Fortællinger på 500 ord

Kurset foregår 30. september – 2. oktober i København.

Fortællende journalistik har ry for at være både tids- og pladskrævende. Men sådan behøver det ikke være. Metoderne kan sagtens bruges i en travl hverdag og i korte formater.

Fortællinger er nemlig ikke kun en genre, men også en strategi og en arbejdsmetode. Det er en værktøjskasse, som man bruger, både når man ideudvikler, når man researcher og i skriveprocessen for at skabe mere læsværdige historier, der fastholder læserne fra først til sidst.

På kurset ’Fortællinger på 500 ord’ stiller vi skarpt på de fortællende værktøjer i alle dele af processen – men i korte formater. Kursusledere og undervisere er to eksperter i fortællende journalistik, Rikke Hyldgaard og Line Vaaben. Hver for sig har de bedrevet masser af fortællende journalistik, og to gange har de sammen ledet vores populære og meget roste kursus “Fortæl den gode menneskehistorie”.

Teknikkerne fra den fortællende journalistik kan løfte såvel nyheder som baggrunde, cases og analyser, samt give dem gennemslagskraft og mange læsere. Og metoderne kan monteres på ikke kun bløde stofområder, men også inden for økonomi, politik, sport og krimi. Det ser man i stigende grad hos store medier som Washington Post og New York Times, der de senere år har taget fortællende værktøjer i brug, når de i den daglige journalistik skal udlægge faktatunge begivenheder og sammenhænge for læserne, blandt andet til at fortælle om alt fra orkaners hærgen til, hvilke personer Trump senest har fyret i sin administration. Også herhjemme er korte fortællende formater som ’Et liv er forbi’ og ’ I retten’ noget af det mest læste på Dagbladet Information.

Sådan foregår kurset
På kurset får vi grundbegreberne i den fortællende journalistik på plads og henter ny inspiration fra både danske og udenlandske medier. Derefter prøver deltagerne selv kræfter med metoderne med udgangspunkt i aktuelle historier og egne produkter: Vi ideudvikler, analyserer og skriver selv, og der bliver også små lektier fra dag til dag, som gennemgås med kursuslederne. Undervejs præsenterer vi også viden og fakta om fortællende journalistiks positive effekter, der blandt andet viser, at læserne bruger både tid og penge på denne type journalistik.

Hvad får du med hjem?
Når deltagerne forlader kurset, tager de en værktøjskasse med fortællende greb med hjem til redaktionen, som de kan bruge både til at ideudvikle nye formater og til at liste narrative kneb og tricks ind i deres arbejde. Til glæde for både dem selv og mediebrugerne.

Hvordan møder det mediernes behov?
I nyhedsstrømmen, hvor det ofte skal gå stærkt, og hvor pladsen er trang, er der brug for at kunne lave historier, som adskiller sig, og som læserne vil bruge tid og penge på. Samtidig har journalister ikke altid halve år og 20.000 tegn til rådighed. Journalister, der mestrer fortællegreb i korte formater, kan være med til at møde dette behov.

Målgruppe:  Kurset henvender sig til skrivende journalister på nationale, regionale og lokale dagblade, samt fagblade og magasiner. Men også redaktørerer og ledende redigerende kræfter kan få glæde af kursets fortællende mindset. Man behøver ikke at have arbejdet med fortællende journalistik for at deltage på kurset.

Kursusleder: Line Vaaben og Rikke Hyldgaard
Varighed: 3 dage
Sted: København.
Tidspunkt: 30. september- 2. oktober 2019
Pris: 8985 kr. (+ moms)

Prisen omfatter undervisning, undervisningsmaterialer og frokost, kaffe, te og vand i løbet af kurset. Prisen er ekskl. moms.

Tilmeld dig hos Mediernes Efteruddannelse fra 13. maj.

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

TILMELDING ER BINDENDE

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.