London: Dristige formater og barske historier

Barskelondon1

KURSET ER UDSOLGT

Kurset foregår 5. – 9. sept. 2016 i London.

Konkurrencen presser de engelske medier til barske historier, nye dristige formater og massiv brug af sociale medier. De nye forretningsmodeller hvirvles ind i strid om fairness. Midt i det hele står forstærket pres fra offentlighed, kilder og politikere. Kendte problemer – i London er det bare stærkere og et par år foran.

Hvis du vil forberede dig på de kommendes års mediestorme i Danmark, så tag med til London for at lære, hvordan de engelske medier tackler det.

Gamle medier i en ny verden

De gamle medier mødes med forstærkede krav om transparens og troværdige forklaringer. Samtidig skal de finde deres ben i en verden, der giver dem nye udfordringer, fordi deres indhold bruges og deles langt fra mediets gamle velafgrænsede hjemmebane. Det forstærkede pres gælder aviserne
og i særlig grad public service stationerne, der i mange lande står over for politiske strømme, der er meget kritiske over for indholdet og hele konstruktionen.

Konkurrencen presser medierne mod mere dristige formater og historier. Ethvert fejltrin skaber furore.

Vi kommer helt tæt på

For alle disse diskussioner gælder det, at London er en unik international kampplads. London er byen med nogle af verdens mest aggressive og modige aviser. Slagsmålene om avisernes opfattelse af god presseskik er mildt sagt af international klasse. Reguleringen er genstand for historisk hårde slagsmål.

Samtidig er der en tv-verden i international topklasse som producerer nye formater, der sætter standarder for, hvor tæt man kan gå. Og midt i det hele et BBC under et historisk pres.

I den nye medieverden rummer London også state-of-the-art med hensyn til nye forretningsmodeller ligesom alle de centrale internationale aktører har større operationer i London.

Kursets sigte er at give et unikt indblik i de afgørende valg, der kommer til at præge danske medier de kommende år.

Fem dages intenst program

Kurset varer fem dage – alle i London. Fra mandag formiddag til fredag over middag er der lagt et intenst program, som bringer os rundt i London til en stribe centrale aktører. Vi besøger avishuse, tv-stationer, producenter, ofre, eksperter, nye digitale medier og sociale medier.

Overalt søger vi svar, overblik og indsigt i de nye etiske dagsordener, der står centralt i forandringerne. Vi indlægger undervejs opsamlinger, så vi kan nå at fordøje alle indtrykkene og overveje, hvad vi kan bruge dem til på vores egne medier.

Vi starter med at afprøve grænser med involverede nøglepersoner. Vi møder folkene bag ”Hacked Off” – den forening af folk der mener sig forulempet af de britiske tabloidavisers hårde metoder. Dagen efter besøger vi to af de anklagede aviser – The Daily Mirror og The Sun. På Mirror er det topreporteren Andy Line og på Sun bl.a. deres nye interne ombudsmand.

Vi besøger IPSO – det nye forsøg på et britisk pressenævn – bygget på ruinerne af det PCC, der nærmest døde af skam under skandalen om flere avisers ulovlige telefonaflytning og Murdoch-koncernens store politiske indflydelse.

Traditionelle og sociale medier

Vi besøger The Guardian og The Observer og taler med ledende redaktører og de to avisers læserredaktører. Specielt The Guardian har de seneste år stået helt centralt i nogle af de sværeste presseetiske dilemmaer i forbindelse med de afgørende globale historier om bl.a. Trafigura, Wikileaks-dokumenterne og Edvard Snowdons enestående NSA-materiale.

Et andet hovedtema bliver de nye udfordringer skabt af nye forretningsmodeller og de sociale mediers dominerende indflydelse. Vi besøger Google, Facebook og Buzzfeed for at afprøve deres svar.

BBC og produktionsselskaber

London er en af verdens førende byer indenfor tv-produktion. Vi besøger BBC og møder en af de centrale chefer – David Jordan, Director for Editorial Policy – og et par af deres redaktører for sociale medier. Samtidig får vi historien om nærgående tv og etiske dilemmaer fra den prisbelønnede dokumentarist Ruhi Hamid og vi besøger et af de private produktionsselskaber, der arbejder med nye udfordrende tv-formater.

Vi sikrer perspektiv og sammenhæng ved diskussioner med en ledende mediekommentator og med forfatter og professor Charlie Beckett. Endelig får vi det store overblik hos Aidan White – leder af det internationale Ethical Journalism Network.

Sådan forbereder du dig bedst
Vi rundsender i juni måned en mindre samling af artikler og links, så kursisterne på forhånd kan orientere sig i de centrale diskussioner og de vigtigste slagsmål de seneste år.

Forudsætninger
Kurset foregår på engelsk. Det retter sig mod journalister, redaktører og producenter der er optaget af, at medier lever op til deres kritiske rolle på en ordentlig måde – og som interesserer sig for de nye etiske dilemmaer, som skal håndteres for at mange af medieverdenens nye forretningsmodeller kan fungere i længden.

Prisen omfatter flytransport fra Kastrup, transport i London, hotel med morgenmad, alle møder og enkelte måltider i løbet af kurset. Som hovedregel er din forplejning dog for egen regning.

Kursusledere: Jacob Mollerup og Mette Rodgers.
Varighed: 5 dage
Sted: London
Tidspunkt: 5. – 9. september 2016
Pris: 22.500 kr.
Evt. PU-støtte: 6500 kr.

Tilmeld dig hos Mediernes Efteruddannelse

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.