Nyhedsbrev 12. december 2016

Kom bag om kulisserne på New York Times
Vi er i fuld sving med at lave aftaler med medier i New York til vores kursus i februar og marts. På New York Times mødes vi bl.a. med Chase Davis, redaktør for Interactive News Desk og dybt involveret i den digitale valgdækning. Han fokuserer på valget og nyhedsmediernes situation med Trump som præsident. Vi møder også USA’s største undersøgende redaktion på Wall Street Journal, samt Upshot’s redaktør Amanda Cox. Klik på linket og læs om alle de andre aftaler, der nu er på plads:

Digital journalistik 2b017 – NYC og Florida (9 dage, USA)

 

November’s Coolest Visualization Links

Infogram har samlet 10 af de sejeste datavisualiseringer, der er blevet tweetet mest om i november – alle under hashtagget #dataviz.

https://medium.com/@Infogram/top-ten-dataviz-novembers-coolest-visualization-links-9e610044b42a#.4qsj536ao

 

Overvåg sociale medier med ban.jo
Ban.jo er er af de effektive værktøjer, man kan bruge, hvis man vil overvåge lokations-taggede aktiviteter på sociale medier, mens de sker. Journalister (på medier) kan få gratis adgang til ban.jo’s ”Discovery”. Læs mere og bed om adgang her:

http://ban.jo/discovery

 

Den årlige jalousi-liste: Historier, Bloomberg gerne selv ville have skrevet
Bloomberg har god stil og linker her til en lang række gode historier, mediets journalister ikke selv har skrevet. Desværre.

https://www.bloomberg.com/features/2016-jealousy-list/

 

F**k – nogle grafikker…

Opfindsomme og sjove datavisualiseringer. Det leverer Dorothy Gambrell, tegneserieskaber og ophavskvinde til databloggen very small array. Her er masser af gode grin og ideer.

http://www.verysmallarray.com/

 

Facttjek for filmfreaks

Ikke kun nyhedsnørder har hang til faktatjek. Når en film er bygget på virkeligheden – hvor meget er så i virkeligheden sandt, og hvor meget er digt. Fx alles yndlings-journalistfilm ”Spotlight”?

Data-sitet Information is Beautiful gennemgår en stribe film, der er “based on a true story”. Du kan scene for scene bladre dig igennem filmene og få at vide, hvad der er fup, og hvad der er fakta.

http://www.informationisbeautiful.net/visualizations/based-on-a-true-true-story/

 

Hvad kommer efter online-journalistikken

Den engelske journalist og underviser Paul Bradshaw har altid interessante overvejelser om journalistikkens fremtid set i lyset af, hvad der sker her og nu. Han forklarer her, hvorfor hans onlinejournalistik-hold nu skifter navn. Læs hvorfor et navneskifte er nødvendigt.

https://onlinejournalismblog.com/2016/12/06/mma-online-journalism-multiplatform-and-mobile-journalism/


Database-sammenstillinger sat ud af kraft af ombudsmanden
Med to meget principielle afgørelser fra ombudsmanden har Offentlighedslovens bestemmelse om databasesammenstilling nu ingen praktisk betydning længere. Afgørelserne er så principielle, at han har orienteret Folketingets Retsudvalg og Justitsministeriet. I stedet for at henvise til datasammenstilling vil det i mange tilfælde være bedre for journalister at anmode med henvisning til temaindsigt.

http://www.aabenhedstinget.dk/nyside/to-sager-om-datasammenstilling-ender-med-nej/

 

Aktindsigtstip: Forstå emissioner bredt når du søger

I en anden principiel afgørelse har EU-domstolen slået fast, at der gælder helt særlige regler for aktindsigt i emissioner, der dækker alle former for udledninger i naturen. Emissioner giver langt videre indsigt end miljøoplysninger i almindelighed, der dog giver langt flere muligheder for indsigt end alle andre typer oplysninger, herunder også når data er i databaser.

http://www.aabenhedstinget.dk/nyside/oplysninger-om-emissioner-til-miljoeet/

 

Ikke længere indsigt i udbud

Finansministeriet kunne hemmeligholde tilbud ved salget af DONG-aktier, konkluderer Folketingets Ombudsmand. Under den gamle offentlighedslov havde offentligheden typisk ret til aktindsigt i afgivne tilbud, når forhandlinger om en aftale var færdige. Se Oluf Jørgensens gennemgang af sagen.

http://www.aabenhedstinget.dk/nyside/den-nye-offentlighedslov-begraenser-offentlighed-om-virksomhedsoplysninger/

 

Aktindsigt som menneskeret tvinger Danmark til at ændre regler og praksis

Danmark er forpligtet til at overholde Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. En aktuel dom fra Menneskerettighedsdomstolens øverste instans har principiel betydning for retten til aktindsigt. Myndigheder og politikere i Danmark må ændre regler og praksis, hvis de vil undgå en tabersag om hemmeligholdelse, skriver Oluf Jørgensen.

http://www.aabenhedstinget.dk/nyside/aktindsigt-er-en-menneskerettighed/

 

Hverdagsgravning – Dansk GMO-historie fører til artikel i IRE Journal

Nils Mulvad skriver om held som arbejdsmetode i hverdagsgravning i det seneste nummer af IRE Journal. Han gennemgår metoden i researchen til en historie om Monsanto og GMO, der gik verden rundt. Held kommer nogen gange, når man har flere aktindsigter i gang på samme tid.

https://www.kaasogmulvad.dk/en/2016/12/gmo-files-following-the-results-of-a-failed-trial-in-europe/

 

Tag med på et kursus til foråret
I skrivende stund er der stadig ledige pladser på alle nedenstående kurser. Men vil du sikre dig en plads, skal du ikke vente for længe.

 

Forbered dig på temaer, data og metoder til kommunalvalg 2017 (3 dage, Aarhus)

Forbered dig på afgørende temaer og metoder til dækning af kommunalvalg 2017 på et tre-dages kursus.

 

Digital journalistik 2017 – NYC og Florida (9 dage, USA)

Tag med ni dage til USA, hvor medieudviklingen sker. Du får USAs bedste journalister på to-mands-hånd på årets mest spændende og inspirerende kursus.

 

Skriv bedre rubrikker (1 dag, København)

Vind kampen om læsernes opmærksomhed. Uden gode rubrikker læser ingen dine artikler.

 

Tallene gemmer på historier – regneark for begyndere (2 dage, København)

Alle journalister har gavn af at kende til regneark. Det er grundlaget for al datajournalistik. På et par dage lærer du at importere, rense, strukturere og kombinere data.

 

De sejeste tricks til regneark for journalister – Excel for fortsættere (2 dage, København)

Kaas & Mulvads avancerede undervisning i regneark for journalister. Find historien i tallene. Konkrete øvelser fra journalistikken. Og masser af gode tips.

 

Sociale medier i Breaking News (2 dage, København)

En af de førende internationale eksperter, Alastair Reid, First Draft News, viser med aktuelle eksempler de nyeste metoder til at finde, tjekke og bruge oplysninger fra sociale medier i redaktionen.

 

Sæt dagsordenen med sociale medier (2 dage, København)

Kurset handler om de muligheder, sociale medier giver din journalistik. To danske eksperter klæder dig på til at lytte og deltage i det, der foregår på sociale medier.

 

Rejs sikkert! – for journalister og fotografer (1 dag, København)

Verden er blevet mere usikker, og selv uden for de kendte hotspots kan faren pludseligt opstå. På kurset lærer du, hvad du selv kan gøre på forhånd.

 

The Power of Audio” a Masterclass with Susanne Reber (3 dage, København)

På et intensivt tre-dages kurser underviser en af verdens bedste radio-fortællere i at kombinere lyd og undersøgende journalistik til fortællinger.

 

Fra gråt til guld – bliv klar til de sidste 20 år som journalist (3 dage, Middelfart)

Internatkurset med Henrik Kaufholz forbereder erfarne journalister til de sidste vanskelige år på arbejdsmarkedet. Du skal lære at leve med hastige forandringer – og at forny dig selv.

 

Kom tæt på terrordækningen i Bruxelles og Paris (5 dage, Bruxelles og Paris)

Politiken-journalist Jakob Sheikh tager kursusdeltagerne med til Bruxelles og Paris for at lære af journalisterne i de byer, hvad vi kan gøre, når et terrorangreb rammer Danmark.

 

Få kickstart i europæiske journalistik-netværk (6 dage, Bruxelles og Mechelen)

Tre dage i Bruxelles og tre dage i Mechelen – så er du klar til journalistiske samarbejdsprojekter inden for undersøgende journalistik på tværs af lande og redaktioner.

 

Grav hurtigt og grundigt i den daglige journalistik (3 dage, Aarhus)

Kurset fokuserer på de praktiske metoder, der kan gøre en forskel i dagligdagen. Det handler om, hvordan vi gør vores arbejde godt, selv om vi har travlt.

 

Kom tæt på dramaet i tyske medier (5 dage i Berlin og Hamburg)
På rejsekurset møder vi stærke aviser og velfinansierede public service-stationer, der satser på udvikling. Hvad betyder det for kvalitetsjournalistik?