Nye medietendenser i London: Nyhedsforstoppelse, impact, diversitet og lokale medier

Kurset foregår 9.-11. oktober 2023 i London.

London er Europas mediehovedstad, sagde vi i mange år. Nu mærker de engelske medier nedturen og krav om ekstrem hurtig omstilling på en række områder. Vi tager til London i tre intensive dage for at se, hvad vi kan forberede os på i Danmark.

Medierne er presset af den generelle nedtur i Storbritannien efter Brexit samt politiske og royale skandaler, som er med til at få folk til at sige farvel til nyheder i højere grad end i andre lande.

Nyhedsmedierne er også presset af krav om at dokumentere deres værdi, give plads til nye stemmer og sikre kvalitet i lokale medier.

Nyhedstræthed er ikke helt så udbredt i de nordiske lande som i resten af Europa, USA og især Storbritannien, men det er der, skriver Reuters Institute for the Study of Journalism i sin Digital News Report for 2023.

Chefredaktør Amalie Kestler, Politiken, vurderede i en kommentar i Politiken den 19. januar 2023, at journalistikken i Danmark må udvikle sig, før det er for sent.

Vi tager derfor til London for at få en forsmag på det, vi kan vente.

Impact tracking and measurement

I Danmark handler impact mest om at måle antallet af lyttere og seere eller spredning af artikler, konvertering til abonnementer, udbredelse på sociale medier, eller – for kommunikationsfolk – gennemslag i medierne. Engelske medier går skridtet videre og ser på den samfundsmæssige værdi af deres arbejde.

Impact tracking udbredes i stigende grad i både traditionelle medier og non-profit medier i Storbritannien for at dokumentere effekten af deres arbejde. Effekt kan måles på mange måder, og vi skal høre nogle af dem, der er kommet længst – og som alle gør det på forskellig vis.

Vi besøger The Bureau of Investigative Journalism, der hvert år udgiver en impact report. Hvad vil og kan de måle? Undersøger de også fejl og deres effekt?

Desuden besøger vi Tortoise, som er en ret ny og velanskrevet medie-organisation, betalt af medlemmer. Tortoise har udgivet en impact-report for 2020. Vi hører, hvorfor de gør det, og hvad det betyder.

Vi besøger The Lead, som også er et nyt medie på vej frem. Chefredaktør Dimi Reider fortæller om deres arbejde og syn på impact.

Diversitet

Medierne i London har i flere år fokuseret på at få flere stemmer i tale. I Danmark er diversitet næsten kun et spørgsmål om andelen af citerede kvinder og til nød etniske minoriteter, mens det i Storbritannien er et særligt ansvarsområde med ledere, der er dedikeret til at sørge for et særligt fokus på at høre de kilder, der normalt ikke kommer i medierne.

Vi besøger Financial Times for at høre, hvordan de arbejder med diversitet, og hvad de bruger det til. Hvorfor er det vigtigt for dem?

Tortoise fortæller også, hvordan de som nyhedsmedie forholder sig til diversitet.

Katharine Quarmby har i mange år skrevet om Storbritanniens romaer og andre nomade-samfund og har ofte samarbejdet med det specialiserede nyhedsmedie TravellersTimes, som i øjeblikket træner journalister fra lokalsamfundene.

Sammen med redaktøren af ​​Travelers Times, Mike Doherty og Julie Colmans Rural Media-gruppe, diskutere de, hvordan medierne bedre kan tjene disse samfund, og hvad journalistik med lokalsamfund og med folk fra lokalsamfundene kan lære, efterhånden som træningsprogrammet fortsætter.

De samler op på, hvad Storbritannien og andre lande kan lære af disse erfaringer og bruge som nye metoder i journalistik.

Lokal kvalitetsjournalistik

Storbritannien har i årevis haft en række initiativer for særligt at støtte lokal kvalitetsjournalistik. Nogle har ikke haft den store effekt, måske blot været en mulighed for at få betalt ekstra medarbejdere i en nedskæringstid.

Det mest succesrige, Bureau Local, har nu fungeret i seks år. Vi besøger organisationen. Bureau Locals redaktør fortæller, hvordan de arbejder, og hvad der virker. Hvad er planerne? Hvordan kan det overføres til danske forhold?

Den tidligere redaktør Emily Wilson er i øvrigt netop udpeget til at sidde i det Internationale Advisory Board for det nye danske gravercenter.dk.

Reuters Institute

På sidelinjen står Europas førende medieforskere på Reuters Institute for the Study of Journalism på Oxford University med danskeren, professor Rasmus Kleis Nielsen i spidsen.

Amy Ross Arguedas fra Reuters Institute, taler om, hvordan nyhedsmedier I dag betjener områder med dårlig nyhedsdækning – nyhedsørkenerne. Hun ser nærmere på, hvad der kan gøres for at forbedre indsatsen, som inspiration til, hvordan vi kan tackle det i Danmark.

Før kurset

Vi rundsender i juni måned en mindre samling af artikler og links, så kursisterne på forhånd kan orientere sig i de centrale diskussioner og de vigtigste slagsmål de seneste år.

Vi justerer også programmet i forhold til de seneste udviklinger i London.

Forudsætninger

Kurset foregår på engelsk. Det retter sig mod journalister, redaktører og producenter, der er optaget af at lære af de seneste erfaringer fra den engelske mediescene.

Konkret hører kursisterne om:

  • Impact måling – hvordan foregår det, og hvad bruges det til
  • Flere nye stemmer i de journalistiske historier – praktiske metoder
  • Praktisk model for bedre lokal kvalitetsjournalistik
  • Nyhedsforstoppelse

Helt konkret får du:

  • Tre dage i London dage med ny viden og inspiration fra målrettede besøg på førende nyhedsmedier og interessante startups og nonprofit-medier.
  • Introduktion til emnerne via de mest indsigtsfulde eksperter.
  • Møder med centrale journalister og redaktører om den seneste udvikling og aktuelle tendenser.

Prisen omfatter: Hotel i London med morgenmad og enkelte måltider i løbet af kurset. Transport til og fra London og i London er for kursisternes egen regning, ligesom anden forplejning som hovedregel er for egen regning. Vi begynder mandag den 9. oktober om morgenen klokken 10 og slutter onsdag den 11. oktober klokken 16. Prisen tillægges ikke moms.

Hotel er Copthorne Tara Hotel London Kensington.

Antal deltagere: Mindst 8 – højst 16.

Kursusleder: Katharine Quarmby og Nils Mulvad
Varighed: 3 dage
Sted: London.
Tidspunkt: 9.-11. oktober 2023
Pris: 16.785 kr. (+ moms)

Tilmeld dig hos Mediernes Efteruddannelse

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

TILMELDING ER BINDENDE

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end otte uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end otte uger før kursets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.

Illustrationen er en AI-grafik skabt af Gert K Nielsen og AI-tjenesten Midjourney i fællesskab. Vil du selv lære, hvordan man gør, så tag med på kurset “Kreativ brug af AI-grafik“, hvor Gert er kursusleder.