Pivottabeller

Lektionen gennemgår pivottabeller i Microsoft Excel.

Undervejs kan du stoppe videoen og gå tilbage for at gense, så du får de enkelte trin at virke.

Instruktion: Pivot

HvadHvorforHvordan
Tæl op med tabellerFrekvenstabeller er en simpel sammentælling af én variabel. Kan også beregne gennemsnit.

Krydstabeller tæller flere variable. Samlet hedder det ”pivot” i Excel. Vi bruger pivottabeller, når vi hurtigt vil tælle op i data.
Fx: hvor mange mænd, hvor mange kvinder?
Hvor mange fra hver branche, fra hver region?
Og kryds: Hvordan er kønsfordelingen i hver region etc.
Gør data klarFør man kan bruge pivottabel-værktøjet, skal data være klar: Der skal være overskrifter på kolonnerne. Hvis man navngiver overskrifter med et tal først, bliver værdierne vist i ønsket rækkefølge i pivot-værktøjet.

Marker så en celle i datasættet.
Fx: 1Navn 2Løn 3Postnr

Mus: klik på en celle
Vælg dataområde, start pivotPivottabellen oprettes med en guide. Tilpas dataområdet, hvis det ikke passer.

Lad endelig pivottabellen blive indsat i et nyt faneblad:



Normalt er det ikke nødvendigt at ændre nogle valg, hvis man blot har sørger for, at der er overskrifter på alle kolonner og ingen helt tomme rækker eller kolonner.

Hver kolonne i regnearket har nu fået en feltknap i feltlisten. Disse ”knapper” eller overskrifter trækker man enten ind i tabel-skabelonen til venstre på regnearket eller ind i kasse-strukturen.
I nyere versioner af Excel startes pivottabellen fra Fanebladet Indsæt:

Her nedenfor er nu skabt en krydstabel – først er Nationalitet trukket ned under ”Rækker” – Nationalitet er også trukket ned under ”Værdier”. Og endelig er Køn trukket ned i ”Kolonner” – og dermed bliver det ikke bare en frekvenstabel, men en krydstabel. Hvis man vil ændre den, fjerner man blot fluebenene, og så starter man forfra.

Ændre beregningsmådenVil man blot tælle op i data, er Antal den rigtige optællingsmåde. Men i nogle tilfælde vil det fx være en Sum, man ønsker. Eller et gennemsnit.

For at kunne vælge sum eller middel, skal det felt, man har trukket ind i værdiområdet, selvfølgelig være et tal. Vil man blot have et antal, kan man fint trække et tekstfelt ind i værdiområdet.

Vil man skifte optællingsmetode, højreklikker man i data – og vælger blandt mulighederne.

Disse muligheders layout varierer i de forskellige versioner af Excel, men man kan de samme ting.
Mus: Højreklik i tal-området.


Se tabellerne som procentØnsker man sine antal beregnet som procent, højreklikker man også i talfelterne.




















Vælger man ”% af kolonnetotal”, er dette resultatet:


Opgave: Pivot

OpgaveBeskrivelse
Hent og gem dataData hentes fra linket og gemmes på din computer.

Data er et ældre uddrag fra Dansk Hunderegister. Udtrækket indeholder hunde, der ejes af fynboer.

https://data.kaasogmulvad.dk/unv/onlinekursus/fynskehunde.xlsx
Brug pivottabeller til at finde svar på følgende spørgsmålHvilken hunderace er mest udbredt på Fyn?

Hvordan er fordelingen mellem tæver og hanhunde? (Hvor mange procent af hver type?)

Langt fra alle hunde i databasen har kendte navne. Men ud fra data - hvilke navne er mest almindelige – for henholdsvis tæver og hanhunde?

Hvilken tre farver er de mest almindelige blandt de fynske hunde?

Kendte kamphunde-racer er fx amerikansk staffordshire terrier og pitt bulll terrier, dobermann og rottweiler. Hvor mange findes der i alt af disse fire racer på Fyn?

Og i hvilket postnummer har du størst sandsynlighed for at støde på en hund af en af disse fire racer?
Der er lukket for kommentarer.