Nyhedsbrev 1. juni 2017

Kære nyhedsbrevs-læser

Det er fint nok at læse om nye værktøjer og om, hvad andre gør. Men det sjoveste er at prøve selv. I nyhedsbrevet har vi denne gang flere praktiske fif, du umiddelbart kan gå i gang med. God fornøjelse. Og husk nu også at melde dig til nogle af vores kurser

 

Ledige job i medierne – ny twitterkonto       
Som et forsøg samler og tweeter vi nye job fra medieverdenen. Det sker på twitterkontoen www.twitter.com/jobsamler.
Vi gør det først og fremmest for at teste forskellige måder at automatisere indsamling og publicering. Vi bruger den gratis tjeneste feed43.com til at holde øje med nye ledige jobopslag på tre sites: Kommunikationsforum, Journalisten.dk og MediaWatch. Feed43.com skaber tre forskellige rss-feed, og disse feed køres gennem en anden tjeneste, Zapier, som fletter de tre feed og omdanner indholdet til tweets – ét nyt tweet for hvert job.
Følg den gerne. Men vi er stadig i en testfase, så bær over med  evt. fejl.

 

Automatiser dit arbejde
Zapier er en af flere tjenester, der kan binde dine sociale tjenester og dimser som fx mobilen sammen og på den måde give dig helt nye smarte funktioner. Også IFTTT (If This Then That) er rigtig fin til den slags formål. For nogle år siden eksisterede også Yahoo Pipes, som især blev brugt til at sammensætte og filtrere rss-feeds. Det var godt og nemt at bruge, og mange beklagede, da Yahoo lukkede tjenesten i 2015. Men nu er Pipes genopstået – næsten. www.pipes.digital er ikke så imponerende som de førnævnte to tjenester, men den kendte ”træk-og-slip” betjening er stadig et trækplaster. Her er en artikel om tjenesten, som ligger på adressen pipes.digital.

 

Lav din egen data-gif
Datavisualisering er meget andet end grafer og kort. Det kan også være en lille fætter som den her datagif om vaccinationer. (Læs mere her om, hvordan den er lavet). Google har nu lavet et lille værktøj, så man fx kan holde ord eller begreber op mod hinanden. Det kan fx se sådan her ud.
Læs mere her: https://datagifmaker.withgoogle.com/edit

 

Videoer og animationer i stedet for interaktiv grafik
Vi har flere gange fortalt om opgaven med at nedskalere interaktive grafikker og i stedet fortælle historien som klart vinklede simple(re) grafikker. En anden tendens går i retning af animationer og fortællende videoer. Alberto Cairo har på sin blog samlet en række rigtig gode eksempler:
http://www.thefunctionalart.com/

 

Interessant stress-kort
Time fortalte for nylig, at indbyggerne i Alabama, Louisiana og Mississippi er de mest stressede amerikanere. Man skal nok tage undersøgelsen med et gran salt, men vi henviser gerne, fordi Time visualiserer data på en lidt sjov måde. Enten kan man se data på et kort – eller i en tabel. Prøv selv at skifte frem og tilbage.
http://time.com/4727515/stressed-states-america/

 

Stort fremskridt for datatræning af journalister i Europa
Konferencen Dataharvest i Mechelen fra 18 til 21 maj 2017 tog hul på en masse nye praktiske dataredskaber for journalister. Med i programmet var en et-dages konference, som opsamlede en masse praktiske råd om at træne i datajournalistik.
Find handouts fra hele konferencen her: http://www.journalismfund.eu/handouts-tip-sheets

 

”How not to be wrong” – en tjekliste
En af journalisterne, der deltog i Mechelen, er amerikanske Rob Gebeloff. Han holdt et både inspirerende og særdeles konkret oplæg om, hvordan man undgår at gå galt i byen med sine historier. Læs en artikel om Gebeloffs pointer og se en tjekliste, du selv kan bruge.
http://datajournalistiek.nl/en/journalism-2/wrong/

 

Borgerne betaler for EU-spøgelseskontorer
Omkring 50 journalister fra alle 28 EU-medlemslande har været på #officespotting for at finde EU-parlamentarikernes kontorer i de enkelte medlemslande. Over en tredjedel af kontorerne, som EU betaler for, ser ud til ikke at eksistere eller at kunne findes. MEP-project, som samarbejdet mellem journalisterne kaldes, har Peter Jeppesen, Ekstra Bladet, og Nils Mulvad som danske deltagere.
Artiklerne om spøgelseskontorerne blev offentliggjort i går.
Artikel fra eb.dk: http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/afsloering-eu-politikere-bruger-millioner-paa-spoegelses-kontorer/6688671
Artikel fra ir-d.dk: http://www.ir-d.dk/2017/05/citizens-pay-for-eu-ghost-offices

 

Der er stadig ledige pladser på nedenstående efterårskurser (som du skulle tage at tilmelde dig):

Er du i øvrigt i tvivl om noget vedr. kurser eller efteruddannelse, så kontakt os endelig.

London: Besøg Europas hovedstad for datajournalistik (fem dage i september)
London er datajournalistikkens hovedstad i Europa. Tommy Kaas og Nils Mulvad tager dig med til de centrale medier og personer, som står bag denne udvikling.

 

Besøg førende medie-udviklere i San Francisco (syv dage i september) Få pladser!
Vil du med til USA og få et unikt indblik i det allernyeste inden for sociale og mobile medier, så har vi et helt specielt tilbud – en tur på syv dage med besøg på en række trendsættende virksomheder, medier og institutioner i San Francisco – bl.a. Google, CIR/Reveal og AJ+. Mike Corey og Nils Mulvad er kursusledere.

 

Bliv mester i tal og undersøgelser: Lær at skelne gode tal fra dårlige tal (En dag i København)
Kenneth Thue Nielsen ruster journalister med de grundlæggende tal-kundskaber, som er nødvendige for at kunne begå sig som journalist i dag. Som sidegevinst klæder kurset dig på, så du kan gå i gang med at lave dine egne tal-baserede historier.

 

Find data – og find historier med Microsoft Access (Tre dage i København)
Datajournalistik fungerer bedst med data. På dette kursus gennemgår Tommy Kaas og Nils Mulvad, hvor de nye data er, hvordan du enkelt får fat i dem, og hvordan du renser dem. Du lærer også, hvordan du bruger og finder historier med databaseprogrammet Microsoft Access.

 

Vind kampen om læserne: Skriv bedre rubrikker (En dag i København)
Aldrig har rubrikkerne spillet så vigtig en rolle for danske medier som i disse år, hvor mediebrugen ændrer sig fra papir til online: Den effektive rubrik sikrer masser af læsere, mens den dårlige rubrik får læserne til at vælge fra, påviser erhvervsredaktør Dan Jensen.

 

Digital research (Tre dage i København)
Personsøgning – at finde personer, baggrund, kontaktoplysninger til kilder og cases samt krydstjekke på kryds og tværs – fylder meget i journalisters hverdag, og derfor fylder personsøgning meget på kurset. Men vi kommer langt omkring. Du bliver sat på en række opgaver, hvor vi tester dine evner som net-detektiv. Kurset er gennemgribende opdateret fra vores tidligere kurser i avanceret internetresearch.

 

Skræl nettet – med import.io  (To dage i København)
Myndighederne vil ikke give dig data, men henviser til, at du kan søge dem frem på deres hjemmeside – bid for bid. En situation, som vi alt for ofte løber ind i. Eller data er blot spredt ud over mange, mange sider på nettet. I begge situationer bliver vi nødt til at sætte en maskine til at hente data hjem til dit eget regneark eller database. Det kalder vi at skrælle eller skrabe nettet.

 

Video til nettet – sådan optager og redigerer du med mobilen (To dage i København)
På dette kursus lærer Troels Trier dig at producere din egen video, kun ved hjælp af en smartphone. Vi dykker ned i mediets dna og gennemgår, hvad der virker, og hvad der ikke virker – og hvordan du “sælger” din video bedst på sociale medier.

 

Journalistik der virker – på mobilen (Fem dage i København)
Flere læser på mobilen. At lave journalistik direkte til mobile platforme bliver den næste store udfordring for journalister og redaktører. Kom i gang nu med at lære at vinkle, fortælle og bruge nye elementer – alt sammen målrettet mobiltelefoner og tablets. Du skal lære at tiltrække læsere fra sociale medier til de mobile historier.

 

Søg aktindsigt og skaf fortrolige kilder (To dage i Aarhus)
På dette kursus lærer Oluf Jørgensen og Nils Mulvad dig, hvordan du kommer så langt som muligt med reglerne for aktindsigt. Og hvad du kan gøre, når juraen ikke slår til. Vi blander vi de praktiske juridiske kneb med den konkrete journalistiske metode, og formålet er at skaffe adgang til myndighedernes dokumenter og data.

 

Metoderne i den nye tv-dokumentar (To dages internat i Middelfart)
Med et todages-program kommer vi igennem de centrale metoder til at producere en tv-dokumentar – både de klassiske og de nye. Lars Høj og Martin Jensen tager afsæt i deres to tv-dokumentarer ”Mors lille dreng” og “Moskeerne bag sløret” og bruger dem til at træne alle metoder i den moderne tv-dokumentar.

 

Fra ide til færdig bog (To dage i København)
Mange går rundt med en ide til en bog. Men ideer er ikke nok. Dette kursus vil hjælpe den enkelte, der går rundt med en forfatter i maven, til at få vurderet ideer – og vil give den nødvendige viden, så ideen måske kan ende med at blive et færdigt bogprojekt. Tredje version af bogkurset, som altid får ualmindelig gode vurderinger.

 

Fortæl den gode menneskehistorie (Tre dage i København) Få pladser!
Menneskets største fornøjelse er andre mennesker. I journalistikken er identifikation og den menneskelige vinkel derfor et væsentligt brændstof for enhver historie. På dette helt nye kursus dykker kursuslederne Line Vaaben og Rikke Hyldgaard ned i, hvordan vi bedst fortæller et andet menneske. Fra den korte case til den lange fortælling.

 

Mennesker mødes: Professionelle samtaler i en digital tid (To dage i København)
Hvordan kommunikerer du? På mail? Til møder? Ansigt til ansigt? Hvad skriver du? Hvad siger du? Hvad fortæller dit kropssprog? Journalister og redaktører spilder tid med dårlige ufokuserede møder. De taler tit forbi hinanden. Aftaler er upræcise og misforstås, fortæller Lene Rimestad på dette nye kursus. Tag med og lær at gøre det bedre.

 

Når magten bliver afsløret (Tre dage i København)
Hvordan afslører man lægestandens misbrug af forskningsmidler, PET’s hemmelige agenter, regeringens vildledende oplysninger eller udlændingemyndighedernes usaglige asylstop? To af landets topgravere, Morten Pihl fra Jyllands-Posten og Lars Nørgaard fra Berlingske, viser i et helt nyt kursus, hvordan du overfører de undersøgende metoder til daglig nyhedsjournalistik, laver unik journalistik på fællesbegivenheder og inkorporerer nettets utallige onlinemuligheder i undersøgende journalistik.

 

Politiet bag facaden (To dage i København)
For medierne er politiet både en med- og modspiller. Men politiet holder kortene tæt til kroppen. For journalister er det sin sag at få fat i de rigtige personer, at få afdækket sager og at give regulær information videre. Adam Diderichsen og Stine Bolther giver journalister redskaber til bedre – i en globaliseret tid – at forstå politiets arbejde og opbygning. For borgerne handler det om de nære ting, og dem ser vi også på.

 

Få nyhedsbrevet i din mail: Tilmeld dig.