Kurset foregår 22. – 24. oktober 2018 i København.
Et af vore mest populære kurser er igen opdateret med nyt indhold. Vi taler om research på nettet, hvor mulighederne hele tiden ændrer sig.
Når det sker, må man hurtigt tilpasse sig. Og derfor ændrer kursets indhold sig også fra gang til gang. Over de tre dage får kursisterne vores bedste råd om metoder, tips og tricks, om hvordan man bedst researcher på nettet – lige nu.
Personsøgning – at finde personer, baggrund, kontaktoplysninger til kilder og cases samt krydstjekke på kryds og tværs – fylder meget i journalisters hverdag, og derfor har avanceret personsøgning en central placering på kurset. Du vil undervejs blive sat på en række research-opgaver, hvor du kan teste dine evner som detektiv. Du kommer både til at søge i det åbne internet, i databaser og i sociale medier.
Undervejs i kurset introducerer vi en lang række værktøjer, du lærer en række konkrete metoder, og vi viser, hvordan du kombinerer de forskellige søgeteknikker og -resultater for at nå resultatet hurtigt og effektivt.
Vi følger udviklingen af søgemuligheder meget tæt og vil på kurset – traditionen tro – introducere nye effektive værktøjer, kun få kender til.
Arbejd sikkert og spar tid
På kurset får du metoder, du kan bruge i hver eneste kommende søgning, og vi vil også lære dig, hvordan du kan effektivisere dit arbejde ved at lade computeren overvåge rutineopgaver.
Kurset bygger på mange års erfaring i netresearch, og vi ændrer løbende indholdet i takt med de nye muligheder. Erfaringen viser, at alle har udbytte af vores kurser – uanset forkundskaber.
På kurset lærer du nye research-teknikker – og bl.a. at:
- få fuldt udbytte af søgninger i Facebook – og du vil nok blive overrasket (og måske lidt skræmt) over, så meget du kan finde
- finde e-mail og telefonnummer på personer – også dem, der er rigtigt svære
- bruge nogle helt bestemte søgeord, når du er på case-jagt
- søge målrettet – og at få meget mere ud af din næste Google-søgning
- genfinde indhold fra nettet, du troede, var forsvundet for altid
- foretage systematisk baggrundssøgning på personer, virksomheder og organisationer
- overvåge brug af sociale medier – fx opfange alle SoMe-opdateringer fra et bestemt geografisk område
- gøre klar til at søge i “dark web” – og hvilke forholdsregler du skal tage
- lade computeren holde øje med ændringer på websider, så du selv kan foretage dig noget mere fornuftigt imens
Bliv stærk på de nye research-muligheder
På kurset er der stort vægt på metoderne til at finde oplysninger i sociale medier. Med masser af praktiske øvelser bliver du i stand til at bruge metoderne på redaktionen, når du kommer hjem.
Undervisningsform
Undervisningen er tilrettelagt med oplæg, efterfulgt af øvelser. Til hver øvelse er der korte huskesedler målrettet den journalistiske brug. Du kan bruge huskesedlerne hjemme på redaktionen.
Efter hver øvelse er der opsamling, hvor vi i fællesskab diskuterer den journalistiske anvendelse af metoden.
Forudsætninger: Der kræves ingen forkundskaber. Inden kurset skal du have oprettet en gratis konto på Google, Facebook, Twitter og LinkedIn. Du skal desuden tage din egen computer med, men der vil også være mulighed for i enkelte tilfælde at få stillet en computer til rådighed i kursuslokalet. Vi skal blot have besked i forvejen.
Kursusleder: Tommy Kaas og Nils Mulvad
Varighed: 3 dage
Sted: København.
Tidspunkt: 22.-24. oktober 2018
Pris: 8485 kr. (+ moms)
Prisen omfatter undervisning, undervisningsmaterialer og frokost, kaffe, te og vand i løbet af kurset. Prisen er ekskl. moms.
Tilmeld dig hos Mediernes EfteruddannelseEr din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.
TILMELDING ER BINDENDE
Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.
Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.