Kurset foregår 25. april, 9. maj og 23. maj i København.
Bemærk: Kursusledere og kursusindhold er ændret i forhold til teksten i det trykte katalog!
De digitale fortællinger er ofte forbundet med store dyre løsninger, men sådan behøver det ikke være.
På dette kursus vil kursisterne i løbet af tre kursusdage blive klædt på til at producere og udgive deres egne digitale fortællinger. Fra ideudvikling – over en prototype og frem til et færdigt produkt. Alt sammen ved brug af gratis eller billig software.
Digital redaktør Stinne Andreasen og visuel redaktør Kim Schou, begge fra Kristeligt Dagblad, vil lede kurset. De to lavede de første digitale longreads i Danmark og har vundet danske og internationale priser for deres arbejde med storytelling.
Og det er storytelling, det handler om. Dramaturgi, grundig journalistik, samspillet mellem tekst og visuelle elementer er essensen af en god, digital longread – ikke effekter og grafik. Disse skal altid understøtte fortællingen. Løfte den. Men aldrig distrahere. Du kan læse undervisernes 10 Bud for digitale longreads, som undervisningen vil tage udgangspunkt i, her: http://journalisten.dk/de-ti-bud-digitale-longreads
Kurset henvender sig til journalister, redaktører og indholdsproducenter, der gerne vil prøve kræfter med genren for første gang, og freelancere, der gerne vil kunne tilbyde digitale fortællinger som en del af deres sortiment.
Kurset består af tre dage, der ligger adskilt, og kursisterne vil skulle arbejde med deres projekt i den mellemliggende periode.
Hver kursusdag vil bestå af undervisning ud fra eksempler fra ind- og udland og praktisk arbejde, hvor vi i fællesskab arbejder på vores produktioner.
Når kurset er færdigt, vil kursisterne være i stand til at sætte deres egne digitale fortællinger op og udgive dem.
Efter kurset vil kursisterne være i stand til at:
- Ideudvikle og lave prototyper på fortællinger
- Lave et storyboard
- Udvælge billeder
- Udvælge og indlejre video
- Lave en animeret GIF
- Oprette og indsætte kort
- Oprette og indsætte grafer
- Sætte en fortælling op og gøre den klar til udgivelse
Sådan forløber kurset:
Inden kurset: Kursuslederen kommunikerer med kursisterne, som hver især skal finde et emne, de gerne vil lave en fortælling om.
Dag 1 (25. april):
Oplæg: Introduktion til digitale fortællinger
Oplæg: Sådan kan du berige din digitale fortælling
Oplæg og workshop: Ideudvikling
Oplæg: Introduktion til prototyper
Hjemmearbejde: Kursisterne finpudser deres ideer og indsamler materiale til deres historier.
Dag 2 (9. maj):
Workshop: Præsentation af ideer og materiale med feedback
Oplæg: Fortælleformer i digitale fortællinger
Oplæg: Planlægning og storyboards
Workshop: Kursisterne producerer storyboards til deres fortælling
Hjemmearbejde: Kursisterne producerer indhold til deres fortælling. Det kan være skrive, klippe eller fotografere. Eller måske lidt af det hele.
Dag 3 (23. maj):
Oplæg: Introduktion til Aesop, korttjenester og billedbehandling
Workshop: Mockups af fortællinger med feedback
Workshop: Vi sætter vores fortællinger op og udgiver dem
Forudsætninger:
Kurset er for journalister, indholdsproducenter og redaktører, der allerede arbejder med digital produktion, og som har stiftet bekendtskab med billedbehandling og CMS’er.
Det er en forudsætning, at deltagerne medbringer deres egen computer og eventuelt udstyr, der skal bruges for at kunne arbejde i normalt tempo, fx en mus eller tegneplade.
Kursusleder: Kim Schou og Stinne Andreasen
Varighed: 3 dage
Sted: København.
Tidspunkt: 25. april, 9. maj og 23. maj 2018
Pris: 8085 kr. (+ moms)
Kursusprisen omfatter undervisning, undervisningsmaterialer, frokost, kaffe, te og vand gennem hele kurset. Prisen er ekskl. moms.
Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.
Tilmeld dig hos Mediernes EfteruddannelseTILMELDING ER BINDENDE
Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.
Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.