Fra ide til færdig bog [nov. -17]

 

På kurset møder du bl.a. (fra venstre) Olav Hergel, Hanne-Vibeke Holst og Michael Holbek – alle tre succesfulde forfattere med en baggrund i journalistikken. Foto: Malene Lauritsen og Les Kaner.

Kurset foregår 22. til 24. november 2017 i København.

Mange går rundt med en ide til en bog. Men ideer er ikke nok. Dette kursus hjælper den enkelte, der går rundt med en forfatter i maven, til at få vurderet ideer – og vil give den nødvendige viden, så ideen måske kan ende med at blive et færdigt bogprojekt.

Kurset henvender sig til alle – uanset faglig baggrund. Vi har gennemført kurset to gange før. Begge gange med meget positive tilbagemeldinger.

Deltagerne på det første kursus (april ’16) skrev sådan her bagefter:

”Jeg var rigtig godt tilfreds med den måde, vi kom omkring alle indfaldsvinkler til det at udgive en bog.”

”Michael Holbek var helt vildt specifik, velforberedt og struktureret. Hans indlæg var hands-on og lige til at bruge.”

“Variationen var super. Lækkert med forskellige indfaldsvinkler. Maiken Ingvordsen var fantastisk”

“Det kan I roligt arrangere igen!”

Deltagerne på det andet kursus (november ’16) skrev sådan her:

“Meget mere viden end jeg normalt går hjem med fra et kursus. Tætpakket og hele tiden oppe i tempo.”

“Jeg er så begejstret for kurset. Jeg har ofte oplevet et alt for lavt niveau på efteruddannelseskurser, at jeg har følt det var spild af min tid og penge. Men ikke her. Jeg føler, I virkelig tager det seriøst.”

“Det er som om I alle var drevet mere af passion og gejst end af at tjene penge på mig. Tak for det.”

På kurset møder du bl.a. Hanne-Vibeke Holst, som netop har udgivet den meget researchkrævende “Som pesten”. Du møder også journalist og forfatter Olav Hergel, der bl.a. fortælle springet fra journalist til forfatter og om, hvordan han konkret arbejder med sine romaner, senest “Punktum”. Du møder bl.a. også Eva Maria Fredensborg, Abelone Glahn og forlagschef Jacob Søndergaard, Rosinante). Med-arrangørerne Michael Holbek og Bjarke Larsen får du også oplæg fra.

På kurset lærer du bl.a.:

  • Hvordan du produktudvikler din idé til et bæredygtigt bogprojekt
  • Hvordan du skriver en biografi – som biograf eller ghostwriter
  • Hvordan du pitcher din idé til en forlagsredaktør
  • Hvordan du researcher og holder styr på store informationsmængder
  • Hvordan du strukturerer dit stof, så du holder læserne fangne gennem hele bogen
  • Hvordan forlagene tænker og arbejde, om økonomien i at udgive en bog og om mulighederne for at blive selvudgiver
  • Hvordan du markedsfører din bog

Kurset er arrangeret i samarbejde med Bjarke Larsen, tidl. redaktør for bogbranchens fagblad, BogMarkedet, nuværende indehaver af forlaget Pressto, der udbyder kurser om forlagsdrift. Kursusledere er Bjarke Larsen og Tommy Kaas, Kaas & Mulvad. Gennemgående på kurset er også journalist og forfatter Michael Holbek, der senest har haft stor succes med biografierne om Linse Kessler “Linse – jeg gør, hvad jeg vil”, efterfølgeren “Slap dog af” samt den nyeste udgivelse “Mopper og mig”.

Kursisterne møder en række erfarne oplægsholdere, der tilsammen dækker hele spektret.

Kurset er ikke et skrive- eller forfatterkursus. I stedet er det et kursus, der kan hjælpe den enkelte, der går rundt med en forfatter i maven, til at få vurderet ideer – og at give en masse nødvendig viden, så ideen måske kan ende med at blive et færdigt bogprojekt.

Kurset er velegnet til journalister og andre, der beskæftiger sig med skriftlig kommunikation og formidling, men andre med anden baggrund kan deltage på lige fod.

Kurset tager på de tre dage kursisterne igennem nedenstående faser:

Ideen
Hvornår er en idé god, og hvad skal der til, før en idé kan blive til en bog? Sådan produktudvikler du din idé til et bæredygtigt bogprojekt. Tænk din primære læser/kunde ind.

Research
De fleste har brug for at researche i forbindelse med deres projekter. Nogle lidt, andre ekstremt meget. Hvordan gør man konkret, og hvordan holder man styr på det, man finder ud af?

Hanne-Vibeke Holst er uddannet journalist, men er først og fremmest kendt som en af Danmarks dygtigste og mest succesrige forfattere, senest med den anmelderroste roman “Som pesten”. Hun er kendt for at gå grundigt til værks i sin research og hun vil på kurset bl.a. fortælle om forskellen på at researche som journalist og forfatter. Hvilke teknikker bruger hun, og hvordan strukturerer hun sit materiale?

Research til biografier
Forfatter og journalist Michael Holbek fortæller om, hvordan han researcher til biografier og journalistiske bøger.

Struktur
Sådan strukturerer du dit stof, så du holder læserne fanget gennem hele bogen. Fortælleteknik, scener, rekonstruktion, værdien af det gode interview.

Ghostwriting
Sådan bliver du en god ghostwriter. Hvad kræver det at lave en vellykket biografi?

Forlagene
Hvordan tænker og arbejder forlagene? Hvad er forklaringen på den langstrakte produktionsproces. Forlagschef på Rosinante, Jacob Søndergaard, kommer i den varme stol. Bjarke Larsen er djævelens advokat.
Hvordan får du kontakt til forlagene, og hvordan pitcher du en idé til en forlagsredaktør?

Pitch og feed back
Kursisterne pitcher, og Michael Holbek og Bjarke Larsen giver feed back på ide, produktudvikling, salgspotentiale, relevante forlag etc. Der er afsat god tid til hver enkelt deltager.

Økonomi
Hvordan er økonomien i at udgive en bog – set som forlag og set som selvudgiver?

Selvudgiver eller ej?
Er det at udgive sin egen bog en nødløsning – eller en overraskende god ide? Eva Maria Fredensborg bidrager med overvejelser for og imod. Hun startede eget forlag, hvor hun udgav svensk skønlitteratur, men begyndte at skrive krimier og blev selvudgiver med stor succes. Nu er hun i stald hos Politikens Forlag.

Kursisterne får en konkret indføring i de muligheder, der ligger i at være selvudgiver.

Hvad enhver forfatter skal vide om markedsføring – i traditionelle medier eller via sociale medier.
Her møder du Abelone Glahn, som er journalist, kommunikationsrådgiver og forfatter. I 2016 udgav hun bogen ”Forfatterens guide til sociale medier”. Som forfatter må man – uanset hvordan man udgiver sin bog – selv tage et stort ansvar for at få bogen markedsført, så Abelone Glahn tog sin egen medicin og markedsførte stort set kun bogen i samtaler med andre på de sociale medier. På kurset får du et praktisk anvendeligt koncentrat af hendes erfaringer.

 

Kursusleder: Bjarke Larsen og Tommy Kaas
Varighed: 3 dage
Sted: København.
Tidspunkt: 22.-24. november 2017
Pris: 8085 kr. (+ moms)

Prisen omfatter: Undervisning, undervisningsmaterialer, morgenmad, frokost, kaffe, te og vand i løbet af kurset i København. Evt. transport er ikke inkluderet. Prisen er ex. moms.

Tilmelding hos www.mediernesefteruddannelse.dk. Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

Tilmeld dig hos Mediernes Efteruddannelse

Tilmeldingen er bindende

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.