Gadgets i journalistikkens tjeneste

gadgets

Kurset foregår 6. og 7. juni 2016 i København

Fremtiden er digital, men virkeligheden er konkret – ikke mindst for journalister.

I dette kursus ser vi nærmere på de konkrete dimser, gadgets og de mange teknologiske nyheder, der dag for dag ændrer betingelserne og mulighederne for vores arbejde med journalistik, kommunikation og medier. Det bliver et udpræget hands on-kursus, hvor vi vil prøve masser af ting af. Er du bare lidt fascineret af gadgets og grej, er dette kurset for dig.

Vi kigger ned i mobiltelefonerne og computerne og udpeger de bedste og smarteste apps,  værktøjer etc. lige nu. Vi har specielt øje for gratis løsninger. Vi giver dig de bedste tips til det mobile kontor og til journalisten, der også vil have billeder med hjem i en så god kvalitet som muligt.

En erfaren web-tv-reporter pakker arbejdstasken ud og viser helt konkret og trin for trin, hvordan vi med enkle midler opbygger et mobilt web-tv-studie på to timer. Det bliver altså ikke et video-kursus. Vi ser stadig på helt almindelige værktøjer, alle kan bruge og betale. Og teknikkerne og metoderne kan enhver efter kurset gå hjem og bruge – hvis der fx skal laves hurtige video-indslag til websitet.

Droner i journalistik

Vi hører om, hvordan droner kan og må bruges af medierne og andre. Vi ser eksempler fra danske og udenlandske medier, og vi får også god tid til at prøve at flyve og styre en en drone sammen med en af de fem erfarne droneoperatører fra Danmarks Radio.

Ligesom droner samler billeder ind på nye måder, er journalister begyndt at samle data ind via nye værktøjer. Ligger data spredt på nettet, tager vi webscraping i brug. På kurset får deltagerne en introduktion til webscraping og lærer, hvor enkelt det kan være at bygge en simpel robot, der samler store mængder data på kort tid.

Rundt omkring – og især i USA – er journalister også begyndt at samle data ind via sensorer. Fx sensorer, der måler støj, fugt, varme, forurening, trafik etc. Vi får et oplæg fra en erfaren sensor-journalist, som fortæller os, hvor langt vi er lige nu, og hvordan medierne i fremtiden vil kunne bruge sensorjournalistik..

Endelig giver en gæsteoplægsholder med erfaring og overblik en tur rundt i de muligheder, vi ikke har lejlighed til at gå i dybden med – og vil også sætte de mange indtryk fra kurset i et samfundsmæssigt perspektiv.

Du lærer bl.a.:

  • De bedste arbejdsrelevante apps og programmer
  • At pakke tasken til et mobilt tv-studie og bruge det
  • Hvordan droner bruges i journalistik
  • Hvordan man bruger sensorer og robotter til løbende opdaterede historier
  • At udpege de nye tendenser og se teknikken i et samfundsmæssigt perspektiv

Undervisningsformen er en blanding af oplæg, praktiske øvelser og diskussioner. Deltagernes egne erfaringer kommer i høj grad i spil undervejs. Udover kursuslederen optræder blandt andre Heine Jørgensen, fhv. redaktør for web-tv og nuværende digital projektleder i JP/Pol., drone-operatør og fotograf i DR, Morten Krüger samt Rolf Ask Clausen, der er chefkonsulent i Ingeniørforeningen og associeret partner i Instituttet for Fremtidsforskning.

Forudsætninger: Ingen formelle forudsætninger kræves. Du skal blot være nysgerrig og interesseret i at afprøve og teste nye muligheder, som kan gøre resultatet af dit arbejde bedre.

Kursusleder: Tommy Kaas
Varighed: 2 dage
Sted: København
Tidspunkt: 6. og 7. juni 2016
Pris: 5390 kr.

(Prisen omfatter undervisning, undervisningsmaterialer og morgenmad, frokost, kaffe, te og vand i løbet af kurset. Prisen er ex. moms.)

Tilmeld dig hos Mediernes Efteruddannelse

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

Tilmeldingen er bindende

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.