Skriv langt til mobilen

langetekster

Kurset foregår 26. og 27. september 2016 i København.

Longread, webdok, digitale features. Kært barn har mange navne.
Flere danske medier eksperimenterer i disse dage med lange fortællinger. Samtidigt besøger flere og flere af brugerne vores web sites via mobilen, men hvordan gør du en lang tekst visuel og læsbar – også på mobilen? Det kan du lære her.

Kort fortalt skal den lange tekst være endnu skarpere, bedre redigeret, uden spring i den røde tråd, logisk i sine svar undervejs – og godt skrevet. Kravene er større end til andre tekster.

På kurset lærer du at arbejde med ”den lange digitale fortælling”, hvor du blander tekster med kort, grafik, foto og video på en ny, appellerende og indbydende måde.

Vi samler inspiration til, hvordan lange tekster bliver til hos forskellige medier fra ind­ og udland, og hvilke overvejelser der bliver gjort for at gøre teksterne læsbare og underholdende – også på de små skærme.

Vi undersøger brugernes adfærd, når de læser lange tekster, og vi kigger på, hvilke overvejelser du selv kan gøre dig som journalist, når du skal skrive langt – særligt til mobile platforme.

Vi gennemgår en række digitale værktøjer, som kan gøre dine lange tekster visuelle, og vi dykker ned i, hvordan du konkret kan vinkle, skrive og lave indhold, der virker digitalt.
Undervisningen foregår som en kombination af faglige oplæg og praktiske øvelser, ligesom vi vil hente inspiration fra eksterne oplægsholdere.

På kurset gennemgår vi:

  • En række digitale værktøjer, der kan hjælpe dig med at visualisere dine tekster bedre.
  • Hvad der virker, og hvad der ikke virker hos de medier, der beskæftiger sig med lange tekster.
  • Ideer til, hvordan en lang tekst også kan fortælles visuelt.
  • Hvordan du kan optimere din tekst og gøre den mere læsbar digitalt.
  • Hvordan du kan videreudvikle dine tekstdele og skrive og publicere dem i samspil med sociale medier.

Efter kurset kan du:

  • Tænke i nye, kreative måder at fortælle en lang tekst på.
  • Bruge en lang række digitale redskaber til at visualisere din lange tekst.
  • Tænke i delelementer, der kan bruges på sociale medier og andre platforme.
  • Skrive kort og præcist til digitale og mobile platforme.

Eksempler:
Se eksempler på nogle af mediernes lange, digitale fortællinger her:
http://www.b.dk/longreads
http://www.dr.dk/nyheder/webdok
https://longform.org/publications/new-york-times-magazine

Forudsætninger for deltagelse: Som kursist skal du selv medbringe en computer med mulighed for tilkobling til wifi. Nogle lettere skriveøvelser kan forventes. Du vil også blive bedt om at løse en mindre opgave, inden kursets start.

Kursusledere: Katrine Villarreal Villumsen og Christian Loiborg
Varighed: 2 dage
Sted: MBK, Pilestræde 61, 1112 København K.
Tidspunkt: 26. – 27. september 2016
Pris: 5390 kr.
Evt. PU-støtte: 1560 kr.

Prisen omfatter: Undervisning, undervisningsmaterialer, morgenmad, frokost, kaffe, te og vand i løbet af kurset i København. Evt. transport er ikke inkluderet. Prisen er ex. moms.

Tilmeld dig hos Mediernes Efteruddannelse

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

TILMELDINGEN ER BINDENDE

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.