Hold fast i brugerne med løsningsorienteret journalistik

Kurset foregår 1. – 3. april 2019 i København.

På mange redaktioner er inddragelse af brugerne og bedre forståelse af deres behov i fokus. Et medie ansætter en dialogredaktør, et andet en publikumsudvikler. Det er blot to aktuelle eksempler på, hvordan danske medier forsøger at få bedre fat i deres publikum.

Kurset giver deltagerne et nyt værktøj til at løse denne vigtige opgave, så medierne i højere grad formår at levere relevant indhold til brugerne, aktivere dem og inddrage deres erfaringer i journalistikken. Værktøjet, som er gennemprøvet på et stort antal medier i USA gennem de seneste fem år, er ’solutions journalism’ – løsningsorienteret journalistik.

Løsningsorienteret journalistik fokuserer på, hvordan man løser væsentlige samfundsproblemer, for eksempel hjemløshed, vold, ulighed i skoler. Journalistikken viser, hvordan der er blevet arbejdet med at nå frem til løsningerne. Det er afgørende, at løsningerne udsættes for kritisk research, så det bliver klart, hvad der virker og ikke virker, og hvor det er muligt, skal der fremlægges dokumentation for løsningernes effekt. Hvis der er svagheder i løsningerne, skal det også lægges åbent frem.

Kurset gennemføres i samarbejde med Solutions Journalism Network, New York, og The Catalyst Journalism Project, University of Oregon, som for første gang kommer til Danmark og deler deres viden med danske journalister.

Deltagerne møder erfarne undervisere fra USA og Danmark, som giver et dybtgående indblik i solutions journalism og i det arbejde, som udføres af The Catalyst Journalism Project på University of Oregon, hvor der er fokus på at kombinere undersøgende journalistik og løsningsorienteret journalistik. Inden kurset offentliggør The Catalyst Journalism Project en rapport med de første resultater af arbejdet med at kombinere undersøgende og løsningsorienteret journalistik.

Solutions Journalism Network, der er partner med The Catalyst Journalism Project, har gennem fem år udført en omfattende indsamling af eksempler på løsningsorienteret journalistik og gennemført uddannelse og træning af flere hundrede journalister i de værktøjer og metoder, som udgør fundamentet for den løsningsorienterede journalistik. Det er disse erfaringer og metoder, som kursets deltagere bliver præsenteret for og trænet i at anvende.

Bemærk, at vi har fået tilsagn fra nogle af de førende amerikanske eksperter inden for feltet, Kathryn Thier fra University of Oregon og Samantha McCann fra Solutions Journalism Network, som kommer til Danmark for første gang.

På kurset vil deltagerne arbejde med at overføre de amerikanske værktøjer til en dansk virkelighed således, at de selv bliver i stand til at introducere og arbejde med løsningsorienteret journalistik på deres medie bagefter.

Brugerinddragelse

En af de førende eksperter i brugerinddragelse i journalistikken, Jennifer Brandel fra amerikanske Hearken, fortæller om deres metoder til at inddrage brugerne og medbringer eksempler på, hvordan indhold baseret på Hearkens metode har sikret markant bedre læsertal, vundet journalistiske priser og forbedret konverteringen til betalende abonnenter med op til faktor fem.

Jennifer Brandel er stifter af amerikanske Hearken, der gennem en årrække har været pionerer og en af branchens fremmeste fortalere for involvering af nyhedsbrugere i den journalistiske produktion. Med deres metode, “Public-powered journalism”, og tilhørende webplatform hjælper Hearken i dag mere end 140 mediehuse i USA og Europa med at transformere deres nyhedsproduktion, blandt andre BBC, The Chicago Tribune, The Seattle Times og Australian Broadcasting Corporation.

Hearken har netop etableret sit første kontor uden for USA her i Danmark og om kort tid ventes de første eksempler på Hearkens model at indfinde sig i det danske mediebillede.

Kursusleder, redaktør Bruno Ingemann, var på det første hold af fellows ved Constructive Institute i Aarhus, hvor han undersøgte løsningsorienteret journalistik med specielt fokus på sammenhængen til undersøgende journalistik. I efteråret 2018 er han projektleder i Jysk Fynske Medier og skal stå for at indføre konstruktiv og løsningsorienteret journalistik på Avisen Danmark. Erfaringerne derfra indgår i kurset.

Tiltræk nye brugere

Nye former for journalistik kan være med til at fastholde eller ligefrem tiltrække læsere og brugere:

  • Ved at inddrage brugernes erfaringer og viden i journalistikken
  • Ved at vise, hvordan folk prøver at gøre noget ved samfundets problemer
  • Ved at vise og undersøge mulige løsninger, fordi det ikke er tilstrækkeligt at afdække problemer

På kurset lærer du:

  • At udvælge emner til løsningsorienteret journalistik ved at bruge afprøvede metoder
  • At skelne mellem positive historier og den grundige løsningsorienterede journalistik
  • At tilrettelægge forløbet i et løsningsorienteret projekt lige fra ide til færdigt indhold
  • At kombinere den undersøgende journalistik med løsningsorienteret journalistik

Tag dine egne historier med på kurset. Vi vil på tomandshånd gå dem igennem og coache dig. Vi ser på, hvordan du kan bruge metoderne på kurset i din egen hverdag og på dine egne historier.

Forudsætninger: Du skal være uddannet journalist eller arbejde som journalist og have interesse for grundig journalistik. Du skal medbringe din egen computer på kurset. Dele af undervisningen vil foregå på engelsk, så deltagerne skal være i stand til at forstå og tale engelsk.

Kursusleder: Bruno Ingemann
Varighed: 3 dage
Sted: MBK, Pilestræde 61, 1112 København K.
Tidspunkt: 1. – 3. april 2019
Pris: 8985 kr. (+ moms)

Prisen omfatter: Undervisning, undervisningsmaterialer og frokost, kaffe, te og vand i løbet af kurset. Prisen er ex. moms.

Tilmeld dig hos Mediernes Efteruddannelse

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

TILMELDING ER BINDENDE

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.
Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.