen.

”I et medielandskab, hvor udviklingen og udfordringerne står i kø, er efteruddannelse helt central for os alle, ” siger nyhedschef Jørgen Andresen, der indgik en fornyet og større aftale for 2016.

Foreløbig drejer kurserne sig om fairness, grafik og faktabokse, rubrikker og datajournalistik.

Vi har tidligere undervist på en lang række andre medier og håber at udvide samarbejdet med andre danske medier.

Læs her om interne kurser og kursusforløb på medierne, bl.a. om bedre nyhedsgrafik og faktabokse samt bedre rubrikker.

I 2. halvår af 2016 tilbyder vi disse 15 åbne efteruddannelseskurser

Snapchat for journalister (1 dag, Kbh)

Skriv langt til mobilen (2 dage, Kbh)

Journalistik vi kan leve af (2 gange 2 dage, Kbh.)

Genstart – som web-journalist (2 gange 5 dage, Middelfart og Kbh.)

Forstå og producér web-tv (2 dage, Kbh.)

Sæt dagsordenen med sociale medier (2 dage, Kbh)

Fra ide til færdig bog (3 dage Kbh)

London: Dristige formater og barske historier (5 dage, London)

Vind kampen om læsernes opmærksomhed: Skriv bedre rubrikker (1 dag, Kbh.)

Søg aktindsigt og skaf fortrolige kilder (2 dage, Aarhus)

Tallene gemmer på historier – regneark for begyndere (2 dage, Kbh.)

Avanceret internet – nye researchmetoder på nettet og i sociale medier (3 dage, Aarhus)

Lær de journalistiske tricks for at få oplysninger ud i retssager (2 dage, Kbh.)

Styr uden om flosklerne – flere fakta i kommunaljournalistik (3 dage, Aarhus)

Find data – og find historier med Microsoft Access (3 dage, Kbh.)

No comments yet.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.