Kurset foregår 7.-8. maj 2026 i København.
OSINT er lidt af et buzzword. Vi kunne lige så godt have kaldt kurset “Ekstrem nyttig digital research”.
På kursets to dage lærer kursisterne det nødvendige – og det nyeste – inden for avanceret personsøgning på nettet og på sociale platforme. De ser, hvordan det bruges i praksis. De prøver kræfter med en række udfordrende opgaver og vender hjem med nye metoder og konkret viden om, hvordan de bedst, hurtigst og mest effektivt og sikkert finder det, de leder efter.
OSINT står for “Open Source Intelligence” – information fra åbne kilder. Udtrykket refererer til indsamling og analyse af information, som er offentligt tilgængelig. Dette kan inkludere oplysninger fra internettet, sociale medier, nyhedsartikler, offentlige databaser og andre åbne kilder. Noget, de fleste journalister praktiserer i et begrænset omfang, men mulighederne er store, og man kan få meget ud af metoden, hvis man er bevidst om, hvad man gør. I Kaas & Mulvad samler vi, bearbejder, analyserer og videresælger data. For os er OSINT en helt praktisk og dagligdags forteelse.
Ved hjælp af OSINT-teknikker kan journalister fx undersøge historier dybere og grundigere, verificere fakta og komme opspore skjulte sammenhænge.
Men der sker konstant ændringer for alle, der researcher online, og der er hele tiden brug for at lære nye metoder eller for at justere den viden, man har fra tidligere. I efteråret lukkede Meta fx ned for en række søgemuligheder. Til gengæld er der nye spændende research-muligheder i AI-værktøjerne, hvis man altså ved, hvordan man skal bruge dem. Det inkluderer vi naturligvis i kurset.
Interessen er stor. Emnet er dejligt konkret. De konkrete tips og tricks, vi bringer i vores nyhedsbrev om research på nettet, får altid mange klik. Og vi bliver løbende bedt om at holde oplæg og intern undervisning for forskellige typer efterforskere i det private erhvervsliv mv, hvor man ønsker at få opdateret sin viden.
Kursusleder Tommy Kaas samler de vigtigste aktuelle teknikker i et effektivt afviklet todages kursus, hvor en rød tråd er personsøgning.
Undervisningsformen er et hands on-kursus, hvor kursisterne vekslende med oplæg får en række konkrete opgaver og gennem løsningen lærer, hvilke metoder der virker i praksis, når man skal arbejde effektivt, hurtigt og sikkert.
De aktuelt mest brugte sociale platforme får ekstra opmærksomhed. Gennem disse sociale medier finder vi fx kilder, cases og kontaktoplysninger og ved at kombinere det fundne, kan man komme overraskende langt. Vi vil også kort demonstrere, hvad visse betalingsprogrammer kan, så kursisterne er orienterede om mulighederne.
Den erfarne gravejournalist Niels Lykke Møller er i Danmark igen og bidrager med et oplæg om de helt konkrete værktøjer og arbejdsmetoder, han bruger og har brugt i sit arbejde på TV2 – fx for lynhurtigt at identificere personer eller at finde frem til dem på hemmelige skjulesteder.
Kurset bygger på mange års erfaring i og en løbende brug af avanceret netresearch. Vi ser gang på gang, at alle får udbytte af vores kurser – uanset forkundskaber.
På kurset lærer du blandt meget andet at:
- bruge browserudvidelser for at effektivisere dit arbejde – men også, hvorfor du skal bruge dem med varsomhed
- researche mere effektivt og præcist i digitale kilder
- søge målrettet – og at få meget mere ud af din næste Google-søgning.
- bruge sociale medier til effektivt at lokalisere kilder og cases – også i hastesituationer og i udlandet
- finde e-mail, telefonnummer og adresser på personer – også på dem, der er rigtigt svære eller som fx har et meget almindeligt navn.
- udforske muligheder for research ved hjælp af AI-værktøjer. Det kræver, at man tænker på en lidt anden måde end normalt.
- dokumentere din research, fx ved at gemme researchmateriale – også lange kommentarfyldte Facebook-sider og hele Instagram-konti
- lægge en strategi for en research-opgave. Så arbejder du mere effektivt og målrettet.
- se – og lægge mærke til, hvad du rent faktisk ser. Det lyder indlysende, men er det ikke. Det opdager kursisterne undervejs.
Undervisningsform
Undervisningen er tilrettelagt med oplæg, efterfulgt af øvelser. Til hver øvelse er der korte huskesedler målrettet den journalistiske brug. Du får alle huskesedler samlet i en pdf-fil og kan derfor let tage dem i brug hjemme på redaktionen.
Efter øvelserne er der opsamling, hvor vi i fællesskab diskuterer den praktiske, journalistiske anvendelse af metoden.
Forudsætninger: Der kræves ingen forkundskaber. Men inden kurset skal du have oprettet gratis konti på en række sociale platforme. Vi giver besked til de tilmeldte om dette inden kurset. Deltagerne skal have egen computer med.
Om kursuslederen:
Sammen med Nils Mulvad dannede Tommy Kaas det fælles firma Kaas & Mulvad i 2006, men også før den tid arbejdede han professionelt med digital research. I 2006 udgav han på forlaget Ajour “Find det på nettet” med Michael Holm. Tommy Kaas bruger dagligt teknikkerne i sit eget arbejde og har gennem årene givet dem videre til mange kolleger i ind- og udland. I 0’erne underviste Nils og Tommy på DjE-kurset “Journalistkørekort til internettet”, senere på mange forskellige kurser – oftest under overskriften “Avanceret internetresearch”. I de senere år har vi på interne kurser undervist efterforskere fra forsikringsselskaber og politiet. Kaas & Mulvad løser ofte research-opgaver for medier, men bliver også løbende kontaktet af privatpersoner eller firmaer, der vil have råd eller hyre os som net-privatdetektiver.
Kursusleder: Tommy Kaas
Varighed: 2 dage
Sted: Pilestræde 61, 1112 København K.
Tidspunkt: 7.-8. maj 2026
Pris: 8480 kr. ekskl. moms.
Prisen omfatter undervisning, undervisningsmaterialer og frokost, kaffe, te og vand i løbet af kurset. Prisen er ekskl. moms.
Tilmeld dig hos Mediernes Efteruddannelse fra 10. nov.Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.
TILMELDING ER BINDENDE
Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.
Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.
Illustrationen er en AI-grafik skabt af Gert K Nielsen og AI-tjenesten Midjourney i fællesskab.