Nyhedsbrev 15. maj 2017

Kære nyhedsbrevs-læser

På en dejlig mandag kommer her et friskt nyhedsbrev – som selvfølgelig også indeholder praktiske tips og tricks. Bemærk, at fra i dag kl. 9.00 kan du tilmelde dig efterårets efteruddannelseskurser via mediernesefteruddannelse.dk. Du kan se kurserne nederst i mailen. Og vi har stadig ledige pladser på hverdags-graver-kurset, vi kører 29. og 30. maj i Aarhus ”Grav hurtigt og grundigt i den daglige journalistik”.

 

Radiostjerne på besøg i Danmark
Amerikanske Susanne Reber fra Reveal har netop været i Danmark for at undervise i radio på et Kaas & Mulvad-kursus. I samarbejde med DR gennemførte Susanne Reber også to omgange intern undervisning.

Reveal laver hver uge en times radio om undersøgende journalistik. Programmet kører på mere end 400 radiostationer i USA.
Lyt til Reveal.

 

Sværere at klage over afslag på aktindsigt i kommuner
I næsten fuldstændig ubemærkethed har Folketinget flyttet klageadgangen over kommuner til et nyt klageorgan, Kommunetilsynet. Det nye klagenævn under Ankestyrelsen erstatter Statsforvaltningen og er ikke forpligtet til at behandle klager, skriver Oluf Jørgensen på Åbenhedstinget.

 

Sådan fandt Børsen skjulte skattetal
Da der i begyndelsen af maj var politisk enighed om boligskatterne, blev SKATs site nye-ejendomsvurderinger.dk opdateret med nye tal. Under adressen: http://nye-ejendomsvurderinger.dk/min-boligskat/ kan man se konsekvenserne i hver enkelt kommune for et billigt hus, et typisk hus og et dyrt hus. Men man kan kun slå en enkelt kommune op af gangen. Dagbladet Børsen ville sammenligne tallene fra samtlige kommuner og også gerne vise læserne konsekvenserne på et kort. En gruppe journalister, der har været på kursus i datajournalistik, fandt hurtigt en løsning, der gjorde, at alle data for alle kommuner og alle huse blev trukket ud i løbet af et minut.

Læs her en trin for trin gennemgang af, hvordan de gjorde:
https://www.kaasogmulvad.dk/2017/05/saadan-fandt-boersen-skjulte-skattetal/

 

Ejendomsdata brugt til at analysere vindmøller
EnergiWatch har længe gerne villet vide, hvor mange mennesker, der bor i nærheden af de danske vindmøller. I løbet af de senere år er modstanden mod landvindmøller steget mærkbart i lokalsamfundene, så motivationen har været at undersøge problemets nuværende omfang og historiske udvikling, fortæller journalist Mathias Ørnsborg Johansen

Han har samkørt Energistyrelsens stamdataregister for vindmøller med Kaas & Mulvads geokodede BBR-oplysninger.

Han har kvalificeret omfanget ved at klassificere de typer af ejendomme, som ligger i nærheden af vindmøllerne. Her er nogle af historierne:
Mange danske vindmøller har ingen naboer
KORT: Her har vindmøllerne flest naboer
Vindmøller vrider Danmark skævt

 

Nem og gratis geokoder
Arbejder du med kort, skal du nogle gange kende koordinater (længde-/breddegrad) på et sted. Vil du fx lægge punkter på et Datawrapper-kort, går det bedst, hvis du har koordinaterne. Her er et nemt værktøj. Det fungerer via Bings geokoder, og du skal blot oprette en Bing Maps API, men det er ganske nemt. Selve værktøjet er et Excel-regneark, der skal downloades, og makroer skal være aktiverede. Når man har sat det op, kopierer man blot sine adresser ind i arket og trykker på en knap, og det geokoder stille og roligt. En test med 100 danske virksomhedsadresser viste, at 99 blev geokodet helt præcist, og 1 enkelt blev placeret nogle hundrede meter fra den optimale placering. Men man får besked om kvaliteten af hvert geokodet adresse, så det er let at tjekke. Regnearket indeholder instruktion om fremgangsmåden.
http://excelgeocodingtool.com/

 

Sådan kan du bruge Access på Mac
Databaseprogrammet Microsoft Access kan kun køre på Windows. Men der er hjælp til Mac-brugere, som ønsker at arbejde med databaser i Access. Tjenesten, vi linker til nedenfor, gør det muligt at arbejde med en lang række programmer online. De skal altså ikke installeres. Et af dem er Access. Det er muligt at få 30 måneders uforpligtende prøvetid. Og AppOnFly virker ikke bare på Mac, men også på IOS og Android. Tak til @mik_krogh for tip.
https://www.apponfly.com/en/microsoft-access-2016?EZE

 

Byggede selv database over besøg i Det Hvide Hus
Amerikanske Politico forsøgte som andre amerikanske medier at få indsigt i, hvem der har adgang til præsident Trump; hvem har besøgt Det Hvide Hus, siden præsidenten trådte til. Selvfølgelig findes disse oplysninger på en måde, så de let kunne udleveres. Og selvfølgelig fik Politico ikke adgang til oplysningerne. Men nu har mediet selv møjsommeligt samlet oplysningerne sammen og bygget en meget velfungerende database, som enhver kan søge i. Databasen vil blive holdt vedlige og giver godt overblik over, hvem præsidenten omgiver sig med – udover sin egen stab, vicepræsidenten etc.
Her er baggrund, og her er selve databasen.

 

Crowdsourcing gav overblik over Trumps ansatte
Også ProPublica må gå alternative veje for at dække det Hvide Hus og Trumps administration. Det Hvide Hus erklærede i begyndelsen af april, at man ikke ville oplyse navne på husets ansatte. Man ville dog gerne oplyse økonomiske detaljer om de ansatte, medierne selv kunne komme med navne på. Derfor bad ProPublica læserne om hjælp, og der kom en række navne ind, bl.a. fra folk, der havde fortalt om deres nye job på LinkedIn eller Twitter. Her er, hvad der kom ud af samarbejdet: https://www.propublica.org/article/you-helped-us-find-hires-the-white-house-never-announced

 

Slut med de dårlige rubrikker
For foreløbig sidste gang tilbyder vi vores populære rubrikkursus. 9. oktober vil Computerworlds erhvervs- og samfundsredaktør Dan Jensen stå for kurset ”Vind kampen om læserne: Skriv bedre rubrikker”. Tidligere kursister har bl.a. rost kurset for: ”Gode konkrete handleanvisninger. Vidende og dygtig lærer. Mange øvelser og fælles drøftelser.” Se omtale og link længere nede i mailen.

Columbia Journalism Review har også gode bud: Stop killing your social stories with bad headlines and images

 

Gratis adgang til videnskabelige artikler
En ny tjeneste finder gratis versioner af videnskabelige artikler, skriver DR. Browser-tilføjelsen Unpaywall finder gratis versioner af videnskabelige artikler, der ligger bag en betalingsmur. Den virker både i Chrome og Firefox.

 

Bedre bud på et ”Her vandt Trump”-kort
Ingen kan have undgået at bemærke, at Donald Trump er stærkt optaget af sin valgsejr. I sidste uge viste et tweet et billede, der skulle hænges op i det Hvide Hus. Billedet var et stort USA-kort, der skulle dokumentere Trumps kolossale sejr over Hillary Clinton. Kortet var ret misvisende. Washington Post har en række bud på, hvordan kortet burde have set ud.

 

Her ser du vores 18 efterårskurser (som du nu kan tilmelde dig):

London: Besøg Europas hovedstad for datajournalistik (fem dage i september)

London er datajournalistikkens hovedstad i Europa. Tommy Kaas og Nils Mulvad tager dig med til de centrale medier og personer, som står bag denne udvikling.

 

Besøg førende medie-udviklere i San Francisco (syv dage i september)

Vil du med til USA og få et unikt indblik i det allernyeste inden for sociale og mobile medier, så har vi et helt specielt tilbud – en tur på syv dage med besøg på en række trendsættende virksomheder, medier og institutioner i San Francisco – bl.a. Google, CIR/Reveal og AJ+. Mike Corey og Nils Mulvad er kursusledere.

 

Journalistisk fornyelse i Amsterdam (fem dage i oktober)

Hvordan kan ny journalistik og nye formater være en del af svaret på de seriøse mediers krise? Det spørgsmål er i centrum, når Jacob Mollerup og Brigitte Alfter tager til en række af Europas bedste journalistiske analytikere og fornyere. Amsterdam rummer spændende nye medier, lovende forsøg med nye former for journalistik og også gamle medier, der forstår at forny sig selv.

 

Bliv mester i tal og undersøgelser: Lær at skelne gode tal fra dårlige tal (En dag i København)

Kenneth Thue Nielsen ruster journalister med de grundlæggende tal-kundskaber, som er nødvendige, for at kunne begå sig som journalist i dag. Som sidegevinst klæder kurset dig på, så du kan gå i gang med at lave dine egne tal-baserede historier.

 

Find data – og find historier med Microsoft Access (Tre dage i København)

Datajournalistik fungerer bedst med data. På dette kursus gennemgår Tommy Kaas og Nils Mulvad, hvor de nye data er, hvordan du enkelt får fat i dem, og hvordan du renser dem. Du lærer også, hvordan du bruger og finder historier med databaseprogrammet Microsoft Access.

 

Vind kampen om læserne: Skriv bedre rubrikker (En dag i København)

Aldrig har rubrikkerne spillet så vigtig en rolle for danske medier som i disse år, hvor mediebrugen ændrer sig fra papir til online: Den effektive rubrik sikrer masser af læsere, mens den dårlige rubrik får læserne til at vælge fra, påviser erhvervsredaktør Dan Jensen.

 

Digital research (Tre dage i København)

Personsøgning – at finde personer, baggrund, kontaktoplysninger til kilder og cases samt krydstjekke på kryds og tværs – fylder meget i journalisters hverdag, og derfor har netop personsøgning en central placering på kurset. Du bliver sat på en række opgaver, hvor vi tester dine evner som net-detektiv. Kurset er gennemgribende opdateret fra vores tidligere kurser i avanceret internetresearch.

 

Lær de journalistiske tricks for at få oplysninger ud i retssager (Tre dage i København)

Retssager er en guldgrube af oplysninger for journalister, betoner Jan Lauridtsen. Helt oplagt er der de store kriminalsager, som alle medier dækker. Men der er nu også mulighed for at gå på tværs og dække for eksempel en særlig branches problemer ved at søge på bødeforlæg i bestemte sager og ved at søge på retslisternes henvisning til paragraffer. Tredje version af et velbesøgt kursus.

 

Skræl nettet – med import.io (To dage i København)

Myndighederne vil ikke give dig data, men henviser til, at du kan søge dem frem på deres hjemmeside – bid for bid. En situation, som vi alt for ofte løber ind i. Eller data er blot spredt ud over mange, mange sider på nettet. I begge situationer bliver vi nødt til at sætte en maskine til at hente data hjem til dit eget regneark eller database. Det kalder vi at skrælle eller skrabe nettet.

 

Video til nettet – sådan optager og redigerer du med mobilen (To dage i København)

På dette kursus lærer Troels Trier dig at producere din egen video, kun ved hjælp af en smartphone. Vi dykker ned i mediets dna og gennemgår, hvad der virker, og hvad der ikke virker – og hvordan du “sælger” din video bedst på sociale medier…

 

Journalistik der virker – på mobilen (Fem dage i København)

Flere læser på mobilen. At lave journalistik direkte til mobile platforme bliver den næste store udfordring for journalister og redaktører. Kom i gang nu med at lære at vinkle, fortælle og bruge nye elementer – alt sammen målrettet mobiltelefoner og tablets. Du skal lære at tiltrække læsere fra sociale medier til de mobile historier.

 

Søg aktindsigt og skaf fortrolige kilder (To dage i Aarhus)

På dette kursus lærer Oluf Jørgensen og Nils Mulvad dig, hvordan du kommer så langt som muligt med reglerne for aktindsigt. Og hvad du kan gøre, når juraen ikke slår til. Vi blander vi de praktiske juridiske kneb med den konkrete journalistiske metode, og formålet er at skaffe adgang til myndighedernes dokumenter og data.

 

Metoderne i den nye tv-dokumentar (To dages internat i Middelfart)

Med et todages-program kommer vi igennem de centrale metoder til at producere en tv-dokumentar – både de klassiske og de nye. Lars Høj og Martin Jensen tager afsæt i deres to tv-dokumentarer ”Mors lille dreng” og “Moskeerne bag sløret” og bruger dem til at træne alle metoder i den moderne tv-dokumentar.

 

Fra ide til færdig bog (To dage i København)

Mange går rundt med en ide til en bog. Men ideer er ikke nok. Dette kursus vil hjælpe den enkelte, der går rundt med en forfatter i maven, til at få vurderet ideer – og vil give den nødvendige viden, så ideen måske kan ende med at blive et færdigt bogprojekt. Tredje version af bogkurset, som altid får ualmindelig gode vurderinger.

 

Fortæl den gode menneskehistorie (Tre dage i København)

Menneskets største fornøjelse er andre mennesker. I journalistikken er identifikation og den menneskelige vinkel derfor et væsentligt brændstof for enhver historie. På dette helt nye kursus dykker kursuslederne Line Vaaben og Rikke Hyldgaard ned i, hvordan vi bedst fortæller et andet menneske. Fra den korte case til den lange fortælling.

 

Mennesker mødes: Professionelle samtaler i en digital tid (To dage i København)

Hvordan kommunikerer du? På mail? Til møder? Ansigt til ansigt? Hvad skriver du? Hvad siger du? Hvad fortæller dit kropssprog? Journalister og redaktører spilder tid med dårlige ufokuserede møder. De taler tit forbi hinanden. Aftaler er upræcise og misforstås, fortæller Lene Rimestad på dette nye kursus. Tag med og lær at gøre det bedre.

 

Når magten bliver afsløret (Tre dage i København)

Hvordan afslører man lægestandens misbrug af forskningsmidler, PET’s hemmelige agenter, regeringens vildledende oplysninger eller udlændingemyndighedernes usaglige asylstop? To af landets topgravere, Morten Pihl fra Jyllands-Posten og Lars Nørgaard fra Berlingske, viser i et helt nyt kursus, hvordan du overfører de undersøgende metoder til daglig nyhedsjournalistik, laver unik journalistik på fællesbegivenheder og inkorporerer nettets utallige onlinemuligheder i undersøgende journalistik.

 

Politiet bag facaden (To dage i København)

For medierne er politiet både en med- og modspiller. Men politiet holder kortene tæt til kroppen. For journalister er det sin sag at få fat i de rigtige personer, at få afdækket sager og at give regulær information videre. Adam Diderichsen og Stine Bolther giver journalister redskaber til bedre – i en globaliseret tid – at forstå politiets arbejde og opbygning. For borgerne handler det om de nære ting, og dem ser vi også på.

Få nyhedsbrevet i din mail: Tilmeld dig.