Nyhedsbrev 6. januar 2015

Datajournalistik-tendenser i 2014

GIJN har leveret en lille opsamling: Hvilke datajournalistik-links var mest populære, og hvilke hashtags blev mest brugt til at dele nyheder om datajournalistik?

http://gijn.org/2015/01/01/top-ten-ddj-for-2014-the-years-most-popular-data-journalism-links/

 

5 data-tendenser for 2015

Og vi har selv forsøgt at kigge lidt ud i fremtiden. Vi tror fx på, at medierne i højere grad end tidligere vil skrive historier, der bygger på datasæt, de selv har skaffet sig. Det kan være via crowdsourcing eller data-aktindsigt, men mere sandsynligt er nok, at flere vil begynde systematisk at suge data fra nettet med den metode, vi kalder for web scraping.

Læs om vores bud her:

https://www.kaasogmulvad.dk/2014/12/5-data-tendenser-for-2015/

 

Kaas & Mulvad skræller virksomhedernes 2013-skattedata

Vi har trukket alle skattedata ud fra skat.dk og fortæller i dette indlæg om metoden bag. Vi gennemgår, hvordan man får flest mulig selskabers skatteforhold trukket ud. Vi bringer samtidig listen over de tusind virksomheder, der betaler mest i skat i 2013. Og vi bringer også listen over de 8.525 virksomheder, der har øget deres skattebetaling for indkomståret 2012 i perioden mellem vores udtræk i december 2013 og udtrækket i december 2014. Højdespringer er Siemens, der får forhøjet sin skattebetaling med næsten 800. mio. kr. Nummer to er Novo A/S. Data kan downloades fra vores site.

https://www.kaasogmulvad.dk/2015/01/saadan-traekker-vi-alle-skattedata-ud/

 

Kom selv i gang med web scraping – på én dag

Årets første efteruddannelseskursus – 19. januar – handler om web scraping, og her vil kursisterne lære, hvordan de selv systematisk kan hente alle slags data fra nettets sider. Vi bruger programmet Helium Scraper, som er et relativt billigt og meget effektivt værktøj. Du vil få en licens, der virker i fuldt omfang på kurset og en kort periode derefter. Vi vil også kunne hjælpe med en rabat, hvis du efterfølgende vil købe en licens.

Læs mere om kurset og tilmeld dig her:

https://mediernesefteruddannelse.dk/kurser/skrael-nettet-uden-skrive-en-linie-kode/

 

Søg efter statusopdateringer i Facebook

Længe har det i praksis være umuligt at søge efter statusopdateringer i Facebook.

På et tidspunkt blev søgefunktionen Graph Search tilbudt de facebook-brugere, der sætter de sproglige indstillinger til English (US), men først nu kan man også søge blandt statusopdateringer, når man anvender Graph Search.

Er facebook sat op med English (US) sprog, så skriver du blot et ord i søgefeltet øverst, og du vil nu få vist opdateringer, hvor ordet er blevet nævnt. Praktisk nok, da opdateringer jo har det med at være synlige det ene øjeblik, hvorefter de forsvinder langt ned i feedet.

Hvad kan en journalist bruge det til i praksis?

Jo, selv om en person (og vi bruger her Peter Arnfeldt) har en facebook-profil, hvor opdateringer ikke er “public”, så er det let at finde opdateringer, han fx har kommenteret eller liket. Og måske fortæller det også noget, vi kan bruge?

(Nu skal du blot huske, at søgesproget i Graph Search fortsat er engelsk, hvad der også gør, at man søger efter “posts” og ikke “opdateringer”).

Søg fx efter: “posts peter arnfeldt likes” eller “posts peter arnfeldt commented”. Og hvis man på den måde er ude efter at undersøge en bestemt persons adfærd, kan man jo stadig kombinere med en række andre Graph Search-søgninger som fx “photos peter arnfeldt likes”.

Som det gælder overalt, kan du med Graph Search fortsat kun finde og se det, du alligevel har ret/mulighed for at se. Graph Search lader dig altså ikke søge bag lukkede profiler eller lign.

 

Vi runder af med tre amerikanske opsamlinger af datajournalistik, visualiseringer og meget andet godt:

 

Interaktive fortæller, grafik og multimedia fra New York Times

Vanen tro kommer New York Times med en opsamling af alskens gode ting, de året igennem har diverteret læserne/brugerne med.

http://www.nytimes.com/interactive/2014/12/29/us/year-in-interactive-storytelling.html

 

Stuff We Liked: Clever Data Visualization and a Year in Outrage

The Upshot, som hører til på New York Times web, har lavet en lille fin samling af datavisualiseringer, de vil anbefaler. Bl.a. er der et link til de bedste visualiseringer fra Pew Research Centre.

http://www.nytimes.com/2015/01/03/upshot/stuff-we-liked-clever-data-visualization-and-a-year-in-outrage.html

 

Den bedste datajournalistik fra FiveThirtyEight

Ctrl+ er den ugentlige opsamling fra FiveThirtyEight. Her har de lavet en afrunding på året med masser af ting at gå på opdagelse i.

http://fivethirtyeight.com/datalab/ctrl-back-2014/