Kurset er udsolgt. Det foregår 2. – 6. oktober i Amsterdam.
Hvordan kan ny journalistik og nye formater være en del af svaret på de seriøse mediers krise? Det spørgsmål er i centrum, når vi møder en række af Europas bedste journalistiske analytikere og fornyere. Amsterdam rummer spændende nye medier, lovende forsøg med nye former for journalistik og også gamle medier, der forstår at forny sig selv.
Kursuslederne Brigitte Alfter og Jacob Mollerup viser vej til Amsterdams fornyere og stiller skarpt på deres journalistiske redskaber – fra den inddragende og konstruktive journalistik til den forklarende og undersøgende. Overalt ser vi debatten om fornyelse af journalistikken i sammenhæng med mediernes pressede forretningsmodeller og opgøret om mediernes troværdighed. En vigtig del af dette opgør – i Holland og mange andre lande – er en aktiv højrefløj, der har formået at sætte de traditionelle medier på anklagebænken.
Vi møder nye medier og initiativer som Correspondent og Investico.
Vi møder Joris Luyendijk, der som journalist og antropolog gang på gang har udfordret det traditionelle syn på nyhedsformidling,
Vi diskuterer de nye krav til journalistikken med nogle af Nederlandenes bedste journalister – herunder Margo Smit, Sjoerd de Jong og Hubert Smeets.
Vi møder førende forskere, der prøver at forstå baggrunden for mediernes troværdighedskrise og konsekvenser for den demokratiske debat.
Vi møder en række andre tænkere og aktører, der fra vidt forskellige vinkler diskutere kursets hovedtemaer.
Opbygning:
Kurset varer fem dage og foregår i Amsterdam.
Vi flyver mandag morgen til Schiphol og tager toget til vores hotel i centrum.
Fra mandag eftermiddag til fredag eftermiddag er kurset bygget op omkring 12 forskellige sessioner, der spænder fra oplæg og paneldiskussioner til rundbordssamtaler og opsamling af kursets hovedtemaer. Vi møder de fleste på deres respektive aviser, webmedier, tv-stationer og universiteter. Når det er mest praktisk, mødes vi på neutral grund i centrum af Amsterdam.
I ugens løb forfølger vi fire centrale temaer og inddrager eksempler fra den aktuelle europæiske mediescene. I centrum står:
- Hvordan kan nye former for journalistik være med til at sikre bedre forretningsmodeller?
- Hvad er roden til mediernes troværdighedskrise?
- Har højrefløjen en pointe i de vedvarende angreb på traditionelle medier i mange lande? Hvad er det relevante svar på kritikken?
- Hvilken rolle spiller medierne i de store aktuelle politiske opgør i Europa? Lever medierne op til deres ansvar – og kan det forenes med sikringen af nye forretningsmodeller?
Fredag eftermiddag flyver vi hjem fra Schiphol.
Indhold:
En del af kurset vil hente friske eksempler fra diskussionerne om mediedækningen omkring årets store europæiske valg – herunder parlamentsvalget i Nederlandene i marts, det franske præsidentvalg med anden runde den 7. maj, valget til Nationalforsamlingen i Frankrig i juni og valget til den tyske Bundestag i september.
I alle disse valg – der samlet kan blive afgørende for Europas fremtid – kommer mediekritik og mistillid til de traditionelle medier efter alt at dømme til at spille en væsentlig rolle, ligesom de gjorde i den amerikanske præsidentvalgkamp.
Blandt de allerede planlagte sessioner kan nævnes:
- Journalisten Joris Luyendijk: Et stort navn i Storbritannien og Nederlandene, når han bruger personlig indignation og nysgerrighed som synlig drivkraft og eksperimenterer med at kombinere antropologiske og journalistiske metoder.
- Correspondent: Mediemiraklet hele Europa taler om: Hvad er nøglen til den strygende succes for det nye, seriøse online-medie, der på få år har fået 52.000 betalende abonnenter. Vi besøger Correspondent og diskuterer journalistik og finansiering med dem.
- Professor Claes De Vreese: Hans forskning har i mange år fokuseret på virkningen af mediers dækning af politik og valg – med cases fra bl.a. Nederlandene og Danmark. Med afsæt i forskningsresultaterne diskuterer han aktuelle eksempler fra årets store politiske opgør i Europa.
- Hubert Smeets: Nederlandsk topjournalist, tidligere chefredaktør og ekspert i politik og dækningen af populisme og højrefløjen.
- Investico: Kan man uddanne næste generation i undersøgende journalistik på en særlig engageret måde? Det forsøger Investico, et non-profit researchkontor, hvor nyuddannede journalister, filosoffer og andre lærer graverjournalistik mens de arbejder på historier, der skal udgives. Det bliver de i Groene Amsterdamer i en blandingsøkonomi fra ugemagasinets indtægter og fondsstøtte til researchgruppen. Vi besøger dem.
- Universitet i Windesheim uden for Amsterdam lavede i 2015 det første institut for konstruktiv journalistisk under ledelse af danske Catherine Gyldensted. Vi møder hende til en diskussion om, hvad er der kommet ud af det. Hvad kan forskningen sige om effekten af både at påpege problemer og undersøge mulige løsninger? Kan konstruktiv journalistik give borgerne en følelse af indflydelse tilbage?
- Ombudsmand Sjoerd de Jong fra NRK Handelsblatt har inviteret os til avisen for at diskutere sager fra mediedækningen af politik – med særlig vægt på højrefløjens angreb på traditionelle medier.
- Netværkene: En stribe af de seneste års største journalistiske gennembrud er lavet i et samarbejde mellem medier og journalister fra mange lande. Vi diskuterer praktik og perspektiver med ledende medier.
- Margo Smit: En hollandsk mediepersonlighed, ombudskvinde for radio/tv og meget mere giver sit bud på, hvordan den offentlige debat kan kvalificeres. Hvorfor er det så svært at sikre, at de vigtigste debatter er bygget på viden? Vi møder hende på tv-stationen NOS.
Fem dages intenst program
Kurset varer fem intensive dage. Vi rejser mandag morgen fra Kastrup til Amsterdam, Shiphol. Vi har de første møder mandag eftermiddag og har den sidste session midt på dagen fredag. Fredag midt på eftermiddagen flyver vi retur til København.
Hotel i Amsterdam: DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station, Oosterdoksstraat 4, 1011 DK Amsterdam, Holland. Se på et kort.
Sådan forbereder du dig bedst
Vi rundsender i starten af september en mindre samling af artikler og links, så kursisterne på forhånd kan orientere sig i de centrale diskussioner og de vigtigste trends de seneste år – og følge relevante nyhedssites op til kurset.
Forudsætninger
Kurset foregår på engelsk. Det retter sig mod journalister og redaktører, der gerne vil hente inspiration, ny viden og nye metoder.
Kursusleder: Brigitte Alfter og Jacob Mollerup
Varighed: 5 dage
Sted: Amsterdam, Holland.
Tidspunkt: 2. – 6. oktober 2017
Pris: 21.000 kr.
Prisen omfatter: Flytransport til og fra Kastrup, transport i Amsterdam, hotel med morgenmad, alle møder og enkelte måltider i løbet af kurset. Som hovedregel er din forplejning dog for egen regning.
Tilmelding hos www.mediernesefteruddannelse.dk. Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.
Tilmeld dig hos Mediernes EfteruddannelseTilmeldingen er bindende
Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.
Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.
Foto: Moyan Brenn, Flickr