Data-analyse for Greenpeace: 70 pct. af EU’s direkte landbrugsstøtte går til husdyrproduktion
Tirsdag i denne uge offentliggjorde Greenpeace en rapport om EU-landbrugsstøtte og husdyrproduktion, hvor jeg havde foretaget beregninger og analyser. Uofficielle kilder i Kommissionen kritiserer metoden. Husdyrbrug får landbrugsstøtte, idet arealet betyder støtte, uanset hvad det bruges til. Omkring 70 pct. af det samlede landbrugsareal i EU benyttes til husdyrproduktion. I EU-systemet findes mange beregninger af forhold inden for landbruget, men pudsigt […]
Inspect webside finder skjulte links – hos Statstidende
Den 29. januar 2019 ændrede Statstidende udseende. Alt fik en grundlæggende make-over. Vores mange skraber-robotter, der henter oplysninger om konkurser, rekonstruktioner, herreløse bank-konti og meget andet godt, virkede derfor ikke længere. Medier bruger oplysningerne fra Statstidende både til konkrete nyhedshistorier og til avanceret research efter virksomheder og personer. Oplysninger benytter de også til analyser, for […]
Mapit er på rette kurs
ANMELDELSE: Nyt dansk udviklet kortprogram er lovende. Til mediebrug mangler endnu lidt finesser, men “Mapit” indeholder allerede et par meget nyttige funktioner. Når vi taler software til fremstilling af interaktive kort til onlinebrug, dominerer de udenlandske virksomheder som fx Google, Carto, ESRI, Tableau og Datawrapper. Vi har også gennem årene set gode dansk-udviklede programmer, men […]
Én ting, journalister kan lære af efterforskere
Når vi taler research med folk fra politi, forsvar, efterretningstjenenester eller forsikringsselskaber, er de enige om én ting. De kunne ikke drømme om at researche på sociale medier med deres egne personlige profiler (hvis de overhovedet har en personlig profil). I stedet opretter og bruger de anonyme eller falske profiler, så de ikke risikerer at […]
Fra strafferetsekspertens dagbog
Ubåds-Madsen, Loyal to Familia, nøgenbilleder og gruppevoldtægter. Journalisterne kimer Trine Baumbach ned med spørgsmål om aktuelle retssager. Kom på hendes kursus, så du er bedre klædt på til din næste sag. Professor i strafferet Trine Baumbach fra Det Juridiske Fakultet på Københavns Universitet er hyppigt i TV og bruges både til baggrund og direkte citat […]
Find alt om en person – her er 40 konkrete tips
Denne artikel er en af vores mest søgte og læste artikler. Senest opdateret november ’22. Har du en klar strategi, kan du med almindelige søgninger finde alt om en person – eller næsten. Her er 40 konkrete bud på, hvordan du systematisk støvsuger nettet for baggrundsoplysninger om en person. Lær mere på vores kursus “Digital […]
Forstå arbejdsprocessen: Sådan gik Politiken viralt med kompliceret historie om skattely
Det kan sagtens lade sig gøre at få en kompliceret sag til at slå igennem på sociale medier. På vores november-kursus om at brænde igennem på sociale medier er en af kursuslederne Alexander Sjöberg, der var med til at tegne strategien for Politikens lancering af #ParadisePapers-lækagen på de sociale medier. En kompliceret historie, Politiken fik gjort […]
Fejl og upræcise ord i krimi-historier
Det skal gå stærkt. Journalister har sjældent specialviden om strafferet. Resultatet er upræcise historier, nogle gange med fejl. Centerleder på Københavns Universitet, Trine Baumbach, der har speciale i strafferet, håber at kunne hjælpe medier til at undgå de værste skævere. Det er blevet værre med krimi-historierne. Medierne er mere sultne efter historier. Politikerne går tættere […]
Bag kulisserne: Sådan lavede vi Navnehjulet
April 2018: Nedenstående artikel fra august 2014 er skrevet kort efter, at vi havde premiere på vores interaktive “Navnehjul”. Artiklen giver et indblik i udviklingsarbejdet og vores overvejelser. Ultimo marts 2018 er Navnehjulet udkommet i en ny udgave – med opdaterede data og med tre nye datatyper: Millionærtæthed, skatteindbetaling og favorit-bilmærke. Facebook har lavet ændringer, […]
Sådan måler du website-besøg fra Instagram
Ved du, hvor mange besøgende du får fra Instagram? Nej vel, det ved du ikke? Lad mig fortælle dig hvordan du finder ud af det – her med eksempler fra Københavnermagasinet tipKBH.dk. Normalt ville du kigge efter dine besøg i Google Analytics under Anskaffelse > Al trafik > Kilde/Medium Som du kan se på screendumpet […]