Nyhedsbrev 30. marts 2017

Vi kan  nu afsløre efterårets 18 kurser, hvoraf 13 er helt nyudviklede og fem er populære gengangere. Vi fylder toppen af nyhedsbrevet med en oversigt over efterårets kurser. Du kan læse mere om dem alle via links under hvert kursus.

Du bliver ikke snydt for praktiske tips og tricks – du skal bare lidt længere ned i nyhedsbrevet denne gang.

Mediernes Efteruddannelse åbner først for tilmelding til efterårskurserne 15. maj. Printkatalog kommer ud med Journalisten den 9. maj. Du kan stadig melde dig til forårets sidste fem kurser, som alle gennemføres – se i bunden af nyhedsbrevet.

Har du kommentarer, kritik eller ros til nyhedsbrevet, så send os endelig en mail. Vi hører meget gerne fra dig.

 

London: Besøg Europas hovedstad for datajournalistik (Fem dage i september)

London er datajournalistikkens hovedstad i Europa. Tommy Kaas og Nils Mulvad tager dig med til de centrale medier og personer, som står bag denne udvikling.

https://www.kaasogmulvad.dk/forside/kurser/london-besoeg-europas-hovedstad-for-datajournalistik-2/

 

Besøg førende medie-udviklere i San Francisco (Syv dage i september)

Vil du med til USA og få et unikt indblik i det allernyeste inden for sociale og mobile medier, så har vi et helt specielt tilbud – en tur på syv dage med besøg på en række trendsættende virksomheder, medier og institutioner i San Francisco – bl.a. Google, CIR/Reveal og AJ+. Mike Corey og Nils Mulvad er kursusledere.

https://www.kaasogmulvad.dk/forside/kurser/besoeg-foerende-medie-udviklere-i-san-francisco/

 

Journalistisk fornyelse i Amsterdam (Fem dage i oktober)

Hvordan kan ny journalistik og nye formater være en del af svaret på de seriøse mediers krise? Det spørgsmål er i centrum, når Jacob Mollerup og Brigitte Alfter tager til en række af Europas bedste journalistiske analytikere og fornyere. Amsterdam rummer spændende nye medier, lovende forsøg med nye former for journalistik og også gamle medier, der forstår at forny sig selv.

https://www.kaasogmulvad.dk/forside/kurser/journalistisk-fornyelse-amsterdam/

 

Bliv mester i tal og undersøgelser: Lær at skelne gode tal fra dårlige tal (En dag i København)

Kenneth Thue Nielsen ruster journalister med de grundlæggende tal-kundskaber, som er nødvendige, for at kunne begå sig som journalist i dag. Som sidegevinst klæder kurset dig på, så du kan gå i gang med at lave dine egne tal-baserede historier.

https://www.kaasogmulvad.dk/forside/kurser/gode-tal-daarlige-tal/

 

Find data – og find historier med Microsoft Access (Tre dage i København)

Datajournalistik fungerer bedst med data. På dette kursus gennemgår Tommy Kaas og Nils Mulvad, hvor de nye data er, hvordan du enkelt får fat i dem, og hvordan du renser dem. Du lærer også, hvordan du bruger og finder historier med databaseprogrammet Microsoft Access.

https://www.kaasogmulvad.dk/forside/kurser/find-historier-med-access-okt-17/

 

Vind kampen om læserne: Skriv bedre rubrikker (En dag i København)

Aldrig har rubrikkerne spillet så vigtig en rolle for danske medier som i disse år, hvor mediebrugen ændrer sig fra papir til online: Den effektive rubrik sikrer masser af læsere, mens den dårlige rubrik får læserne til at vælge fra, påviser erhvervsredaktør Dan Jensen.

https://www.kaasogmulvad.dk/forside/kurser/vind-kampen-laeserne-skriv-bedre-rubrikker/

 

Digital research (Tre dage i København)

Personsøgning – at finde personer, baggrund, kontaktoplysninger til kilder og cases samt krydstjekke på kryds og tværs – fylder meget i journalisters hverdag, og derfor har netop personsøgning en central placering på kurset. Du bliver sat på en række opgaver, hvor vi tester dine evner som net-detektiv. Kurset er gennemgribende opdateret fra vores tidligere kurser i avanceret internetresearch.

https://www.kaasogmulvad.dk/forside/kurser/digital-research/

 

Lær de journalistiske tricks for at få oplysninger ud i retssager (Tre dage i København)

Retssager er en guldgrube af oplysninger for journalister, betoner Jan Lauridtsen. Helt oplagt er der de store kriminalsager, som alle medier dækker. Men der er nu også mulighed for at gå på tværs og dække for eksempel en særlig branches problemer ved at søge på bødeforlæg i bestemte sager og ved at søge på retslisternes henvisning til paragraffer. Tredje version af et velbesøgt kursus.

https://www.kaasogmulvad.dk/forside/kurser/laer-journalistiske-tricks-faa-oplysninger-retssager-okt-17/

 

Skræl nettet – med import.io (To dage i København)

Myndighederne vil ikke give dig data, men henviser til, at du kan søge dem frem på deres hjemmeside – bid for bid. En situation, som vi alt for ofte løber ind i. Eller data er blot spredt ud over mange, mange sider på nettet. I begge situationer bliver vi nødt til at sætte en maskine til at hente data hjem til dit eget regneark eller database. Det kalder vi at skrælle eller skrabe nettet.

https://www.kaasogmulvad.dk/forside/kurser/skrael-nettet-med-import-io/

 

Video til nettet – sådan optager og redigerer du med mobilen (To dage i København)

På dette kursus lærer Troels Trier dig at producere din egen video, kun ved hjælp af en smartphone. Vi dykker ned i mediets dna og gennemgår, hvad der virker, og hvad der ikke virker – og hvordan du “sælger” din video bedst på sociale medier…

https://www.kaasogmulvad.dk/forside/kurser/video-nettet-saadan-optager-redigerer-du-mobilen/

 

Journalistik der virker – på mobilen (Fem dage i København)

Flere læser på mobilen. At lave journalistik direkte til mobile platforme bliver den næste store udfordring for journalister og redaktører. Kom i gang nu med at lære at vinkle, fortælle og bruge nye elementer – alt sammen målrettet mobiltelefoner og tablets. Du skal lære at tiltrække læsere fra sociale medier til de mobile historier.

https://www.kaasogmulvad.dk/forside/kurser/journalistik-virker-paa-mobilen/

 

Søg aktindsigt og skaf fortrolige kilder (To dage i Aarhus)

På dette kursus lærer Oluf Jørgensen og Nils Mulvad dig, hvordan du kommer så langt som muligt med reglerne for aktindsigt. Og hvad du kan gøre, når juraen ikke slår til. Vi blander vi de praktiske juridiske kneb med den konkrete journalistiske metode, og formålet er at skaffe adgang til myndighedernes dokumenter og data…

https://www.kaasogmulvad.dk/forside/kurser/soeg-aktindsigt-skaf-fortrolige-kilder-nov-17/

 

Metoderne i den nye tv-dokumentar (To dages internat i Middelfart)

Med et todages-program kommer vi igennem de centrale metoder til at producere en tv-dokumentar – både de klassiske og de nye. Lars Høj og Martin Jensen tager afsæt i deres to tv-dokumentarer ”Mors lille dreng” og “Moskeerne bag sløret” og bruger dem til at træne alle metoder i den moderne tv-dokumentar…

https://www.kaasogmulvad.dk/forside/kurser/metoderne-i-den-nye-tv-dokumentar/

 

Fra ide til færdig bog (Tre dage i København)

Mange går rundt med en ide til en bog. Men ideer er ikke nok. Dette kursus vil hjælpe den enkelte, der går rundt med en forfatter i maven, til at få vurderet ideer – og vil give den nødvendige viden, så ideen måske kan ende med at blive et færdigt bogprojekt. Tredje version af bogkurset, som altid får ualmindelig gode vurderinger.

https://www.kaasogmulvad.dk/forside/kurser/fra-ide-til-faerdig-bog-2/

 

Fortæl den gode menneskehistorie (Tre dage i København)

Menneskets største fornøjelse er andre mennesker. I journalistikken er identifikation og den menneskelige vinkel derfor et væsentligt brændstof for enhver historie. På dette helt nye kursus dykker kursuslederne Line Vaaben og Rikke Hyldgaard ned i, hvordan vi bedst fortæller et andet menneske. Fra den korte case til den lange fortælling.

https://www.kaasogmulvad.dk/forside/kurser/fortael-den-gode-menneskehistorie/

 

Mennesker mødes: Professionelle samtaler i en digital tid (To dage i København)

Hvordan kommunikerer du? På mail? Til møder? Ansigt til ansigt? Hvad skriver du? Hvad siger du? Hvad fortæller dit kropssprog? Journalister og redaktører spilder tid med dårlige ufokuserede møder. De taler tit forbi hinanden. Aftaler er upræcise og misforstås, fortæller Lene Rimestad på dette nye kursus. Tag med og lær at gøre det bedre.

https://www.kaasogmulvad.dk/forside/kurser/mennesker-moedes-professionelle-samtaler-digital-tid/

 

Når magten bliver afsløret (Tre dage i København)

Hvordan afslører man lægestandens misbrug af forskningsmidler, PET’s hemmelige agenter, regeringens vildledende oplysninger eller udlændingemyndighedernes usaglige asylstop? To af landets topgravere, Morten Pihl fra Jyllands-Posten og Lars Nørgaard fra Berlingske, viser i et helt nyt kursus, hvordan du overfører de undersøgende metoder til daglig nyhedsjournalistik, laver unik journalistik på fællesbegivenheder og inkorporerer nettets utallige onlinemuligheder i undersøgende journalistik.

https://www.kaasogmulvad.dk/forside/kurser/naar-magten-afsloeret/

 

Politiet bag facaden (To dage i København)

For medierne er politiet både en med- og modspiller. Men politiet holder kortene tæt til kroppen. For journalister er det sin sag at få fat i de rigtige personer, at få afdækket sager og at give regulær information videre. Adam Diderichsen og Stine Bolther giver journalister redskaber til bedre – i en globaliseret tid – at forstå politiets arbejde og opbygning. For borgerne handler det om de nære ting, og dem ser vi også på.

https://www.kaasogmulvad.dk/forside/kurser/politiet-bag-facaden/

 

Andre nyheder:

Godt råd: Sikker kontakt gennem Facebook

Har man først lokaliseret en mulig kilde eller case gennem Facebook, kommer næste problem: At få skabt kontakten. Sender man en besked, er det ikke sikkert, at vedkommende ser den. Men løsningen er nær: Brug Messenger-app’en på mobilen og send en besked her. Den besked vil vedkommende se. Men om vedkommende vil svare, kan vi ikke garantere. Messenger på desktop-facebook kan kun bruges, hvis man er venner. Men med mobil-app’en kan du blot søge personerne frem og så sende en besked.

 

Tipsheets fra Nicar-konferencen

I begyndelsen af marts havde vi et hold af danske kursister med til årets Nicar-konference i Jacksonville i Florida, USA. Som altid var der et væld af input. Se tipsheets og præsentationer her:

http://www.ire.org/conferences/nicar2017/tipsheets-and-links/

 

Halvdelen af NYT’s valg-historier afprøvede nye fortælleformer

Under dækningen af præsidentvalget, havde New York Times et mål om, at halvdel af historierne skulle eksperimentere med nye fortælleformer som lister, grafikker, Facebook, Snapchat og lignende.

Det fortalte redaktør for Interactive News, Chase Davis, da vores inspirationskursus til New York besøgte avisen.

Metoderne spreder sig nu til den øvrige digitale dækning og kan måske inspirere danske medier til at komme i gang ved f.x. at sætte et mål for kommunalvalgsdækningen.

 

Mobil journalistik på Buzzfeed

Vi besøgte også Buzzfeed i New York, hvor journalisterne fortalte, at de aldrig får historier plantet ovenfra. Journalisterne pitcher deres egne ideer til redaktørerne. Og journalisterne holder heller aldrig møder. Til gengæld har de selv indført en læseklub, hvor de læser alle mulige tekster, for eksempel bøger, gamle artikler og deres egne udkast. Målet er at få sproget til at sprudle af fortælleglæde.

Buzzfeed er i øvrigt målrettet spredning i sociale medier, og at historierne skal læses mobilt. Se i den forbindelse denne billed-fortælling om præsident Trumps begejstring for lastbiler.

https://www.buzzfeed.com/davidmack/vroom-vroom?utm_term=.nsm7jrQkl#.oqRnY5DW4

 

 

Sådan uddanner du dig til træner i datajournalistik

Vi vil gerne have flere europæiske datajournalister, og vi vil gerne have flere, der kan undervise i datajournalistik. Nu tager den europæiske konference DataHarvest fat på problemet med en endages-konference om ”train the trainers” den 17. maj. Sammen med Helena Bengtsson, Jodi Upton, Brant Houston, Luuk Sengers og Jonathan Stoneman står Nils Mulvad for forløbet. Du kan i øvrigt gennem linket også melde dig til DataHarvest, der foregår 18.-21. maj i Mechelen, lige uden for Bruxelles.

http://www.journalismfund.eu/pre-dataharvest-learn-and-share-best-tips-data-training

 

Global konference i Johannesburg

Som (forhåbentligt) mange andre danske journalister planlægger vi at deltage i den næste konference i global undersøgende journalistik – denne gang i Johannesburg i Sydafrika den 15.-19. november i år. Planlægningen af indholdet er i gang. Følg programmet:

http://gijc2017.org/program-gijc17/

 

Ny bog om fremtiden for undersøgende journalistik

Den prisvindende undersøgende journalist og adjungerede professor og senior research fellow på INSEAD Business School Social Innovation Centre i Paris, Mark Hunter, er en af forfatterne til en ny bog om, hvordan fremtidens undersøgende journalistik drives: Power is everywhere – How stakeholder-driven media build the future of watchdog news.

I et afsnit om at tjene penge på data gennemgår forfatterne Kaas & Mulvads forretningsmodel (se side 145). Mark Hunter er i øvrigt en af oplægsholderne på IMS-seminaret Fake News versus Good Journalism den 5. april 2017 fra 9:30 – 12:00 I København.

 

Linkedin driller stadig

Linkedin er blevet sværere at bruge for journalister. Det ser ud til at fortsætte. Nils Mulvad deltog på det seneste LinkedIn-webinar  den 13. marts. (Webinaret er for medlemmer af gruppen “LinkedIn for Journalists“). Her kom det frem, at man som journalist stadig kan få en gratis premium-opgradering for et år. Det kræver dog, at man er ansat som journalist eller redaktør på et anerkendt nyhedsmedie (Linkedin afgør det), og at du deltager i hele webinaret. Der er ingen dato for næste webinar.

En række søge-features er fjernet eller ændret. Selv med en premium-account kan man ikke længere finde personer ud fra søgemuligheden ”past not current” (company). For at kunne det, kræver det, at du tegner et abonnement som sales navigator eller lignende til 79 $ om året.

Det er stadig muligt at gemme en søgning, hævdede Linkedin-repræsentanten på webinaret. Men den er der nu ikke, når du alene søger på ”past company”. Du skal inkludere et søgeord, hvad der gør den mindre anvendelig for journalister.

 

Interne kurser på medierne

Redaktionelle medarbejdere på Børsen, DR, Ekstra Bladet, Jysk-Fynske Medier, Politiken, TV 2-regionerne har gennem de seneste måder været på interne kurser hos os. Fordelen er, at kurserne er målrettet mediet. Vi har bl.a. undervist i digital research, digitalt indhold, hverdagsgravning, rubrikker, datajournalistik og grafik-produktion.

Se fx, hvad projektleder i DR Nyheder, Louise Wulff, siger:

“Kaas & Mulvad har i perioden september 2016–marts 2017 undervist 170 journalister og produktionsmedarbejdere hos DR i research på sociale medier og nye digitale fortælleformer.

Vi har været meget tilfredse med samarbejdet og de kurser, som Kaas & Mulvad har leveret. De scorer både højt på deres faglige kompetencer og formidlingsevner – og der er styr på alt ned til mindste detalje. Undervisningen har hele vejen igennem været på et rigtigt højt niveau, hvilket tilbagemeldingen fra medarbejderne også i høj grad vidner om; Mere end 9 ud af 10 medarbejdere har angivet, at de har været ”tilfredse” eller ”meget tilfredse” med Kaas & Mulvads kurser”.

Måske er det også en mulighed på dit medie. Tag fat i os for at høre mere.

 

Ledige pladser på de sidste fem kurser i dette halvår

Nu er de fleste af forårets kurser afholdt, men vi har stadig fem forårs-kurser i pipelinen. Alle fem bliver garanteret gennemført, og der er stadig få ledige pladser tilbage. Vi har i alt måttet aflyse fire kurser ud af 15 i dette forår. Alle fire blev aflyst på grund af for få tilmeldte. Resten af vores kurser, i alt 11, er gennemført eller bliver gennemført.

 

Her er der ledige pladser:

The Power of Audio” a Masterclass with Susanne Reber (3 dage, København)

På et intensivt tre-dages kurser underviser en af verdens bedste radio-fortællere i at kombinere lyd og undersøgende journalistik til fortællinger.

 

Fra gråt til guld – bliv bedre til at manøvrere på et klemt arbejdsmarked (3 dage, Middelfart)

De sidste år på arbejdsmarkedet skal være lige så spændende som de første. Internatkursus med kursusleder Henrik Kaufholz om, hvordan du lærer at leve med hastige forandringer – og at forny dig selv. Se det detaljerede program.

 

Kom tæt på terrordækningen i Bruxelles og Paris (5 dage, Bruxelles og Paris) (Få pladser tilbage)

Jakob Sheikh tager kursusdeltagerne med til Bruxelles og Paris for at lære af lokale journalister, hvad vi kan gøre, hvis/når et terrorangreb rammer Danmark.

Kurset har for nylig affødt en artikel i fagbladet Journalisten, der fokuserer på, om der er problemer i at holde kurset, efter at Jakob Sheikh har skiftet jobbet som journalist på Politiken ud med at være personlig rådgiver for justitsminister Søren Pape Poulsen (K). Vi er langt fra at se et problem, og ingen af de 13 deltagere har meldt fra af den grund. Se artiklen: http://journalisten.dk/spindoktor-skal-staa-fem-dages-kursus-i-terrorjournalistik

 

Grav hurtigt og grundigt i den daglige journalistik (3 dage, Aarhus)

Kurset med Bruno Ingemann og Nils Mulvad som kursusledere fokuserer på de praktiske metoder, der kan gøre en forskel i dagligdagen. Og om hvordan vi gør vores arbejde godt, selv om vi har travlt.

 

Kom tæt på dramaet i tyske medier (5 dage i Berlin og Hamburg) (Få pladser tilbage)
På rejsekurset med Jacob Mollerup og Brigitte Alfter møder du stærke aviser og velfinansierede public service-stationer, der satser på udvikling. Hvad betyder det for kvalitetsjournalistik?

Husk, at du kan få nyhedsbrevet mailet direkte, hvis du tilmelder dig.