Nyhedsbrev 15. april 2016

Siden sidst har vi været på den norske graverkonference SKUP for at undervise i kort og hverdagsgravning. Vi har i den anledning samlet op på metoderne og deler de nye råd.

Husk, at I meget gerne må dele indholdet herunder med de af jeres kolleger, der ikke kender til vores nyhedsbrev.

 

Starthjælp til interaktive kort
Der er masser af gør-det-selv-tilbud inden for interaktive kort, og udbuddet kan være uoverskueligt. Der fokuseres på den tekniske indpakning, mens den journalistiske vinkling ofte glemmes. I denne gennemgang på vores hjemmeside får du råd og tips, der kan gøre valget lettere og resultatet bedre. Vi linker til vores nyeste undervisningsmateriale og et kursus.

 

25 tips til hverdagsgravning
På den norske SKUP-konference underviste chefredaktør Bruno Ingemann fra Jysk-Fynske Medier sammen med Nils Mulvad i hverdagsgravning. De samlede 25 råd til deltagerne, som vi deler via linket til vores site.

 

Nye medieprodukter – hvilke, hvornår og hvordan
Alle spejder efter den næste nye ting, der skal hjælpe mediebranchen videre. Mens vi venter, kan vi jo diskutere. Her er to videoer fra to debatter om emnet:
Launching new products from the newsroom (fra International Journalism Festival i sidste uge)
The Hunt for News Products of the Future (debat fra Journalism+Design, februar 2016)

 

Nyt fotogenkendelses-værktøj fra Microsoft
Hvor gode er maskinerne til at genkende fotos? Prøv Microsofts Captionbot og se, hvad du synes. Upload et foto og få en beskrivelse af indholdet. I forhold til vores test er der plads til forbedringer. Nogle gange rammer maskinen i plet. Andre gange helt i skoven.

 

Træn iagttagelsesevnen med et vanedannende spil
Skal man som journalist verificere billeder eller videoer, er noget af det vigtigste det helt simple: at bruge sine øjne og at tænke over, hvad man ser. Det kan man prøve på sitet https://geoguessr.com/, der bruger Google Streetview. Det er simpelt – og ret underholdende.

 

Google lancerer ny læs-det-senere-tjeneste
Instapaper og Pocket er nok de mest kendte læs-det-senere-tjenester. Begge gratis. Man ser noget interessant, man ikke har tid til at læse nu og her. Man klikker på et ikon i browseren, og vips, er henvisningen gemt i den konto, man har oprettet på forhånd. Her er en sammenligning af de to.  Nu er Google gået ind på det samme marked med sin ”Google save” udvidelse til Chrome browseren. Den virker fint, men er meget simplere end de to andre. Der findes tilsvarende Chrome udvidelser til både Pocket og Instapaper.

 

Prøv en ny browser
Chrome sidder godt på browsermarkedet, men her er alligevel et bud på en ny. Vivaldi, som den hedder, er møntet på  “power users”, geeks and techno-freaks”. Men alle andre kan selvfølgelig også bruge den. Læs The Guardians omtale.

 

Machine Learning – sådan!
Der er mange begreber, der kan være svære at få helt fat i. Her er en visuel og smart designet forklaring på, hvad begrebet machine learning egentlig går ud på.

 

Ny kurser i efteråret
Hos mediernesefteruddannelse.dk kan du se alle efterårets kurser den 26. april. Tilmelding åbner den 10. maj via Mediernes Efteruddannelses portal. Er din arbejdsgiver ikke medlem af PU, kan du sagtens tilmelde dig direkte hos os nu.
Vi foreslog 12 kurser, og de er alle godkendt.

 

I 2. halvår af 2016 tilbyder vi disse åbne efteruddannelseskurser. Klik for at læse mere:

Journalistik vi kan leve af (2 gange 2 dage, Kbh.)
Genstart – som web-journalist (2 gange 5 dage, Middelfart og Kbh.)
Forstå og producér web-tv (2 dage, Kbh.)
Sæt dagsordenen med sociale medier (2 dage, Kbh)
London: Dristige formater og barske historier (5 dage, London)
Vind kampen om læsernes opmærksomhed: Skriv bedre rubrikker (1 dag, Kbh.)
Søg aktindsigt og skaf fortrolige kilder (2 dage, Aarhus)
Tallene gemmer på historier – regneark for begyndere (2 dage, Kbh.)
Avanceret internet – nye researchmetoder på nettet og i sociale medier (3 dage, Aarhus)
Lær de journalistiske tricks for at få oplysninger ud i retssager (2 dage, Kbh.)
Styr uden om flosklerne – flere fakta i kommunaljournalistik (3 dage, Aarhus)
Find data – og find historier med Microsoft Access (3 dage, Kbh.)

Følgende forårskurser er der ledige pladser på:

Redaktørens overlevelsesguide
Hvordan forebygger man som leder, og hvad gør man, når en medarbejder pludselig angribes for en historie?
København – 9. maj

Interaktive kort og grafikker – hurtigt, enkelt, gratis
Tre gratis værktøjer – lær at bruge dem og tilføj liv og interaktivitet til websitet.
København – 10.-11. maj

Avanceret internet – nye researchmetoder på nettet og i sociale medier
Livet er for kort til dårlig researchteknik. Lær nye metoder. Vores mest populære kursus.
København – 23.-25. maj

Tallene gemmer på historier – regneark for begyndere
Regneark er en fantastisk genvej til at finde solo-historier. Bliv skarp på to dage.
København – 26.-28. maj

Gadgets i journalistikkens tjeneste
Droner, robotter, apps, programmer og dimser. Vi prøver det hele i praksis.
København – 6.-7. juni

Undersøgende journalistik med verdens bedste – studietur til New Orleans
Tre dages intensiv træning med Jim Steele, unikt indblik i New Orleans ti år efter Katrina og deltagelse i den årlige IRE-konference.
På denne specielle tur til New Orleans har vi fået en af USA’s allerbedste undersøgende journalister til at undervise på et tre-dages kursus før den årlige konference for undersøgende journalistik. Jim Steele gennemgår sine metoder i et særligt undervisningsforløb, specielt tilrettelagt for danske journalister.
11.-20. juni i New Orleans, USA.

Hele kursusoversigten: https://www.kaasogmulvad.dk/kurser/