Sociale medier i Breaking News – hurtigt, etisk og troværdigt

somebreaking
Kurset er aflyst.

Lær gennem aktuelle eksempler de nyeste metoder til at finde, tjekke og bruge oplysninger fra sociale medier i redaktionens løbende nyhedsdækning.

Forestil dig situationen: Du sidder med mobilen eller ved computeren, og pludselig dukker der noget op – et tweet, en facebook-opdatering eller en YouTube-video, som uden tvivl er i kategorien Breaking News. Men du kender ikke afsenderen, så din næste tanke er: “Er det her rigtigt?”

I dækningen af Breaking News-begivenheder spiller personlige øjenvidne-beretninger en større og større rolle, og de er vigtige brikker, når medierne forsøger at sammenstykke et begivenhedsforløb: Tænk på angrebet på Krudttønden, de store jordskælv, kupforsøget i Tyrkiet, immigrationskrisen i Sydeuropa etc.

Øjenvidneberetninger via sociale medier udvider mediernes muligheder for at samle stof, men giver samtidig medier og journalister nye udfordringer: Hvordan og hvor finder man billederne og videoerne? Hvordan sikrer man sig, hvor de kommer fra, og at de er ægte? Må vi som medie bruge dem? Og hvilke etiske overvejelser bør man gøre sig?

Vores underviser Alastair Reid, der leder den britiske nonprofit-organisation First Draft News, viser med nye og aktuelle eksempler, hvordan man med troværdigheden og etikken i behold kan indddrage materiale fra sociale medier mv. i et tempo, så man samtidig kan være med på Breaking News og være med til at sætte dagsordenen.

Alastair Reid er tidligere redaktør på branchesitet Journalism.co.uk. Siden han blev chefredaktør på First Draft News i 2015, har organisationen udviklet sig at være førende, når det gælder konkret brugbar viden om nyhedsmediers research-brug af sociale medier og – ikke mindst – verifikation og faktatjek.

Kurset forløber over to dage:

Dag 1: Nyhedsindsamling fra sociale medier. Hvordan man finder billeder, video og udsagn fra øjenvidner der, hvor begivenheder sker, gennem tjenester som Twitter, Facebook, Instagram, YouTube og russisksprogede sociale netværk som fx FKontakte.

Du lærer bl.a.:

  • at hacke de sociale netværks søgeoperatorer for at få de bedste resultater
  • at inddrage billige eller gratis værktøjer, der kan hjælpe os i processen
  • hvordan man organiserer sin redaktion, så man hurtigt kan reagere på Breaking News-begivenheder
  • og hvordan man nærmer sig kilder på sociale medier på den mest effektive og hensigtsmæssige måde

Dag 2: Vi går i dybden med digital verifikation af udsagn, billeder og photos med et specielt og detaljeret fokus på Breaking News situationer. Deltagerne lærer, hvordan man inddrager verifikation som en del af den arbejdsprocessen på reaktionen – samt værktøjer og teknikker, der sikrer mest mulig klarhed og viden i forhold til kilder, samt hvor og hvornår materialet stammer.

Du lærer bla.:

  • at efterspore kilders digitale fodspor og færden online
  • at finde ud af eksakte tidspunkter, billeder eller videoer blev uploadet
  • at kunne undersøge billeders metadata
  • at fastslå de eksakte positioner, hvor billeder eller videoer er taget
  • og at vide, hvornår du skal være mistænksom i forhold til, om kildematerialet er manipuleret digitalt

Varighed: 2 dage

Sted: København

Forudsætninger: Ingen. Kurset foregår på engelsk.

Kursusleder: Alastair Reid, First Draft News.

Deltagere: Mindst 6 – højst 16.

Pris: 5.390 kr. + moms (Evt. PU-støtte: 2000 kr.)

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du også tilmelde dig ved at sende os en mail.

Prisen omfatter undervisning, undervisningsmaterialer, morgenmad, frokost, kaffe og kage i løbet af kurset.

Tilmeld dig hos Mediernes Efteruddannelse

TILMELDINGEN ER BINDENDE

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.