Nyhedsbrev 15. september 2016

Tilmeld dig nyhedsbrevet.

Research-trick: Hvem ejer telefonnummeret?

Det sker, at man har et telefonnummer, man gerne lige vil tjekke – uden at ringe til det. Det kan være svært, for opslagstjenester som 118.dk og krak.dk giver ikke altid  resultat.

Her er to tips, der ofte virker:

  1. Søg på telefonnummeret i facebook. Hvis brugeren har oplyst nummeret til facebook, får man at vide, hvem det tilhører. Og mange har faktisk oplyst et nummer, så facebook kan sende en sms, hvis man har ”låst sig ude” og glemt sit password til tjenesten.
  2. Lav en fiktiv indbetaling via MobilePay til det pågældende nummer. Hvis nummeret har været brugt til MobilePay, dukker navnet op, når man har indtastet telefonnummeret. Man kan bare slette ”indbetalingen” igen uden at sende den.

 

Få flere tricks, der virker
Tag med på vores kursus i avanceret internetresearch 24. – 26. oktober i Aarhus. Her får du nye metoder og værktøjer, som kan hjælpe dig hver eneste dag fremover.

https://mediernesefteruddannelse.dk/kurser/avanceret-internet-nye-researchmetoder-paa-nettet-sociale-medier/

 

Seks går sammen om at dække valgproblemer i USA

Donald Trump har sagt, at taber han, skyldes det valgfusk. For at undersøge dette samt dække mere trivielle afstemningsproblemer bedst muligt er seks organisationer gået sammen i projektet Electionland. Organisationerne er ProPublica, Google News Lab, WNYC (USA’s mest lyttede radiostation), First Draft (som er specialist I verificering af breaking news), Gannett’s USA Today Network, Univision News (spansksproget nyheds-tv), and den New York-baserede CUNY Graduate School of Journalism.

 

Journalister skal være upartiske på sociale medier

Mens valget nærmer sig, forsøger New York Times at komme problemerne i forkøbet. Journalister skal ikke anbefale en bestemt kandiat  eller på andre måder promovere deres politiske anskuelse. Det gælder i avisens spalter, men det gælder også på sociale medier. Det slog The Times’s associate managing editor for standards fast for et par dage siden. Er der danske medier, der lige så klart melder ud, hvor grænserne går for, hvordan journalister skriver på sociale medier i deres fritid?

http://www.nytimes.com/2016/09/08/public-editor/liz-spayd-new-york-times-public-editor-social-media.html

 

Fantastisk god tidslinje

Masser af medier laver tidslinjer. Nogle meget kortfattede, andre længere og mere som artikler blot med tidsangivelse som mellemrubrikker. New York Times lavede denne tidslinje, der viser, hvornår hver enkelt af 110 republikanske ledere mistede tålmodigheden med Donald Trump. Vi synes, den er specielt god, fordi den ikke bare fortæller, hvilke republikanere, der sagde fra hvornår, men også hvilke af Trumps udtalelser der gjorde udslaget.

http://www.nytimes.com/interactive/2016/08/29/us/politics/at-least-110-republican-leaders-wont-vote-for-donald-trump-heres-when-they-reached-their-breaking-point.html

 

Enstrenget klagesystem i aktindsigtssager

Åbenhedstinget opfordrer til et enstrenget og velfungerende klagesystem i aktindsigtssager. Klagenævnet skal kunne træffe bindende afgørelser og udskrive bøder. Det sker i et høringssvar om en ny lov om etablering af et Miljø- og Fødevareklagenævn.

Et ordentligt klagesystem bør også indgå ved en revision af offentlighedsloven.

http://www.aabenhedstinget.dk/nyside/hoeringssvar-behov-for-ordentlig-klageinstans/

 

167 små kort giver det store overblik

Ed Hawkins, engelsk klimaforsker, der lavede den virale klimaspiral, forsøger på en ny overraskende grafisk måde at demonstrere, hvordan vores klima er blevet mere og mere ”unormalt”. Hawkins bruger et princip, der kaldes ”small multiples”, hvor man afbilder mange små grafikker med samme akser og skala for at gøre dem sammenlignelige. I den ny grafik (der kan downloades i stor udgave) ses lokale temperaturudsving på kloden som små blå eller røde felter.

http://www.climatecentral.org/news/tiny-maps-climate-change-20652

 

Mystik under vandet

Det tog ikke de olympiske svømmere lige lang tid at svømme banerne frem og tilbage i bassinet i Rio, så hvad pokker skete der under vandlinjen? Det har Washington Post sat sig for at afdække. Forskeres indsigt suppleres af datajournalistik, når den er bedst.

https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2016/09/01/these-charts-clearly-show-how-some-olympic-swimmers-may-have-gotten-an-unfair-advantage/

 

Populær astronaut-fotograf
Amerikanske NPR (National Public Radio) er også aktive på nettet og laver mange interessante produktioner, der blander lyd, video, fotos og tekst på spændende vis. En tilbagevendende serie hedder “A Photo I love”, og en af NPR’s allermest populære produktioner er “A Photo I love” med den amerikanske astronaut Reid Wiseman. Tre veltilrettelagte minutter.
http://apps.npr.org/lookatthis/posts/spacepix/

 

Gør det inden næste sparerunde!

Der er blevet kortere mellem sparerunderne – senest har JP, Politiken og Ekstra Bladet skåret dybt. Jysk Fynske Medier er på vej. Ingen tror, det slutter der. Troen på en ny enkel forretningsmodel, der kan genskabe tidligere tiders gode medieøkonomi, er stort set umulig at opdrive.  Kvalitetsmedierne må i stedet spille på mange tangenter – og mange faggrupper må tænke med.  Ikke mindst må journalistikken selv udvikle sig. Man må skille sig ud, være mere præcis og fortælle bedre historier for at klare sig i den skærpede loyalitetskonkurrence.

Der er stærkt brug for at udbrede kendskabet til de nye modeller og de nye indtægtskilder, som danske og internationale kvalitetsmedier i disse år prøver at gøre til holdbare forretningsplaner.  Derfor har vi tilrettelagt fire kursusdage, hvor vi med hjælp fra landets skarpeste aktører sikrer indsigt i de vigtigste revolutioner – og jagter fremtidens modeller:
https://www.kaasogmulvad.dk/forside/kurser/journalistik-vi-kan-leve/

 

Ud over dette kursus har vi mange efteruddannelseskurser på vej i de kommende måneder. Og forårets kurser kan vi også snart løfte sløret for. Men her og nu gælder det disse:

Skriv langt til mobiltelefonen (2 dage, Kbh.)
Vil du selv fortælle lange historier, der fungerer på mobil og tablet, så tag på vores kursus med to erfarne og dygtige journalister, Christian Loiborg og Katrine Villarreal Villumsen.

Lær de journalistiske tricks for at få oplysninger ud i retssager (2 dage, Kbh.)
Kend dine rettigheder som retsreporter. Kurset er en udvidelse af vores populæreste kursus fra sidste sæson.

Genstart – som web-journalist (2 gange 5 dage, Middelfart og Kbh.)
Kurset er målrettet gruppen, der gerne vil føres up to date under rolige forhold. Her bliver du ført ind i brugen af digitale og sociale medier.

Tallene gemmer på historier – regneark for begyndere (2 dage, Kbh.)
Vores yndlings-program! Regnearket er en fantastisk genvej til at finde solo-historier. Bliv skarp på to dage.

Sæt dagsordenen med sociale medier (2 dage, Kbh)
To af de bedste inden for journalistisk brug af sociale medier, Nadia Nikolajeva og Katrine Villarreal Villumsen, deler ud af metoder og tricks.

Fra ide til færdig bog (3 dage København)
Har du en drøm om at lave en bog – biografi, dokumentar eller noget helt tredje – får du her en masse konkret viden, der kan hjælpe dig videre. Deltagerne på vores første kursus var begejstrede.

Styr uden om flosklerne – flere fakta i kommunaljournalistik (3 dage, Aarhus)
Kurset for journalister, der dækker kommuner/kommunalpolitik, og som gerne vil videre end pligtstoffet.

Vind kampen om læsernes opmærksomhed: Skriv bedre rubrikker (1 dag, Kbh.)
Den gode og effektive rubrik giver masser af læsere, mens den dårlige rubrik får læserne til at vælge fra. Så enkelt er det. Kurset er snart fyldt op, men der er stadig ledige pladser!

Søg aktindsigt og skaf fortrolige kilder (2 dage, Aarhus)
Du lærer, hvordan du kommer så langt som muligt med aktindsigt. Men også, hvad du kan gøre, når juraen ikke slår til.

Find data – og find historier med Microsoft Access (3 dage, Kbh.)
På dette kursus viser vi, hvor de mange nye offentlige data er, hvordan du enkelt får fat i dem og anvender dem. Kurset er også et begynderkursus i Microsoft Access.

Hele kursusoversigten: https://www.kaasogmulvad.dk/kurser/

Tilmeld dig nyhedsbrevet.