Nye små og rent digitale lokalmedier skyder op overalt i landet, hvor de traditionelle medier en del steder har efterladt borgerne med sporadisk eller slet ingen journalistisk dækning, for eksempel på Mors, i mindre bysamfund og i bydele i de større byer.
På dette kursus samler vi op på erfaringene for dem, der vil være med til at forny lokaljournalistikken og mindske nyhedsørknerne. Om det så handler om at starte et helt nyt medie eller om at skabe nyt liv i de etablerede medier.
Nye forretningsmodeller kræver også andre tilgange til journalistikken – og omvendt. Nye platforme, formater og ændrede former for journalistisk værdiskabelse skal gå hånd i hånd med klare overvejelser om målgrupper og brugerbehov.
Flere af de nye hyperlokale medier klarer sig på basis af community-baserede forretningsmodeller, der er mindre afhængig af annoncesalg.
Det gælder blandt andet VoresBrabrand.dk, der blev etableret med støtte fra Slots- og Kulturstyrelsens innovationspulje og nu er økonomisk selvbærende på basis af nye former for lokaljournalistik og nye indtægtsstrømme. Her udgør annoncer under 20 procent af omsætningen, mens medlemskaber og partnerskaber tegner sig for hovedparten af indtægterne.
Kursusleder er dels Peter From Jacobsen, som gennem de sidste otte år har gjort VoresBrabrand.dk til en rentabel forretning som rendyrket digitalt medie. Peter er tidligere fagmedarbejder på DMJX. Dels André Bentsen, journalist og nyhedsredaktør hos MigogKbh, vinder af Folkets Journalistpris i 2024, Årets Ildsjæl i 2020 og 2021, kåret af Danske Medier.
Ved at holde kurset i bydelen Gellerup/Brabrand får deltagerne et indblik i de særlige muligheder og udfordringer, der præger det journalistiske arbejde her. Målet er, at deltagerne ser de journalistiske potentialer i eget nærområde med nye øjne.
Kurset er et internatkursus, som foregår på Gellerup Forsamlingshus, der ligger midt i et lokalsamfund under kolossal forandring. Rammerne er særdeles hyggelige.
Abonnenter vs medlemmer
Kurset tager dig gennem de vigtigste valg i opstarten og præsenterer centrale elementer som åbne redaktions- og årsmøder (fotoet for oven er fra et åbent redaktionsmøde med bydelsmødrene). Og vi går i dybden med den aktivistiske journalist-rolle, der er naturlig for de helt nære medier.
At tænke medlemmer i stedet for abonnenter er ikke særegent for de nye hyperlokale medier. Sådan tænker man også fx hos Zetland og på Frihedsbrevet. På kurset undersøger vi mulighederne i det medlemsbaserede medie, og deltagerne får mulighed for at møde nogle af Vores Brabrands medlemmer, der er naturlige medspillere i den journalistiske hverdag.
Desuden ser vi nærmere på de 7-8 andre indtægtskilder, der er en forudsætning for økonomisk bæredygtighed i en tid, hvor annoncemarkederne er i nærmest frit fald.
Kurset ruster deltagerne til at være med helt fremme i forreste række, når vi sammen skal finde frem til de mest holdbare digitale modeller. De får ikke bare et overblik over de nyeste erfaringer og metoder. De lærer også selv at skabe og søsætte nye lokale koncepter.
Interessen for at skabe nye lokale medier er markant. “Foreningen af lokale, fritstående, journalistiske internetmedier” er dannet og har også bl.a. været aktiv i forbindelse med opstart af Ugeavispuljen for at undgå, at støtten kun gik til papiraviserne.
Foreningen melder om henvendelser fra journalister i hele landet, som drømmer om at starte et lille medie op ligesom fx VoresBrabrand. Og en del kommer i gang. Et par af de seneste eksempler er KunThy og TjekFredensborg, men samme billede ses landet over.
På kurset går vi især i dybden med disse emner
- Forretningsmodeller for lokale medier – hvad ser ud til at virke bedst?
- Udvikling af fonds- og samarbejdsprojekter
- Brugerbehov – hvad ved vi om det lokale engagement?
- Digitale platforme og brugsmønstre i lokaljournalistikken
- Lokaljournalistens nye roller – dilemmaer og prioriteringer
- Udvikling af formater og koncepter
Uanset om du er lokaljournalist i et mediehus, på et lille lokalmedie eller først er på vej til at starte op, får du masser af ideer at arbejde videre med derhjemme – om det så er nye måder at møde læserne på, nye journalistiske formater eller anderledes måder at være journalist på.
Inspiration til traditionel lokalpresse
Også for ansatte på mere traditionelle lokalaviser er der på kurset ideer at hente til fornyelse af det daglige arbejde:
- Drop telefon-journalistikken. Bryd med de vante rutiner og lukkede redaktionslokaler.
- Forstå at udbygge netværket. Skab loyalitet blandt brugerne.
- Inddrag medlemmernes viden og input og nyd en større legitimitet og relevans som medie.
På kurset præsenteres metoder, der kan implementeres i deltagernes hverdag, uanset om de arbejder på en redaktion i et traditionelt mediehus eller overvejer at starte et nyt medie-projekt.
Få gratis adgang til researchværktøj
KM24 er et research- og dataværktøj, der bl.a. kan overvåge stort og småt i et lokalområde, og som derfor er særligt velegnet til daglig brug på lokale medier. Mange af landets lokaljournalister har allerede gennem deres arbejdsplads adgang til KM24. Vi giver alle deltagere et års gratis adgang som en del af kurset, og de vil – om nødvendigt – få en kort introduktion undervejs, så det kan komme i brug med det samme.
Program:
Dag 1: 10.00-20.00 (inkl. fællesspisning med medlemmer af VoresBrabrand).
Dag 2: 9.00-16.00.
Kursusleder: Peter From Jacobsen og André Bentsen
Varighed: 2 dage
Sted: Pilestræde 61, 1112 København K.
Tidspunkt: 13. – 14. april 2026
Pris: 9995 kr. ekskl. moms.
Prisen omfatter undervisning, undervisningsmaterialer, et års adgang til KM24.dk, alle måltider samt overnatning på nærliggende hotel. Prisen er ekskl. moms.
Tilmeld dig hos Mediernes Efteruddannelse fra 10. nov.Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.
TILMELDING ER BINDENDE
Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.
Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.