Digital research

Kursus: Digital research

Kurset foregår 10.-12. oktober i København.

Dette kursus er et ny og opdateret udgave af vores “avanceret internetresearch”-kursus, hvor vi samler vores bedste råd, tips og tricks om digital research hen over tre dage. På kurset får du fyldt værktøjskassen op med nyt skarpt værktøj, og du lærer at kombinere det bedst muligt.

Personsøgning – at finde personer, baggrund, kontaktoplysninger til kilder og cases samt krydstjekke på kryds og tværs – fylder meget i journalisters hverdag, og derfor har netop personsøgning en central placering på kurset, og du vil blive sat på en række opgaver, hvor vi tester dine evner som detektiv.

Du kommer både til at søge i det åbne internet, i databaser og i sociale medier. Undervejs i kurset introducerer vi en lang række værktøjer, du lærer en række metoder, og vi viser, hvordan du kombinerer de forskellige søgeteknikker og -resultater for at nå resultatet hurtigt og effektivt.

Vi følger feltet tæt og kan på kurset introducere nye effektive værktøjer, vi ikke tidligere har vist på kurser.

Arbejd sikkert og spar tid

På kurset får du metoder, du kan bruge i hver eneste kommende søgning, og vi vil lære dig, hvordan du på flere forskellige måder sigt kan effektivisere dit arbejde ved at lade computeren overvåge rutineopgaver.

Kurset bygger på mange års erfaring i netresearch, og vi ændrer løbende indholdet i takt med de nye muligheder, udviklingen bringer med sig. Erfaringen viser, at alle har udbytte af vores kurser – uanset forkundskaber.

På kurset lærer du blandt meget andet at:

  • få fuldt udbytte af søgninger i Facebook – søgeteknikkerne bliver ændret hele tiden, men vi giver dig de nyeste tricks.
  • finde e-mail og telefonnummer på personer – også dem, der er rigtigt svære
  • bruge nogle helt afgørende søgeord, når du er på case-jagt
  • søge målrettet – og at få meget mere ud af din næste Google-søgning
  • genfinde indhold fra nettet, du troede, var forsvundet for altid
  • foretage systematisk baggrundssøgning på personer, virksomheder og organisationer
  • overvåge brug af sociale medier – fx opfange alle SoMe-opdateringer fra et bestemt geografisk område
  • lade computeren holde øje med ændringer på websider, så du selv kan foretage dig noget mere fornuftigt imens

Bliv stærk på de nye researchmuligheder
På kurset er der stort vægt på metoderne til at finde oplysninger i sociale medier. Med masser af praktiske øvelser bliver du i stand til at bruge metoderne på redaktionen, når du kommer hjem.

Undervisningsform

Undervisningen er tilrettelagt med oplæg, efterfulgt af øvelser. Til hver øvelse er der korte huskesedler målrettet den journalistiske brug. Du kan bruge huskesedlerne hjemme på redaktionen.

Efter hver øvelse er der opsamling, hvor vi i fællesskab diskuterer den journalistiske anvendelse af metoden.

Forudsætninger: Der kræves ingen forkundskaber. Inden kurset skal du have oprettet en gratis konto på Google, Facebook, Twitter og LinkedIn. Du skal desuden tage din egen computer med, men der vil også være mulighed for i enkelte tilfælde at få stillet en computer til rådighed i kursuslokalet. Vi skal blot have besked i forvejen.

Kursusleder: Tommy Kaas og Nils Mulvad
Varighed: 3 dage
Sted: København.
Tidspunkt: 10.-12. oktober 2017
Pris: 8085 kr. (+ moms)

Prisen omfatter: Undervisning, undervisningsmaterialer, morgenmad, frokost, kaffe, te og vand i løbet af kurset i København. Evt. transport er ikke inkluderet. Prisen er ex. moms.

Tilmelding hos www.mediernesefteruddannelse.dk. Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

Timeld dig hos Mediernes Efteruddannelse

Tilmeldingen er bindende

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.