Journalistik på sociale medier: Brænd igennem og stå stærkt

Stine Bødker, TV2 ECHO, og Alexander Sjöberg, Politiken, lærer dig at brænde igennem og at sætte den journalistiske dagsorden med sociale medier. Foto: Niels Jørgensen.

Kurset foregår 26. og 27. november 2018 i København.

Mere end halvdelen af danskerne får nyheder fra sociale medier. Blandt unge er tallet endnu højere. Derfor er det en stor fordel for dig at have tjek på de redskaber, formater og mekanismer, der får dine historier bredt ud på sociale medier – uden at gå på kompromis med journalistisk kvalitet og troværdighed.

Sociale medier giver nogle gode muligheder, som både kan blive til nyskabende journalistik og gøre, at du kan nå et større publikum – måske endda målgrupper du ikke havde troet, du kunne ramme. Samtidig kan en stærk tilstedeværelse på sociale medier være med til at skabe en god relation mellem dit medie og dets publikum.

For at stå stærkt på sociale medier skal nogle af de traditionelle journalistiske formater pudses af og tilpasses, så historierne kan blive foldet rigtigt ud og slå igennem. Det er præcis, hvad du lærer på dette kursus.

Vores kursusledere, Stine Bødker, TV2 ECHO, og Alexander Sjöberg, Politiken, er eksperter i at tilpasse og versionere journalistiske historier til Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube, tekstvideoer, explainers og meget andet.

Tænk socialt

Som journalist og medie er man andet end blot afsendere på sociale platforme. Interaktionen med brugerne er en vigtig del af det moderne journalistiske håndværk. Derfor lærer du forskellige greb til, hvordan du tænker socialt og bruger platformene på deres præmisser.

Du bliver også klogere på, hvordan du overvåger de forskellige platforme for trends og virale opslag, finder inspiration og nye vinkler og tjekker, hvordan dine historier klarer sig efter en publicering på sociale medier. Måske er du i tvivl om, hvorfor du skal gå op i reach, interaktion og fastholdelse, men efter dette kursus vil det stå helt klart.

Sidst men ikke mindst klæder vi dig på til at begå dig i den omskiftelige verden inden for sociale medier. Algoritmer, ændringer i brugeradfærd og fordele ved at bruge en bestemt platform frem for en anden får du også indblik i.
Vi ser frem til at lære dig, hvordan du laver journalistik på sociale medier, hvor du både skal have øje for gennemslagskraft, timing og brugernes tillid.

På kurset lærer du:

  • Hvordan du bruger de vigtigste sociale medier som Facebook, Instagram, Snapchat og Twitter.
  • Hvordan du får en stærk gennemslagskraft og når langt ud med dit indhold.
  • Hvordan du kan bruge sociale medier i din research og indsamling af stof samt finde unikke vinkler til historier.
  • Hvordan du opbygger et fællesskab og får en god dialog med dine brugere – også når der er negativ feedback på din side. Med andre ord vil vi vise dig, hvordan du er social på sociale medier.
  • Hvordan du bruger online værktøjer til at holde øje med, hvad der foregår på sociale medier – så som Whale, Crowdtangle, Tweetdeck, Buffer og lignende.
  • At versionere indhold fra en anden platform, så det passer til de sociale mediers præmisser.
  • Hvad algoritmer, reach og andre fagtermer inden for sociale medier går ud på, hvordan du arbejder med dem, og hvilke data du bør bide mærke i.
  • Du bliver også opdateret på den seneste viden om, hvad de store techgiganter som Facebook har kastet sin kærlighed over, så du er på forkant med udviklingen.

Når du forlader kurset, kan du:

  • Opbygge og administrere journalistiske profiler på sociale medier med ferm hånd.
  • Bruge din nye viden til at udvikle og afprøve nye journalistiske formater til dit medie.
  • Finde inspiration til nye vikler, historier og kilder gennem de værktøjer, som du har stiftet bekendtskab med.
  • Gå analytisk til værks i dit arbejde med et godt overblik over den data, du kan indsamle og med indblik i, hvad du kan bruge den til.
  • Nå langt ud med dine opslag og få flere brugere engageret i dit indhold.

Kurset indeholder både oplæg, viser gode eksempler, lægger op til diskussioner og har praktiske øvelser.

Forudsætninger: Ingen, men vi forventer, at du har oprettet en konto til Facebook, Instagram, Snapchat og Twitter. Medbring en smartphone eller tablet.

Tid og sted: 26. og 27. november 2018 i København.

Kursusledere: Stine Bødker og Alexander Sjöberg

Pris: 5990 kr.

Prisen omfatter: Undervisning, undervisningsmaterialer og frokost, kaffe, te og vand i løbet af kurset. Prisen er ex. moms.

Tilmeld dig hos Mediernes Efteruddannelse

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

TILMELDING ER BINDENDE

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.