Nyhedsbrev 3. december 2012

Tilmeldingen til årets USA-kursus lukker nu. Aller-allersidste frist på onsdag

Vi har fortsat plads til flere kursister, der vil have et skud inspiration i form af tre dages kursus i datajournalistik og tre og en halv dags konference, hvor det vil myldre med de bedste datajournalister fra USA, Canada og mange andre lande.

Læs mere om pris og støttemuligheder via linket nedenfor. Er der noget, du er i tvivl om med hensyn til kurset eller indholdet, så tag fat i en af os – med det samme. Som sagt er det sidste frist for tilmelding på onsdag.

Og tilmelding foregår direkte til post@kaasogmulvad.dk

Detaljer: http://kortlink.dk/kaasogmulvad/brqh

 

 

Gratis webinar om datajournalistik med Aron Pilhofer

En af de amerikanske journalister/udviklere, vi har kendt og fulgt gennem mange år, er Aron Pilhofer, som er The New York Times’ interactive news editor og medstifter af nonprofit organisationerne DocumentCloud and Hack & Hackers.

The Knight Center for Journalism in the Americas tilbyder et gratis to-timers webinar med netop Aron Pilhofer. Det foregår 6. december kl. 10. a.m. CST – hvilket skulle svare til kl. 17:00 i Danmark.

Aron er velformuleret og klar i mælet. Har du to timer til rådighed, er han værd at høre på.

Mere information og registrering her: http://knightcenter.utexas.edu/00-12210-data-driven-reporting-webinar-new-york-times-editor-aron-pilhofer-register-now

 

 

Gør som Hans Rosling –visualiser data med Gapminder

En del af nyhedsmailens læsere så formentlig den svenske professor og data-infotainer Hans Rosling optræde på DJ’s Fagfestival fornylig. Ud over at han er en god formidler, gør han flittig brug af datavisualiseringsværktøjet Gapminder, som Hans Rosling selv har været med at bringe til verden. Det specielle ved Gapminder er, at man kan visualisere data med tre dimensioner, hvor tiden er den ene. Hvordan har fx verdens nationer udviklet sig over tid, når man sammenholder hvor meget indbyggerne tjener, og hvor længe indbyggerne lever.

www.gapminder.org er der masser af eksempler og masser af videoer – især af og med Hans Rosling.

Men du kan også prøve selv. Du kan downloade et eksemplar af Gapminder, du selv kan afprøve med dine egne data. Det kan du gøre fra http://www.gapminder.org/downloads/ eller du kan – måske nemmere – bruge den gratis Motion Chart Gadget, der ligger i Google Spreadsheet. Det eneste, der kræves her, er et login til Google. http://www.gapminder.org/upload-data/motion-chart/

 

 

Liste med anmeldelser over datavisualiseringsteknikker

Gapminder er et af de værktøjer, der er med på listen, man kan finde her: http://drawingbynumbers.org/toolsandresources

Der er vældig mange forskellige og glimrende værktøjer at vælge mellem, hvis man vil indsamle, bearbejde eller visualisere data. Vi har i tidligere nyhedsmails bragt flere oversigter. Denne, der linkes til her, er ikke mindst god, fordi alle værktøjerne bliver ”anmeldt” – fx kan man læse, hvor let eller svært det er at komme i gang med de enkelte værktøjer.

 

 

 

Søg effektivt i sociale medier

De sociale medier er bestemt ikke skabt sådan, at det er nemt at søge i den. Ærgerligt for fx journalister, der ofte har brug for netop det – at kunne finde udsagn, kilder, cases etc.

Ingen af de mest kendte sociale medier lige nu, Facebook og Twitter, er specielt gode at søge i, men der er alligevel en række værktøjer, der kan gøre livet lettere for os.

Journalism.co.uk har samlet en stribe af gode tip. Fx nævner de den smarte søgemaskine http://followerwonk.com/bio hvor du kun søger ét sted: I den korte biografi, folk, der twitter, har skrevet om sig selv.

Derfor er Followewonk et glimrende sted at prøve, når du leder efter folk, der ved noget specielt, eller som måske opholder sig et specielt sted. Det er naturligvis oplagt at tjekke, om deres bio-tekst er sandfærdig…

Se hele listen her: http://www.journalism.co.uk/skills/how-to-search-social-media-for-stories/s7/a551220/

 

 

Blogs om og med nyhedsgrafikker – fra New York Times og Washington Post

Det er ikke så mærkeligt, at store medier med store ressourcer også kan opnå gode resultater. Fx når det gælder om at lave datajournalistik, analyser, grafikker, datavisualiseringer etc.

Både New York Times og Washington Post har nu blogs, hvor man kan følge med i, hvordan de (ofte) imponerende produkter bliver til. New York Times-bloggen har eksisteret i et stykke tid, og her ser man ofte mange eksempler på forarbejder, kladder, der aldrig blev til andet end streger på et stykke papir, grafikker, der ikke rigtigt virkede og derfor blev til noget andet. Det er simpelthen som at komme bag kulisserne. Og for nylig barslede Washington Post så med en blog, hvor man decideret kan vælge indlæg, der går under overskriften ”Behind the scenes”.

NYT: http://chartsnthings.tumblr.com/ (Det er godt nok ikke en officiel NYT-blog, men bloggeren er ansat der, og indholdet handler kun om outputtet fra Graphics Department)

WP: http://postgraphics.tumblr.com/

 

 

Web Scraping – med Google Chrome

Ja, det skulle angiveligt også kunne lade sig gøre. En udførlig opskrift kan findes på den glimrende blog http://dataist.wordpress.com/ som drives af Jens Finnäs, finsk freelancejournalist, der pt. bor og arbejder i Sverige.

Jens Finnäs kalder Chrome-udvidelsen ”Scraper” for “one of my absolutely favourite data tools”. Vi har ikke selv prøvet denne skrabe-mulighed endnu, men vil da gøre det snarest.

http://dataist.wordpress.com/2012/10/12/get-started-with-screenscraping-using-google-chromes-scraper-extension/