Nu kan du se efterårskurserne hos Mediernes Efteruddannelse. Ikke blot dem fra Kaas & Mulvad, men fra alle udbydere. Printkatalog kommer ud med Journalisten på fredag den 5. maj. Mediernes Efteruddannelse åbner for tilmelding til 15. maj. Vi har 18 kurser med til efteråret. Af dem er 13 helt nyudviklede.
Se kurserne hos Mediernes Efteruddannelse: kortlink.dk/qdf7
Men: Der er lang tid til efterår, og her og nu har vi stadig ledige pladser på to kurser i maj:
The Power of Audio” a Masterclass with Susanne Reber (3 dage, København 8-10. maj)
Chefen for det succesrige radioprogam Reveal er i Danmark. På et intensivt tre-dages kursus underviser en af verdens bedste radio-fortællere i at kombinere lyd og undersøgende journalistik til fortællinger.
Grav hurtigt og grundigt i den daglige journalistik (2 dage, Aarhus, 29.-30. maj)
Kurset med Bruno Ingemann og Nils Mulvad som kursusledere fokuserer på de praktiske metoder, der kan gøre en forskel i dagligdagen. Og om hvordan vi gør vores arbejde godt, selv om vi har travlt.
Og så tips, tricks og nyheder:
Lav en chatbot til dit medie
Har du bemærket det? Flere medier har bygget chatbots, som på forskellig vis kan kommunikere med brugerne. Måske ikke helt på Siri-niveau, men mindre kan også gøre det.
TV MIDTVEST har fx lavet en populær bot, der gennem Facebook Messenger sender brugerne positive nyheder om egnen. Find den her: http://m.me/TVMVElskerMidtvest. Eller læs om baggrunden.
Vi har før nævnt Quartz, som har lavet en rigtig god chatbot-app. Har du ikke prøvet den, så gør det. Du finder den her.
Man kan bygge en chatbot selv, og der er gode gratis værktøjer. Et godt sted at starte er med Chatfuel. En god guide, der skridt for skridt tager dig gennem processen med at bygge en chatbot i Chatfuel, finder du her: http://www.socialmediaexaminer.com/how-to-create-facebook-messenger-chatbot/
Journalism.co.uk har skrevet et fint tema om emnet med mange eksempler. Læs også Journalisten.dk’s tema.
Lær computersikkerhed via ny youtube-kanal
Det britiske center for undersøgende journalistik har lanceret en ny youtube-kanal Infosec Bytes, hvor man foreløbig kan se tre videoer om computersikkerhed målrettet journalister. Emnerne i de tre vidoer er systemet TOR, der anonymiserer din færden på nettet; en generel introduktion samt videoer om installering af TOR på henholdsvis Windows og Mac.
Lav din egen Imessage-video
Du er måske stødt på de små videoer, der viser fiktive, underfundige sms-dialoger – som fx denne, der er en sjov reklame for MentorDanmark. Vil du selv prøve, er det heldigvis ret nemt med denne app. Den er gratis, og betaler man lidt, får man lidt flere muligheder.
Falske nyheder er informationsforurening
Mediekommentator Jan Birkemose mener, at medierne lige så godt kan indstille sig på en lang sej kamp mod fake news. I en kronik i Politiken ser han falske nyheder som en fare mod både journalistik og demokrati. Han kommer med en række forslag til, hvordan medierne skal tackle fænomenet.
Værktøj måler falske nyheder
Mandag Morgen skriver om et nyt værktøj, Hoaxy, til at måle udbredelsen af falske nyheder. Værktøjet er udviklet af professor i Informatics og Computer Science ved Indiana University, Filippo Menczer. Værktøjet, er nemt at bruge, det holder falske historier og facttjeks op mod hinanden, men det virker ikke så givende i en dansk kontekst. Men prøv selv. Prøv for eksempel at søge på Denmark, og få derefter tegnet et kort over aktørerne.
Selve værktøjet finder du her: https://hoaxy.iuni.iu.edu/
Billigere webscraping for journalister og medier
Kaas & Mulvad har været i en længere dialog med firmaet bag web scraping softwaren Import.io for at få skaffet en brugbar aftale for medier og journalister. Den er på plads nu. Aftalen ”Journalism100” koster $499.50 om året og giver adgang til 100.000 forespørgsler. Hver forespørgsel dækker skrabning af det, der ligger under én URL. Aftalen gælder kun journalister/medier. Scraper-værktøjet baserer sig på kunstig intelligens, der gør det hurtigere at udvikle nye scrapere. Nils Mulvad underviser i værktøjet på Dataharvest. Og vi har også et todages kursus til efteråret – se nedenfor.
Kontakt os, hvis du eller din redaktion vil høre mere eller i gang med Import.io
Ekstra Bladet samarbejder med journalistcenter i Sydkorea
Også hverdagshistorier kan gå over grænserne. Kaas & Mulvad har hjulpet et samarbejde i gang mellem Ekstra Bladet og Korea Center for Investigative Journalism (KCIJ) om Samsung-skandalen, der har en afstikker til den tilbageholdte OL-rytterske Yoora Chung i Aalborg Arrest og hele det danske dressurmiljøs rolle i affæren.
”Vi har et frugtbart samarbejde med vores koreanske kollega, Yongjin Kim, og hans research-center. Han har f.eks. bidraget med oplysninger om Yoora Chungs opholdssteder og –datoer i Tyskland samt om millionkøb og salg af heste med tråde til Danmark, mens vi løbende har kvitteret med oplysninger vedr. den danske udvisningssag. Samarbejdet er forløbet fint,” fortæller EB-journalist Karsten Gøttler.
Læs EB-artikel: Korea-avis: Dansk advokat i Samsung-sag blev myrdet
”Dødsulykker” nomineret til Bordingprisens journalistpris
Vi siger tillykke til Asger Westh, Asger Havstein Eriksen og Morten Halskov, som er blandt de nominerede som modtagere af Journalistprisen under Bordingprisen. De tre journalister fra Fagbladet 3F er nomineret for arbejdet med Dødsulykker.dk, som Kaas & Mulvad i kulissen har hjulpet med at få realiseret.
Ud over 3F-journalisterne er til denne pris nomineret Fagbladet FOA, for artikelserien om “Bosteder” af Anders Ejby-Ernst samt Ingeniøren/Version2, for artikelserien om “Privatliv og overvågning” af Magnus Bredsdorff og Magnus Boye.
Vil du med til overrækkelsen på Københavns Rådhus (der serveres lækre rådhuspandekager!), kan du melde dig til her.
Her er bedst at bo: Jyllands-Posten ranglister 98 kommuner
Kaas & Mulvad har hjulpet Jyllands-Posten med at sammenligne landets 98 kommuner, og arbejdet er mundet ud i det store projekt: ”Her er bedst at bo”. Vi måler kommunerne på en række parametre inden for børn, uddannelse og ældre samt fire andre områder, der ikke er offentliggjort endnu. Projektet er indenfor betalingsmuren, men du kan her læse mere om de datasæt, der allerede er offentliggjort.
Oluf Jørgensen kommenterer Fenger og Grønnegaard
Niels Fenger og Jørgen Grønnegaard Christensen har på opdrag af Justitsministeriet sammenlignet den danske offentlighedslov med reglerne i en række andre lande i redegørelsen “Åbenhed og fortrolighed i den ministerielle beslutningsproces”, På mange punkter er det et udmærket arbejde, påpeger Oluf Jørgensen, men der er også mangler. Redegørelsen mangler bl.a. den særlige danske undtagelse for lovgivningssager. Miljøoplysningsregler er ikke med i undersøgelsen, ligesom redegørelsen ikke medtager oplysninger om udviklingen i internationale standarder for informationsfrihed.
Se Oluf Jørgensens gennemgang på aabenhedstinget.dk.
Her ser du vores 18 efterårskurser:
London: Besøg Europas hovedstad for datajournalistik (fem dage i september)
London er datajournalistikkens hovedstad i Europa. Tommy Kaas og Nils Mulvad tager dig med til de centrale medier og personer, som står bag denne udvikling.
Besøg førende medie-udviklere i San Francisco (syv dage i september)
Vil du med til USA og få et unikt indblik i det allernyeste inden for sociale og mobile medier, så har vi et helt specielt tilbud – en tur på syv dage med besøg på en række trendsættende virksomheder, medier og institutioner i San Francisco – bl.a. Google, CIR/Reveal og AJ+. Mike Corey og Nils Mulvad er kursusledere.
Journalistisk fornyelse i Amsterdam (fem dage i oktober)
Hvordan kan ny journalistik og nye formater være en del af svaret på de seriøse mediers krise? Det spørgsmål er i centrum, når Jacob Mollerup og Brigitte Alfter tager til en række af Europas bedste journalistiske analytikere og fornyere. Amsterdam rummer spændende nye medier, lovende forsøg med nye former for journalistik og også gamle medier, der forstår at forny sig selv.
Bliv mester i tal og undersøgelser: Lær at skelne gode tal fra dårlige tal (En dag i København)
Kenneth Thue Nielsen ruster journalister med de grundlæggende tal-kundskaber, som er nødvendige, for at kunne begå sig som journalist i dag. Som sidegevinst klæder kurset dig på, så du kan gå i gang med at lave dine egne tal-baserede historier.
Find data – og find historier med Microsoft Access (Tre dage i København)
Datajournalistik fungerer bedst med data. På dette kursus gennemgår Tommy Kaas og Nils Mulvad, hvor de nye data er, hvordan du enkelt får fat i dem, og hvordan du renser dem. Du lærer også, hvordan du bruger og finder historier med databaseprogrammet Microsoft Access.
Vind kampen om læserne: Skriv bedre rubrikker (En dag i København)
Aldrig har rubrikkerne spillet så vigtig en rolle for danske medier som i disse år, hvor mediebrugen ændrer sig fra papir til online: Den effektive rubrik sikrer masser af læsere, mens den dårlige rubrik får læserne til at vælge fra, påviser erhvervsredaktør Dan Jensen.
Digital research (Tre dage i København)
Personsøgning – at finde personer, baggrund, kontaktoplysninger til kilder og cases samt krydstjekke på kryds og tværs – fylder meget i journalisters hverdag, og derfor har netop personsøgning en central placering på kurset. Du bliver sat på en række opgaver, hvor vi tester dine evner som net-detektiv. Kurset er gennemgribende opdateret fra vores tidligere kurser i avanceret internetresearch.
Lær de journalistiske tricks for at få oplysninger ud i retssager (Tre dage i København)
Retssager er en guldgrube af oplysninger for journalister, betoner Jan Lauridtsen. Helt oplagt er der de store kriminalsager, som alle medier dækker. Men der er nu også mulighed for at gå på tværs og dække for eksempel en særlig branches problemer ved at søge på bødeforlæg i bestemte sager og ved at søge på retslisternes henvisning til paragraffer. Tredje version af et velbesøgt kursus.
Skræl nettet – med import.io (To dage i København)
Myndighederne vil ikke give dig data, men henviser til, at du kan søge dem frem på deres hjemmeside – bid for bid. En situation, som vi alt for ofte løber ind i. Eller data er blot spredt ud over mange, mange sider på nettet. I begge situationer bliver vi nødt til at sætte en maskine til at hente data hjem til dit eget regneark eller database. Det kalder vi at skrælle eller skrabe nettet.
Video til nettet – sådan optager og redigerer du med mobilen (To dage i København)
På dette kursus lærer Troels Trier dig at producere din egen video, kun ved hjælp af en smartphone. Vi dykker ned i mediets dna og gennemgår, hvad der virker, og hvad der ikke virker – og hvordan du “sælger” din video bedst på sociale medier…
Journalistik der virker – på mobilen (Fem dage i København)
Flere læser på mobilen. At lave journalistik direkte til mobile platforme bliver den næste store udfordring for journalister og redaktører. Kom i gang nu med at lære at vinkle, fortælle og bruge nye elementer – alt sammen målrettet mobiltelefoner og tablets. Du skal lære at tiltrække læsere fra sociale medier til de mobile historier.
Søg aktindsigt og skaf fortrolige kilder (To dage i Aarhus)
På dette kursus lærer Oluf Jørgensen og Nils Mulvad dig, hvordan du kommer så langt som muligt med reglerne for aktindsigt. Og hvad du kan gøre, når juraen ikke slår til. Vi blander vi de praktiske juridiske kneb med den konkrete journalistiske metode, og formålet er at skaffe adgang til myndighedernes dokumenter og data.
Metoderne i den nye tv-dokumentar (To dages internat i Middelfart)
Med et todages-program kommer vi igennem de centrale metoder til at producere en tv-dokumentar – både de klassiske og de nye. Lars Høj og Martin Jensen tager afsæt i deres to tv-dokumentarer ”Mors lille dreng” og “Moskeerne bag sløret” og bruger dem til at træne alle metoder i den moderne tv-dokumentar…
Fra ide til færdig bog (To dage i København)
Mange går rundt med en ide til en bog. Men ideer er ikke nok. Dette kursus vil hjælpe den enkelte, der går rundt med en forfatter i maven, til at få vurderet ideer – og vil give den nødvendige viden, så ideen måske kan ende med at blive et færdigt bogprojekt. Tredje version af bogkurset, som altid får ualmindelig gode vurderinger.
Fortæl den gode menneskehistorie (Tre dage i København)
Menneskets største fornøjelse er andre mennesker. I journalistikken er identifikation og den menneskelige vinkel derfor et væsentligt brændstof for enhver historie. På dette helt nye kursus dykker kursuslederne Line Vaaben og Rikke Hyldgaard ned i, hvordan vi bedst fortæller et andet menneske. Fra den korte case til den lange fortælling.
Mennesker mødes: Professionelle samtaler i en digital tid (To dage i København)
Hvordan kommunikerer du? På mail? Til møder? Ansigt til ansigt? Hvad skriver du? Hvad siger du? Hvad fortæller dit kropssprog? Journalister og redaktører spilder tid med dårlige ufokuserede møder. De taler tit forbi hinanden. Aftaler er upræcise og misforstås, fortæller Lene Rimestad på dette nye kursus. Tag med og lær at gøre det bedre.
Når magten bliver afsløret (Tre dage i København)
Hvordan afslører man lægestandens misbrug af forskningsmidler, PET’s hemmelige agenter, regeringens vildledende oplysninger eller udlændingemyndighedernes usaglige asylstop? To af landets topgravere, Morten Pihl fra Jyllands-Posten og Lars Nørgaard fra Berlingske, viser i et helt nyt kursus, hvordan du overfører de undersøgende metoder til daglig nyhedsjournalistik, laver unik journalistik på fællesbegivenheder og inkorporerer nettets utallige onlinemuligheder i undersøgende journalistik.
Politiet bag facaden (To dage i København)
For medierne er politiet både en med- og modspiller. Men politiet holder kortene tæt til kroppen. For journalister er det sin sag at få fat i de rigtige personer, at få afdækket sager og at give regulær information videre. Adam Diderichsen og Stine Bolther giver journalister redskaber til bedre – i en globaliseret tid – at forstå politiets arbejde og opbygning. For borgerne handler det om de nære ting, og dem ser vi også på.
Få nyhedsbrevet med mail: Tilmeld dig.