Nyhedsbrev 6. februar 2017

Få nyhedsbrevet i mailen næste gang: Det er så let – skriv dig op!

 

SoMe: Tjek på tempo og troværdighed

Tilbagemeldingerne var positive, da britiske Alastair Reid forleden underviste centrale DR-medarbejdere i brug af sociale medier i breaking-situationer: Hvordan inddrager man facebook, twitter, youtube, instagram etc. uden at gå på kompromis med etik, tempo eller troværdighed? Kurserne for DR var arrangeret af Kaas & Mulvad, og de var så populære, at vi kører to mere om kort tid.

Andre end DR-ansatte har chancen, når Alastair Reid underviser på vores kurset ”Sociale Medier i Breaking News” 20. og 21. marts.

Han har masser af gode tips og er både systematisk, konkret og let at følge. Der er indlagt quizzer og detektiv-opgaver i kurset, som vi varmt anbefaler.

 

17 råd til personsøgning
Alastair Reid holdt også oplæg ved et DONA-arrangement i København samt på NODA-konferencen i Odense. Vi selv optrådte også på flere sessioner i Odense – blandt andet med nye konkrete tip til personsøgning. Hent det opdaterede handout her:

http://data.kaasogmulvad.dk/unv/2017/noda/noda.pdf

Præsentationerne på NODA er ved at blive samlet på denne side:

http://noda2017.dk/resources/

 

To genveje til smarte Facebook-søgninger

1. Bruger du Facebooks Graph Search, ved du, at det kan være svært at huske, hvordan søgningerne skal skrives.

Bruger du Chrome-browseren, kan du hente og installere udvidelsen ”Intelligence Search”. Derefter vil en knap i din browser give dig en hurtig og smart genvej til at lave avancerede søgninger. For eksempel som denne (personer, der har liket en Trump-side, har boet i USA og bor i Danmark nu) eller denne (Børsen-ansatte, der taler Urdu). Der er masser af muligheder – det er bare at eksperimentere. Du skal have sprogindstillingerne i Facebook sat til English (US) for at få det til at virke.

2. Når man bruger Facebooks Graph Search, skal man ind imellem bruge et facebook id-nummer på personer. Bruger du Chrome-browseren, kan du hente og installere udvidelsen ”Get Facebook-id”. Nu vil du bare med et enkelt klik kunne få id-nummeret frem, lige til at kopiere. Id-nummeret er fx en genvej til at lave søgninger som denne (fotos, som Marie Krarup er tagget på, og som hun har liket).

 

Børsen: Stor effekt af intern efteruddannelse

På Dagbladet Børsen er over halvdelen af alle grafikker i avisen nu lavet af journalisterne selv – uden brug af grafiker eller tegnestue. Det er kun muligt på grund af målrettet intern efteruddannelse. Alle journalister, redaktionssekretærer og redaktører på Børsen har været gennem vores kurser i bedre grafik og faktabokse. Bagefter er der fulgt op på kurset for at sikre effekt. Læs hvordan Børsen gjorde:

https://www.kaasogmulvad.dk/2017/01/boersen-effekt-af-intern-efteruddannelse/

 

Ni kritikpunkter af Offentlighedsloven – høringssvar fra Åbenhedstinget
Åbenhedstinget har sendt høringssvar til Justitsministeriet i den indledende høring om Offentlighedsloven. Høringssvaret er udarbejdet af Oluf Jørgensen, offentlighedsrådgiver og forskningschef emeritus ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Høringssvaret fokuserer på ni alvorlige svagheder ved Offentlighedsloven, der hindrer demokratisk kontrol. Her er tre af dem:

  • Folketingets og domstolenes administrationen er uden for offentlighedsreglerne.
  • Mange undtagelser har undermineret den nye ret til indsigt i offentligt ejede selskaber.
  • Nye brede undtagelser for politiske beslutningsprocesser betyder alvorlige begrænsninger både for offentlighed og for parlamentarisk kontrol.

Læs høringssvaret via linket.

https://assets.documentcloud.org/documents/3422997/EvalueringOfl20170126.pdf

 

Kommunalvalg 2017 – program for tre-dages kursus er parat
På kurset 20.-23. februar om forberedelse til kommunalvalget 2017 har vi oplæg fra professor Søren Risbjerg Thomsen, partisekretær Jan Juul Christensen, S, og pressechef Søren Søndergaard, DF. Desuden fra editor for interactive news på New York Times, Chase Davis, og Annette Secher, Per Viggo Larsen og Ole Gregor. Vi har stadig nogle få ledige pladser, og du kan nå at tilmelde dig, hvis du er hurtig. Læs det detaljerede program.

http://kortlink.dk/pqc5

 

Hvilken visualisering skal man vælge?
Søjlediagram og kurvegrafik er de sikre valg. Brugerne forstår dem umiddelbart. Men nogle gange skal man måske prøve noget andet. FlowingData viser her, hvordan ét og samme datasæt kan visualiseres på 25 forskellige måder. Se og sammenlign resultaterne.

http://flowingdata.com/2017/01/24/one-dataset-visualized-25-ways/

 

Online-rubrikker, der virker

Har måden at skrive overskrifter ændret sig i løbet af de seneste to år? Ja, det tyder en del på, når man sammenligner ti mediehuses mest engagerende rubrikker fra januar 2015 og 2017. Newswhip.com har lavet sammenstillingen.

https://www.newswhip.com/2017/01/top-publisher-headlines-2015-vs-2017/

 

Vil du selv lære at lave rubrikker, der engagerer og giver læsere, så har vi stadig nogle ledige pladser på en-dagskurset ”Vind kampen om læsernes opmærksomhed: Skriv bedre rubrikker” med Dan Jensen som underviser. Kurset kører 7. marts i København.

 

Hvad gør mobilen ved journalistikken?

Vi er begyndt at se medier, som tilretter journalistikken efter dem, der især/kun læser via mobilen. Det helt nye medie www.axios.com er et af dem. Jim VandeHei fra Axios opsummerede fornylig sin vision sådan her i et interessant interview:

“every item is summarized in a screen, something the size of your iPhone screen. It’s written in a way so that if that’s all you read, that’s enough, and you’ll walk away satisfied”

Axios valgte at præsentere åbningshistorien, et interview med Donald Trump på en ret utraditionel måde:

http://www.niemanlab.org/2017/01/axios-goes-live-with-a-trump-interview-in-19-bullet-points-and-a-bunch-of-little-posts/

 

 

Husk striben af kurser i foråret

Vi nævner et udvalg af vores kurser ovenfor, men vi har meget mere på programmet. Altid med fokus på journalistik og kvalitet:

 

Tallene gemmer på historier – regneark for begyndere (2 dage, København) (Næsten udsolgt!)

Alle journalister har gavn af at kende til regneark. Det er grundlaget for al datajournalistik. På et par dage lærer du at importere, rense, strukturere og kombinere data.

 

De sejeste tricks til regneark for journalister – Excel for fortsættere (2 dage, København)

Kaas & Mulvads avancerede undervisning i regneark for journalister. Find historien i tallene. Konkrete øvelser fra journalistikken. Og masser af gode tips.

 

Sæt dagsordenen med sociale medier (2 dage, København) (Næsten udsolgt!)

Kurset handler om de muligheder, sociale medier giver din journalistik. To danske eksperter klæder dig på til at lytte og deltage i det, der foregår på sociale medier.

 

Rejs sikkert! – for journalister og fotografer (1 dag, København)

Verden er blevet mere usikker, og selv uden for de kendte hotspots kan faren pludseligt opstå. På kurset lærer du, hvad du selv kan gøre på forhånd.

 

The Power of Audio” a Masterclass with Susanne Reber (3 dage, København)

På et intensivt tre-dages kurser underviser en af verdens bedste radio-fortællere i at kombinere lyd og undersøgende journalistik til fortællinger.

 

Fra gråt til guld – bliv bedre til at manøvrere på et klemt arbejdsmarked (3 dage, Middelfart)

De sidste år på arbejdsmarkedet skal være lige så spændende som de første. Internatkursus med Henrik Kaufholz – hvordan du lærer at leve med hastige forandringer – og at forny dig selv.

 

Kom tæt på terrordækningen i Bruxelles og Paris (5 dage, Bruxelles og Paris)

Politiken-journalist Jakob Sheikh tager kursusdeltagerne med til Bruxelles og Paris for at lære af journalisterne i de byer, hvad vi kan gøre, når et terrorangreb rammer Danmark.

 

Grav hurtigt og grundigt i den daglige journalistik (3 dage, Aarhus)

Kurset fokuserer på de praktiske metoder, der kan gøre en forskel i dagligdagen. Det handler om, hvordan vi gør vores arbejde godt, selv om vi har travlt.

 

Kom tæt på dramaet i tyske medier (5 dage i Berlin og Hamburg)
På rejsekurset møder vi stærke aviser og velfinansierede public service-stationer, der satser på udvikling. Hvad betyder det for kvalitetsjournalistik?

 

Få nyhedsbrevet i mailen næste gang: Det er så let – skriv dig op!