Fra ide til færdig bog

fraidetilfaerdigbog_small

Kurset gentages 23.-25. november 2016 i København. Læs her…

 

Kurset foregår 18. til 20. april 2016 i København

Mange går rundt med en ide til en bog. Men ideer er ikke nok. At skrive og få udgivet bøger kræver mere end blot, at man kan skrive. Og alt det handler dette kursus om.

I løbet af de tre kursusdage møder du blandt mange andre Elsebeth Egholm, Peter Øvig Knudsen, Michael Holbek og Bjarke Larsen. Du lærer bl.a.:

  • Hvordan du produktudvikler din idé til et bæredygtigt bogprojekt
  • Hvordan du pitcher din idé til en forlagsredaktør
  • Hvordan du researcher og holder styr på store informationsmængder
  • Hvordan du strukturerer dit stof, så du holder læserne fangne gennem hele bogen
  • Hvordan forlagene tænker og arbejder, om økonomien i at udgive en bog og om mulighederne for at blive selvudgiver
  • Hvordan du markedsfører din bog

Kurset er arrangeret i samarbejde med BogMarkedet, bogbranchens fagblad. Kursusledere er ansv. redaktør for Bogmarkedet, Bjarke Larsen samt Tommy Kaas, Kaas & Mulvad. Gennemgående på kurset er også journalist og forfatter Michael Holbek, der senest har haft stor succes med biografierne om Linse Kessler “Linse – jeg gør, hvad jeg vil” og efterfølgeren “Slap dog af”.

Desuden får kurset besøg af en række erfarne oplægsholdere. Kurset distancerer sig fra de mange andre kurser til vordende forfattere ved ikke at være et skrive- eller forfatterkursus. I stedet er det et kursus, der kan hjælpe den enkelte, der går rundt med en forfatter i maven, til at få vurderet ideer – og at give den nødvendige viden, så ideen måske kan ende med at blive et færdigt bogprojekt.

Kurset er specielt målrettet journalister og andre, der beskæftiger sig med kommunikation og formidling, men andre med anden baggrund er også velkomne.

Kurset tager på de tre dage kursisterne igennem nedenstående faser:

Ideen
Hvornår er en idé god, og hvad skal der til, før en idé kan blive til en bog? Sådan produktudvikler du din idé til et bæredygtigt bogprojekt. Tænk din primære læser/kunde ind.

Research
De fleste har brug for at researche i forbindelse med deres projekter. Nogle lidt, andre ekstremt meget. Hvordan gør man konkret, og hvordan holder man styr på det, man finder ud af?

Det store researchprojekt
Forfatter og journalist Peter Øvig Knudsen, kendt for bl.a. “Hippie” samt bestselleren “Blekingegadebanden”, deler sine erfaringer om at arbejde med researchtunge projekter. Hvad kan vi lære af ham og hans metoder?

Research til biografier
Forfatter og journalist Michael Holbek fortæller om, hvordan han researcher til biografier og journalistiske bøger.

Tips til researcharbejdet
Tommy Kaas giver konkrete tips, der gør researcharbejdet lettere. Kursisterne bliver også introduceret til praktiske måder at organisere researchmaterialet på.

Vejen til bestsellerlisterne
”Krimidronningen” Elsebeth Egholm startede som journalist. Hun fortæller om vejen fra Berlingskes bagside til bestsellerlisterne og om, hvilke valg der har haft størst betydning for hendes karriere. Hvad kan vi lære af hendes erfaringer?

Struktur
Sådan strukturerer du dit stof, så du holder læserne fanget gennem hele bogen. Fortælleteknik, scener, rekonstruktion, værdien af det gode interview.

Ghostwriting
Sådan bliver du en god ghostwriter. Hvad kræver det at lave en vellykket biografi?

Forlagene
Hvordan tænker og arbejder forlagene? Hvad er forklaringen på den langstrakte produktionsproces. Oplægsholder er forlagsredaktør Kim Hundevadt, Politikens Forlag. Bjarke Larsen er djævelens advokat.
Hvordan får du kontakt til forlagene, og hvordan pitcher du en idé til en forlagsredaktør?

Pitch og feed back
Kursisterne pitcher, og Michael Holbek og Bjarke Larsen giver feed back på ide, produktudvikling, salgspotentiale, relevante forlag etc. Der er god tid til hver enkelt deltager.

Økonomi
Forfatter og journalist Simon Kratholm Ankjærgaard fortæller om forskellen på at researche, skrive og planlægge som journalist og forfatter. Og om hvordan du får tid til at researche og skrive, samtidig med at du passer dit ”rigtige” arbejde.

Hvordan er økonomien i at udgive en bog – set som forlag og set som selvudgiver?

Selvudgiver eller ej?
Er det at udgive sin egen bog en nødløsning – eller en overraskende god ide? Eva Maria Fredensborg kan bidrage med overvejelser for og imod. Hun startede sit eget forlag, hvor hun udgav oversatte svensk skønlitteratur, så begyndte hun at skrive krimier selv og blev selvudgiver med stor succes. Nu er hun i stald hos Politikens Forlag.

En repræsentant fra Danmarks største selvudgiverplatform, Saxo Publish, fortæller om de muligheder, der ligger i at være selvudgiver.

Hvordan man markedsfører sin bog
Hvad enhver forfatter skal vide om markedsføring – i traditionelle medier eller via sociale medier. Oplæg ved Maiken Ingvordsen, som holder kurser om personlig branding og er projektleder i L&Rs Forfatterakademi, hvor man underviser forfattere i markedsføring.

Kursusleder: Bjarke Larsen og Tommy Kaas
Varighed: 3 dage
Sted: Dansk Forfatterforenings lokaler, Strandgade 6, 1401 København K.
Tidspunkt: 18. – 20. april 2016
Pris: 8085 kr.

(Prisen omfatter undervisning, undervisningsmaterialer og frokost, kaffe, te og vand i løbet af kurset. Prisen er ex. moms.)

Tilmeld dig hos Mediernes Efteruddannelse

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.