Nyhedsbrev 22. september 2015

Gode nyheder! Vi har planlagt 15 efteruddannelseskurser til næste forår, og Pressens Uddannelsesfond har sagt ja til det hele. Se listen herunder. Her er et par gamle kendinge imellem, men også masser af nyt. Vi har fx kurser til dem, der:

  • synes, det går for stærkt til, at man kan nå at lave arbejdet ordentligt.
  • vil lære Morten Pihls bedste gravekneb.
  • går og pønser på at skrive en bog. Eller to.
  • selv vil tjekke, hvad der sker af spændende nyt i Silicon Valley og omegn.
  • vil have en master class med en af USA’s bedste undersøgende journalister.
  • er pjattede med gadgets og dimser.
  • vil undgå at havne i Pressenævnet
  • vil lære, hvordan man sikrer sin mobil og pc mod ubudne gæster

Og der er meget mere. Se bare nedenfor.
Hvis din arbejdsgiver er medlem af Pressens Uddannelsesfond, kan du melde dig til på mediernesefteruddannelse.dk fra 4. november. Og hvis ikke, kan du melde dig til med det samme ved at sende os en mail.

Her kommer kurserne. Og så er der lidt tips og tricks nederst som bonus.

Skoler – nye data, nye øjne og nye vinkler
29. feb.-2. marts, Aarhus.
Den nye virkelighed har ramt skolerne: Lukning af folkeskoler og oprettelse af private skoler. Inklusion. De praktiske følger af skolereformen for børn, lærere og pædagoger. Landsdækkende test – hvad kan vi faktisk få indsigt i og hvordan.
For journalister er udfordringerne at finde de rigtige kilder og de nye data – og hvordan undgår du igen kun at trække på eksperter, partskilder og andre meningsmaskiner.

Lær at grave – og holde fast
29. feb.-2. marts, København
Med afsæt i konkrete, dagsordensættende sager vil nogle af landets bedste undersøgende journalister fortælle, hvordan de gravede sagerne frem. De vil tage dig med helt ind i maskinrummet og gennemgå punkt for punkt, hvordan de gjorde i praksis, fra start til slut. På kurset med den dobbelte Cavlingpris-vinder Morten Pihl som kursusleder er arbejdsmetoderne og den systematiske tilgang til arbejdet i fokus.

Grav hurtigt og grundigt i den daglige journalistik
3.-5. marts, Aarhus
For næsten alle chefer og medarbejdere vokser kravet om produktion, klik og spredning i de sociale medier. Kurset handler om, hvordan vi gør vores arbejde godt, selv om vi har travlt. Så godt, at vi er tilfredse og stolte af det bagefter. Du lærer at bruge en række praktiske metoder. Vi fokuserer på de værktøjer, som kan hjælpe dig i hverdagen.

Besøg førende medie-udviklere i San Francisco – mød USA’s bedste datajournalister i Denver
5.-14. marts, USA
Vil du med til USA og have et unikt indblik i det allernyeste inden for digital journalistik og datajournalistik, så har vi et helt specielt tilbud til marts – en tur på 10 dage, hvor vi starter med at besøge en række trendsættende virksomheder, medier og institutioner i San Francisco – fx Google og Twitter – og derefter deltager i NICAR-konferencen i Denver, Colorado.

Interview med Kurt Strand: Spørgeteknik, struktur og nærvær
14.-15. marts, København
De professionelle kilder forbereder sig bedre og bedre til interview for at kunne styre resultatet. Nu skal journalisterne opgradere metoderne for at vinde en del af styringen tilbage – og ganske simpelt få svar på spørgsmålene.

De oversete dramaer på arbejdsmarkedet
4.-6. april, København
Der sker store forandringer på vores arbejdsmarked i de her år. Hver dag udfolder sig dramaer, der har stor betydning for vores liv. Men ofte er arbejdsmarkedet en sort plet på den journalistiske GPS. Det vil dette kursus ændre på. Kursuslederne Klaus Buster Jensen og Anders Svendsen viser dig, hvordan arbejdsmarkedet ser ud fra en skurvogn i stedet for et udvalgsværelse på Christiansborg. Fra fabrikken i industrikvarteret frem for fra et kontor med havkig.

Beskyt dine kilder ved at sikre dig selv – IT-sikkerhed i praksis
4.-5. april, København
IT-sikkerhed er ikke kun noget, du skal tænke på, mens du er på arbejde. IT-sikkerhed er en 24-timers bevidsthed, der også skal være med, når du f.eks. lige kobler din arbejdscomputer op på netværket på cafeen eller andre af byens gratis netværk. Kurset, der ledes af Anders Kjærulff, lærer dig, at tager du ikke dine forholdsregler, er der folk og programmer, der kan kravle indenfor, mens du nyder din kaffe.

Undgå fadæsen – fairness i praksis
11. april, København
Pressenævnet har strammet kursen – kurset lærer dig, hvad det betyder for din journalistik. Kursusleder Jacob Mollerup giver dig den koncentrerede guide i at lave ordentlige historier, der lever op til god presseskik og til dit medies etiske standarder. Erfarne folk giver dig de praktiske redskaber til at styre uden om problemerne og undgå beklagelser og næser i Pressenævnet. Du kan jo kun gå til kanten, når du ved, hvor den er.

Fra ide til færdig bog
18.-20. april, København
Mange journalister går rundt med en ide til en bog. Men ideer er ikke nok. At skrive bøger kræver mere end blot, at man er en god journalist. Kurset, der er skabt i samarbejde med BogMarkedet, vil hjælpe den enkelte, der går rundt med en forfatter i maven, til at få vurderet ideer – og vil give den nødvendige viden, så ideen måske kan ende med at blive et færdigt bogprojekt. Mød bl.a. Michael Holbek, Bjarke Larsen, Elsebeth Egholm og Peter Øvig Knudsen.

Redaktørens overlevelsesguide
9. maj, København
Hvad gør den gode redaktør, når en medarbejder pludselig angribes for en historie? Det kan handle om først og fremmest at forsvare sin medarbejder. Men det kan også handle om at tage ansvaret på sig og få løst konflikten hurtigt og effektivt. Kurset, der ledes af Jacob Mollerup, leverer samtidig en grundig guide i forebyggelse.

Interaktive kort og grafikker – hurtigt, enkelt, gratis
10.-11. maj, København
Interaktivt indhold kan lægge ting til historien, som ord ikke vil kunne. Interaktivt indhold gør det muligt for den enkelte at udforske historien på egne måder. Interaktivt indhold kan få brugerne til at blive længere på sitet og til at dele det, de har set på sociale medier – og kan være en genvej til større spredning af det journalistiske produkt. Kurset viser, hvordan du – også når der er travlt – alligevel kan få skabt gode grafikker.

Avanceret internet – nye researchmetoder på nettet og i sociale medier
23-25. maj, København
Er du træt af at spilde tiden med upræcise Google-søgninger? På dette kursus får du tricks, du kan bruge i hver eneste kommende søgning. Lær at bruge Facebooks Graph Search, avanceret søgning i LinkedIn og grundlæggende metoder til at finde oplysninger i mange typer sociale medier. Efter mange praktiske øvelser er du i stand til at bruge metoderne på redaktionen, når du kommer hjem.

Tallene gemmer på historier – regneark for begyndere
26.-27. maj, København
Regnearket er data-journalistens schweizerkniv, men alle journalister har gavn af at kende til regneark. Man kan nok regne i et regneark, men også finde mange cases, hvis blot man ved, hvordan man sorterer og filtrerer. På et par dage lærer du at importere, rense, strukturere og kombinere data. Og så er der pludselig masser af muligheder for at finde helt nye historier og skarpe vinkler

Gadgets i journalistikkens tjeneste
6.-7. juni, København
Lær at bruge apps, droner, sensorer, robotter og mobiltelefon-dimser i journalistik og kommunikation. Fremtiden er digital, men virkeligheden er konkret – ikke mindst for journalister. I dette kursus ser vi nærmere på de konkrete dimser, gadgets og de mange teknologiske nyheder, der dag for dag ændrer betingelserne og mulighederne for vores arbejde med journalistik, kommunikation og medier. Vi kigger ned i mobiltelefonerne og computerne og udpeger de bedste og smarteste værktøjer lige nu.

Undersøgende journalistik med verdens bedste – studietur til New Orleans
18.-27. juni, USA
Tre dages intensiv træning med Jim Steele, unikt indblik i New Orleans ti år efter Katrina og deltagelse i den årlige IRE-konference.
På denne specielle tur til New Orleans har vi fået en af USA’s allerbedste undersøgende journalister til at undervise på et tre-dages kursus før den årlige konference for undersøgende journalistik. Jim Steele gennemgår sine metoder i et særligt undervisningsforløb, specielt tilrettelagt for danske journalister.

Bonus:

De bedste infografikker fra 2015
Quartz (glimrende og gratis tjeneste) har kommet med et foreløbig bud på de bedste infografikker fra i år. Flere af de viste er fra Quartz selv, så det er nok ikke den mest objektive udvælgelse, der ligger bag. Men der er dasjove ting imellem.

Gas i New York – to interessante detaljer
BuzzFeed bragte for nylig en historie om, at de gamle rør under Manhattan er utætte og lækker naturgas. Måske ikke direkte farligt, men heller ikke smart. Historien viste to andre interessante ting: Gassen blev registreret ved, at en bil spækket med gas-sensorer kørte Manhattans gader tynde. Forsøget blev lavet af forskere, men kunne lige så godt have været foretaget af journalister, som (især i USA) så småt er begyndt at bruge sensorer til dataopsamling. Desuden brugte BuzzFeed en interessant grafik, hvor 3D-søjler på et kort demonstrerede, hvor alvorlig lækken var.

Hvordan visualiserer man hundredetusinder døde?
New York Times bliver ikke uden grund rost for sine grafikker. Denne, vi linker til, er egentlig ikke specielt interaktiv, men den vækker alligevel opsigt i kraft af sit udtryk: Nogle gange er det den mest lavmælte måde at kommunikere på, der gør størst indtryk…

Tjek selv: Er det virale indhold fup eller fakta
Hvor meget læser du af en historie, før du overvejer at dele den med andre – og før du reelt sender den videre? Der bliver spekuleret en del i at få klik, retweets, likes etc. på nettet. Ofte cirkulerer ting afsted, der enten ikke er nye, korrekte, nye eller bare i nærheden af det, de udgiver sig for at være. Denne artikel giver nogle nemme  måder at afsløre det værste fup på.

Her er et aktuelt eksempel
BBC giver i linket et godt eksempel på, at en opdatering bestående af to billeder ikke er, hvad de giver sig ud for. Billedsættet nåede ifølge BBC at blive delt mere end 70.000 gange på Facebook alene, dertil kommer andre tjenester.

Husk også vores efterårskurser. Du kan stadig nå at få en plads:

Styr uden om flosklerne – flere fakta i kommunaljournalistik
30. sept.-2. okt., Aarhus

Find data – og find historier med Microsoft Access
26.-28. okt., København

Fup eller fakta – bliv din egen detektor
29. okt + 12. nov., København

Research for at fortælle historier
2.-3. nov., København

Lær de journalistiske tricks for at få oplysninger ud i retssager
3. nov., København

Søg aktindsigt og skaf fortrolige kilder
5.-6. nov., København

Avanceret internet – nye researchmetoder på nettet og i sociale medier
30. nov.-2. dec., Aarhus