Lær at lave originale digitale fortællinger

For Stinne Andreasen og Kim Schou er et tæt samarbejde mellem journalistik og teknik en forudsætning for et godt resultat. Foto: Emil Kastrup Andersen.

Kurset foregår 8. – 10. april 2019 i København.

Digitale longreads behøver ikke være dyre og tidskrævende. Historien, den originale idé og få, velvalgte visuelle elementer er det vigtigste. Det er udgangspunktet for dette kursus, hvor kursisterne i løbet af tre dage kommer i lære hos to af Danmarks fremmeste digitale fortællere.

Stinne Andreasen og Kim Schou stod bag den allerførste digitale fortælling herhjemme, og i dag er de henholdsvis digital redaktør ved Kristeligt Dagblad og redaktør for digitale fortællinger i DR. De har vundet talrige danske og internationale priser for deres banebrydende arbejde, og her får du en unik mulighed for at lære om deres metoder og proces.

Efter tre intensive og sammenhængende kursusdage vil du være klædt på til at planlægge, pitche og producere dine egne digitale fortællinger

Du vil bl.a. lære:

  • At historien altid er det vigtigste. Uanset mediet.
  • At en digital fortælling kan være alt fra en top 10 liste eller en sang til en dramatisk skæbnehistorie.
  • At tænke form og indhold sammen og kunne vælge de helt rigtige digitale elementer.
  • At beherske digitale værktøjer og programmer som ThingLink, Infogram og at lave Gif’er.
  • At idéudvikle systematisk.
  • At strukturere en digital fortælling fra start til slut.

Dramaturgi, grundig journalistik, samspillet mellem tekst og visuelle elementer er essensen af en god, digital longread – ikke effekter og grafik. Disse skal altid understøtte fortællingen. Løfte den. Men aldrig distrahere. Du kan læse undervisernes “10 bud for digitale longreads”, som undervisningen vil tage udgangspunkt i, her: http://journalisten.dk/de-ti-bud-digitale-longreads

Kurset henvender sig til journalister, redaktører og indholdsproducenter, der gerne vil prøve kræfter med genren for første gang, samt freelancere, der gerne vil kunne tilbyde digitale fortællinger eller longreads som en del af deres sortiment.

Hver kursusdag vil bestå af undervisning ud fra danske og udenlandske eksempler samt praktisk arbejde, hvor vi i fællesskab arbejder på vores ideer til produktioner.

Sådan forløber kurset:

Dag 1: Historien

Historien er det vigtigste. En digital fortælling er først og fremmest en fortælling. Fra fortællende journalistik til lister og opfindsom brug af mediets muligheder: Sådan gør du.

Dag 2: Formen

Form og indhold skal gå hånd i hånd. Bare fordi man kan alt, behøver man ikke. Her får du kursusledernes ti bud for digitale fortællinger og en introduktion til gratis digitale værktøjer: Infogram, ThingLink og Gif’er, som vi arbejder med hands on.

Dag 3: Strukturen

Den gode idé kommer ikke af sig selv. Og sælger ikke sig selv. Lær at lave systematisk idéudvikling. Storyboard og strukturér din egen digitale fortælling. Skriv et pitch.

Efter kurset kan du:

  • Få kreative ideer, der er tænkt digitalt fra start
  • Bruge de vigtigste greb fra fortællende journalistik
  • Bruge spændingskurver, cliffhangers mv. – i ord og i digitale virkemidler
  • Tænke form og indhold sammen
  • Vælge de rigtige digitale virkemidler til din historie – og fravælge de forstyrrende
  • Beherske de mest basale programmer til kort, grafik og gif
  • Bruge maestrometoden til at strukturere en digital fortælling fra start til slut

Forudsætninger:

Kurset er på begynderniveau og for journalister, indholdsproducenter og redaktører, der arbejder eller vil arbejde med digital produktion. Og som elsker at fortælle.

Vi forudsætter ikke, at du er et teknisk geni. Tværtimod vil du lære at bruge simple, digitale værktøjer og tænke dem sammen med historien, som er det vigtigste.

Det er en forudsætning, at deltagerne medbringer deres egen computer og eventuelt udstyr, der skal bruges for at kunne arbejde i normalt tempo, fx en mus eller tegneplade.

Kursusledere: Stinne Andreasen og Kim Schou
Varighed: 3 dage
Sted: MBK, Pilestræde 61, 1112 København K.
Tidspunkt: 8. – 10. april 2019
Pris: 8985 kr. (+ moms)

Prisen omfatter: Undervisning, undervisningsmaterialer og frokost, kaffe, te og vand i løbet af kurset. Prisen er ex. moms.

Tilmeld dig hos Mediernes Efteruddannelse

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

TILMELDING ER BINDENDE

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.
Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.