Kurset er udsolgt. Det foregår 6. – 13. oktober 2018 i New York.
New York City er et perfekt sted at fange den seneste udvikling i medierne. Hvad der findes på i Europa, er som regel allerede prøvet af i USA. Gennem vores tætte forbindelser til centrale aktører inden for digital journalistik får kursisterne et unikt indblik i det allernyeste inden for amerikanske medier.
Ugen igennem har vi fokus på nytænkning og udvikling. Hvordan genopfinder gamle medier sig selv, og hvad får medie-startups til at lykkes?
Programmet er stadig under udvikling, men deltagerne vil i god tid før afgang til New York modtage informationer og baggrundsmateriale, der sikrer alle det bedst mulige udbytte af turen. Kursusledere er Tommy Kaas og Nils Mulvad.
Vi besøger New York Times, hvor vi mødes med folkene bag “The Daily” – den succesrige podcast, der blev lanceret januar sidste år og øjeblikkeligt blev en succes. Vi bruger det som afsæt til at høre om andre af initiativerne på New York Times for at genopfinde sig selv gennem medieudvikling. Datajournalist Rob Gebeloff fortæller om den seneste udvikling inden for datajournalistik og visualisering.
Et andet af de traditionelle New York-medier, der har forvandlet sig selv, er radiostationen WNYC. Den er gået fra at være en traditionel partner med National Public Radio til en energisk enhed for undersøgende lokaljournalistik, der udkommer på flere platforme. Senest har WNYC besluttet at genoplive NYC-mediet The Gothamist, der sidste efterår blev lukket af millionær-ejeren Joe Ricketts straks efter, at de ansatte havde besluttet at organisere sig fagligt.
Meget af udviklingen i denne tid sker inden for podcast. The Gimlet er en ny medievirksomhed i Brooklyn. Gimlet startede som en podcast-virksomhed, men fokuserer på lyd generelt og har nu også kastet sig over at producere lyd-indhold målrettet Amazons intelligente assistent Alexa. Blandt Gimlets podcasts er “UnCivil”, som hver uge afslører nye sider af den moderne amerikaners liv. Vi håber at få et besøg på The Gimlet ind i programmet.
Vi benytter lejligheden til at få et indblik i de nye centre for undersøgende journalistik med besøg på The Marshall Project og The Trace. Sidstnævne producerer udelukkende historier om skuddramaer.
På tv-stationen NBC mødes vi med Andrew Lehren, en erfaren journalist, men nyansat hos NBC som ansvarlig for specielle undersøgende journalistiske projekter. Han demonstrerer, hvordan NBC samarbejder med andre medier i denne type af projekter og udgiver på flere platforme.
Vi stiler efter at besøge Glen Grenwald-mediet The Intercept for at høre, hvordan det meget omdiskuterede medie klarer sig efter fire år.
Bl.a. Vox, Quartz og Buzzfeed er også med i vores foreløbige planlægning.
Helt konkret får du:
- En uges ophold i verdens vigtigste medieby, New York.
- Besøg med nogle af de vigtigste folk, der sidder i hjertet af medieudviklingen i New York.
- Diskussioner med kolleger om, hvad der kan overføres til Danmark.
- Amerikanske gæstelærere – bl.a. om hvordan amerikanske web-kilder kan give os solo-historier.
Hotel i New York: The Kitano New York, 66 Park Avenue, East 38th St, New York, NY 10016. Godt og velbeliggende, tæt på Manhattans Grand Central Station. Se på kort.
Pris: 35.000 kr. (Der tillægges ikke moms)
Prisen omfatter: Kursusplanlægning, flytransport mellem København og USA, transport i USA, hotel i New York, undervisningsmaterialer og enkelte måltider i løbet af kurset. Som hovedregel er kursistens forplejning for egen regning. Prisen tillægges ikke moms.
Der er ingen krav til forkundskaber. Du skal blot være nysgerrig. Alle programpunkter undervejs foregår på engelsk.
Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.
Tilmeld dig hos Mediernes EfteruddannelseTILMELDING ER BINDENDE
Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.
Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.
Foto: Jörg Schubert, Flickr