Lær datajournalistik i Kentucky – den amerikanske whiskey-stat
Kaas & Mulvad arrangerer igen til februar 2013 et kursus i datajournalistik i forbindelse med den amerikanske NICAR-konference i slutningen af februar 2013. Både for nye og tidligere deltagere er der megen praktisk lærdom at hente i en af sydens storbyer, ligesom turen giver mulighed for et blik i den amerikanske folkesjæl efter det amerikanske præsidentvalg. Hele kurset foregår i Louisville, Kentucky – med afrejse fra Danmark 24. februar og hjemkomst 4. marts. Kurset arrangeres af Kaas & Mulvad. Du kan få tilskud fra Pressens Uddannelsesfond (hvis din arbejdsgiver er medlem) og fra Ophavsretsfonden (hvis du arbejder på et trykt medie). Som hovedregel vil du få mellem halvdelen og to tredjedele af kursusprisen dækket. https://www.kaasogmulvad.dk/kurser/datajournalistik-i-whiskey-staten-kentucky/
22 værktøjer til journalister
En britisk hjemmeside for journalistik har samlet et bud på de moderne værktøjer til journalist-studerende. Færdige journalister kan dog også kigge med og lade sig inspirere. Selv er vi i gang med at bruge lidt over halvdelen af de nævnte forslag og vil også gerne prøve resten: http://www.journalism.co.uk/news/22-tools-and-apps-every-journalism-student-should-know-about/s2/a550112/
Ejendomsdatabase – testere søges til nyt researchværktøj
Det bliver meget lettere for journalister at finde ud af, hvem der ejer fast ejendom. Vi har i mange år solgt adgang til vores ejendomsdatabase, så massemedier kan søge på personnavne og finde ejernes ejendomme og egne adresser. Et unikt research-værktøj har mange kaldt det. Adgangen har i de senere år været besværlig, men nu bliver det nemt. Kaas & Mulvad relancerer i et samarbejde med Infomedia vores ejendomsdatabase. Hovedformålet er at gøre det nemt og ukompliceret at søge. Prisen vil blive et fast årligt beløb, uanset hvor meget man bruger den.
Vi er stadig i udviklingsfasen, men er du interesseret i – lidt senere – at få en prøve-adgang, så du kan teste ejendomsdatabasen, så send os en mail. Så vender vi tilbage, vi er klar. Det eneste krav er, at du skal være ansat på et massemedie.
Gratis research-kurser for freelancere
Tricks og tips til bedre, hurtigere og mere effektiv personsøgning. Det er, hvad freelancere kan få – ganske gratis – 29. oktober i København og 2. november i Århus. Kurserne, der kører fra 9 til 16, udbydes af DJ/FreelanceGruppen, og underviser er Tommy Kaas. FreelanceGruppens kurser er gratis for medlemmerne, som også kan glæde sig over, at FreelanceGruppen byder på kaffe/the/frugt/kage samt frokost. Der betales dog ikke transport eller overnatning.
Tilmelding kan ske via Journalistforbundets hjemmeside: http://journalistforbundet.dk/Karriere/Kalender/
Flere interaktive kort i fagbladene
Danske Specialmedier vil gerne inspirere medlemsbladene til at bruge flere interaktive kort på nettet.
Derfor stiller vi op ved et eftermiddagsmøde 25. september, hvor Danske Specialmedier har sat fagbladenes brug af interaktive kort og Google Fusion på dagsordenen.
Mere information og tilmelding via www.specialmedierne.dk
Norsk bog om undersøgende journalistik
For første gang er der udgivet en norsk bog om undersøgende journalistik. 432 sider. Tjek den her:
http://www.gyldendal.no/Gyldendal-Akademisk/Samfunnsfag/Mediefag/Gravende-journalistikk
Stormvejr på journalist-uddannelserne
Under overskriften “Hvordan holder vi takten i forhold til udviklingen i medierne?” holdt Nils Mulvad oplæg for medarbejderne på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole den 22. august. Diskussionen begyndte i USA og Europa lige før sommerferien og har kørt siden. Vi har samlet links til de vigtigste input og kommer med nogle konklusioner. Alle metoder, alt i vores værktøjskasser skal gentænkes. Sprog, interview, research, fortælleteknik. Intet er uforandret. Meget kan selvfølgelig genbruges, men det skal gentænkes, videreudvikles og prøves af på ny.