Forstå arbejdsprocessen: Sådan gik Politiken viralt med kompliceret historie om skattely

Det kan sagtens lade sig gøre at få en kompliceret sag til at slå igennem på sociale medier.

vores november-kursus om at brænde igennem på sociale medier er en af kursuslederne Alexander Sjöberg, der var med til at tegne strategien for Politikens lancering af #ParadisePapers-lækagen på de sociale medier. En kompliceret historie, Politiken fik gjort til et viralt hit på sociale medier med enkle greb, og den er et godt eksempel på, hvordan du kan versionere historier til sociale medier og genbruge dit succesfulde indhold.

Det store #ParadisePapers-læk, som fandt sted sent i 2017, handlede kort sagt om, at store firmaer slipper for at betale skat ved hjælp af firmaer på blandt andet Bermuda. Historien, der er en kompleks størrelse rent teknisk, havde en række kendte firmaer som fikspunkt, og det udnyttede Politiken i lanceringen af historien på sociale medier.

Både analogt og digitalt brugte Politiken firmaet Nike og senere Apple som eksempler, for firmaerne har en stor udbredelse. Men i lanceringen på sociale medier, særligt Facebook, blev konkrete produkter (Nike-sko, Apple’s iPhone) fremhævet yderligere som eksempler på det, du har derhjemme, der kobler dig direkte til problemet.

Den største succes havde Politiken med denne video.

Den er kendetegnet ved at være skarpvinklet, at gå i dybden med et eksempel (Nike-sko), holde et højt tempo, forklare meget på kort tid og benytte sig af iøjnefaldende farver og et sprog, der betyder, at alle kan være med.

Videoen er i skrivende stund på Facebook set over en halv million gange, den har mange kommentarer og likes – men særligt delingerne er værd at bide mærke i. Flere end 6200 gange valgte brugerne på Facebook at dele videoen, den bedste form for interaktion en bruger kan foretage sig på Facebook. Det skete blandt andet ved brug af en aktiv ‘call to action’, altså en efterspørgsel af handling fra brugerens side. I dette tilfælde skrev Politiken: “Del videoen og gør dine venner klogere”. Særligt den unge målgruppe i start-20’erne, tog den til sig.

Senere på året kunne Politiken gendele præcis den samme video. Med enkle greb som “gense videoen her” fik avisen genbrugt materialet uden misforståelser hos brugerne, og fik således ganske mange visninger og udbredelse for arbejdsindsatsen. Videoen kunne desuden lanceres på både Twitter:

og Instagram:

På kurset “Journalistik på sociale medier: Brænd igennem og stå stærkt” kan du lære, hvordan du udnytter de mekanismer, der gav Politiken succes, hvad det vil sige at versionere mellem de forskellige platforme – hvordan du selv gør det – og hvad der skal til, for at indhold fanger brugerne.

Journalistik på sociale medier: Brænd igennem og stå stærkt kører 26. og 27. november i København. Stine Bødker (TV2 Echo) og Alexander Sjöberg (Politiken) er kursusledere.

No comments yet.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.