Digital journalistik 2020 – New York og New Orleans

Kurset foregår i New York og New Orleans 1.-9. marts 2020.

I Danmark eksperimenterer de første medier lige nu med såkaldt robotjournalistik. I USA begyndte de tidligere og har flere erfaringer. Tag med os til New York og New Orleans og se med egne øjne, hvor langt de amerikanske medier er kommet med den digitale journalistik.

Vi starter i New York, hvor vi skal vi besøge en række absolut førende medier. Derefter tager vi til New Orleans for at deltage i verdens største, vigtigste og mest spændende konference for den digitale og databaserede journalistik.

I 2014 var mange imponerede over LA Times’ spæde forsøg med robotjournalistik. Robotten skrev korte hurtige nyhedstelegrammer efter jordskælv, men i dag er man meget længere.

Fx blev robotjournalistik brugt i stor stil i forbindelse med seneste OL og med seneste præsidentvalg. Den udvikling undersøger vi i løbet af ugen gennem besøg og samtaler med nogle af dem, der driver udviklingen. Hvad er det, vi fremover skal vente at se – også i danske medier?

Kunstig intelligens og robotter

På tre døgn i New York kommer vi vidt omkring: Ved Times Square ligger Thomson Reuters. Her møder vi Reg Chua, som er chefredaktør med ansvar for udviklingsprojekter og meget mere. Han fortæller om Reuters brug af robotjournalistik og kunstig intelligens i journalistik.

Reuters tog efteråret 2018 værktøjet “Lynx Insight” i brug, og det bruges nu på redaktioner i hele verden. Værktøjet giver journalisten input til den konkrete artikel, både i form af facts, forslag til kilder og konkrete sætninger. Læs også denne omtale i Wired.

Kurset giver dig en hands on-introduktion til datajournalistik. Foto: Amber Garrett – www.ambergarrett.com

Vi besøger også Reuters store konkurrent, Bloomberg News, der selvfølgelig også er i fuld gang. I cirka en tredjedel af alt output fra Bloomberg News spiller automatiseringsværktøjet “Cyborg” en større eller mindre rolle.

Kursisterne kommer også indenfor hos erhvervsmagasinet Forbes, som specielt er kendt for lister over verdens rigeste. Her hjælper værktøjet “Bertie” journalisterne med kladder og udkast til artikler.

Journalistik fra øverste hylde

Alt skal dog ikke handle om robotter og automatisering. Men al journalistikken, du vil høre om, er hentet fra øverste hylde.

Vi besøger New York Times og har her tre mål. Vi hører om nyhedsmediets planer for dækningen af det amerikanske præsidentvalg. Specielt hvordan erfaringerne fra anvendelsen af digitale metoder ved seneste præsidentvalg bliver brugt og videreudviklet til det kommende valg. Vi skal høre om baggrunden for de banebrydende interaktive features, der konstant sætter nye standarder. Og vi skal ned på jorden og høre, hvordan avisen lavpraktisk har tacklet udfordringerne med manglende tekniske kompetencer i redaktionen og nu kører et målrettet program, der fx skal få flere journalister til at kunne bruge regneark.

Vores mangeårige kontakt Rob Gebeloff, der arbejder som datajournalist på avisen, er vært og koordinerer besøget.

På TV-stationen National Broadcasting Company, NBC, hører vi om, hvordan data indgår i undersøgende TV-historier og i internationale samarbejdsprojekter. Hvad er udfordringerne i dag? Her er det vores mangeårige samarbejdspartner, Andy Lehren, leder af NBC’s undersøgende journalistiske redaktion, der er vært og koordinerer besøget. Han fortæller om, hvordan lækkede dokumenter igen og igen sætter dagsordenen. Vi hører om udfordringerne i og erfaringerne med at analysere de kolossale mængder dokumenter.

Wall Street Journal indvier Jo Craven McGinty, columnist og Pulitzer-vinder, kursisterne i situationen for medier, journalister og journalistik i New York lige nu.

Vi hører også om erhvervsavisens erfaringer med nyhedsbreve som en metode til at komme i tættere kontakt med læserne og som en bevidst strategi for at minimere brug af Facebook og andre sociale medier.

Som regel tiltrækker Nicar-konferencen over 1000 deltagere. Foto: Amber Garrett – www.ambergarrett.com

Vi bliver opdateret på de seneste strategier for at opbygge moderne undersøgende journalistik med brug af data-analyser, crowdsourcing og non-profit baseret journalistik på The Marshall Project, der er et non-profit journalistcenter med fokus på kriminal- og retsstof. Vores vært er Tom Meagher, der er Deputy Managing Editor.

Ovenstående besøg er alle aftalt, og derudover arbejder vi på at få flere aftaler på plads.

Program i New Orleans:

Efter New York flyver vi onsdag eftermiddag til New Orleans i Lousiana, hvor vi skal deltage i Nicar-konferencen.

NICAR-konferencen for datajournalistik samler typisk omkring 1000 deltagere fra alle hjørner af verden.

Konferencen er verdens vigtigste årlige konference inden for datajournalistik, og der er masser af indhold at vælge mellem, uanset niveau og særlige interesser. Her er programmet fra 2019.

I løbet af de fire dage i New Orleans vil der konstant være en mængde arrangementer, deltagerne kan vælge mellem. Her er både noget for absolut begyndere og for de virkeligt avancerede. Hvis man vil forfølge noget af det, vi har hørt om i New York, er der gode muligheder.

Der er også hands on-undervisning, hvor man selv har fingrene på tasterne og kan lære et nyt værktøj eller metode at kende i løbet af en time eller to. Mange kursister har haft stor glæde af disse sessioner.

Vi har arrangeret lignende ture før, og deltagerne melder altid om stort udbytte. Læs, hvad deltagerne sagde i 2014, da vi var i New York og Baltimore. Her har vi samlet indtryk fra turen til San Fransisco og Denver i 2016, og her fra New Orleans i 2016.

Vi guider til bedste udbytte for hver især

Der er masser af oplæg, foredrag, paneldebatter, demoer og meget andet. Vores tidligere kursister kan bevidne, at alle er åbne og gerne deler ud af viden og tip på tomandshånd. Og da der er en overflod af tilbud, guider vi selvfølgelig de danske deltagere, så hver især får det optimale udbytte af konferencen.

Helt konkret får du:

  • Tre dage i New York City med ny viden og inspiration fra målrettede besøg på førende nyhedsmedier.
  • Møder med centrale journalister og redaktører om den seneste udvikling og aktuelle tendenser.
  • Du deltager i 3,5 dages konference – hvor der er en overflod af tilbud at vælge mellem.
  • Et års medlemskab af IRE – og adgang til et globalt netværk af kolleger, du fremover kan trække på.

Læs IRE’s omtale af NICAR 2019.

Det praktiske: Vi rejser fra Københavns Lufthavn med SAS søndag 1. marts klokken 10.50 og lander i Newark 13.35. Vi flyver fra New York til New Orleans onsdag den 4. marts klokken 15.00 og lander 17.25 i lufthavnen i New Orleans. Konferencen finder sted 5.– 8. marts 2020. På hjemturen flyver vi fra New Orleans til Chicago søndag den 8. marts 17.27 og lander i København mandag den 9. marts klokken 13.20.

Hotel i New York: The Kitano New York, 66 Park Avenue, East 38th St, New York, NY 10016. Godt og velbeliggende, tæt på Grand Central Station. Med morgenmad. Se på kort.

Hotel i New Orleans: New Orleans Marriott, 555 Canal Street, New Orleans, Louisiana 70130. Vi bor på konferencehotellet, hvad der er en stor fordel. Uden morgenmad. Se på kort.

Kursusleder: Tommy Kaas og Nils Mulvad
Varighed: 9 dage
Sted: New York City og New Orleans, USA.
Tidspunkt: 1. – 9. marts 2020
Pris: 33.000 kr. (der tillægges ikke moms)

Prisen omfatter: Flytransport mellem København og USA, transport i USA, hotel i New York og New Orleans, deltagelse i konferencen, et års medlemskab af IRE, kursusdelen, undervisningsmaterialer og enkelte måltider i løbet af kurset. Som hovedregel er din forplejning for egen regning. Prisen tillægges ikke moms.

Tilmeld dig hos Mediernes Efteruddannelse fra 4. nov. 19

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

TILMELDING ER BINDENDE

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end to måneder før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end to måneder før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris. Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.

Det øverste foto af New York Times-bygningens logo er af Kevin Prichard Photography – https://www.flickr.com/photos/18081829@N00/2562090457/, CC BY-SA 2.0, Link

De øvrige fotos er fra forrige års konference, der foregik i Chicago. Foto Amber Garrett.