Nyhedsbrev 9. november 2012

Fine amerikanske datavisualiseringer om valget

De amerikanske medier lavede mange data-visualiseringer på valgdagen, -aftenen og –natten. Nogle forholdsvis traditionelle og genkendelige. Andre eksperimenterede. En del af præsentationerne virkede bedst i fasen, hvor resultaterne blev indsamlet. Her er en oversigt fra Investigative Reporters and Editors, hvor man har samlet links til en række præsentationer. Forventeligt leverer New York Times fine ting, men der er også glimrende og anderledes visualiseringer fra mange andre medier.

http://ire.org/blog/ire-news/2012/11/06/tools-adding-depth-election-results-coverage/ (sitet er lidt ustabilt lige nu. Hvis siden ikke kommer frem, så prøv lidt senere)

 

 

Kaas & Mulvad på Fagfestival

Kaas & Mulvad er igen med på DJ’s Fagfestival, der kører søndag og mandag. Nils Mulvad deltager – sammen med fem andre – i panelet ”Brug Facebook og Twitter i eventdækning”. Der er kun en time til rådighed, men der bliver lejlighed til at høre praktiske tips om programmer og planlægning, strategi og sociale medier i praksis med erfaringer hentet fra dækning af events som Giro d’Italia, SPOT-festival, Munch-udstilling og U21 EM i fodbold. Mandag 14.30-15.30.

Læs mere: http://fagfestival.dk/program/Brug-Facebook-og-Twitter-i-eventdakning/

 

Tommy Kaas byder indenfor 11.00-12.00 mandag til en times introduktion til Google Fusion. Det gratis visualiseringsprogram fra Google, der jo blandt andet kan bruges til at lave kortpræsentationer som dette eksempel: http://www.ugebreveta4.dk/2012/201241/Tirsdag/Jyderne_dominerer_Folketinget/jyder.aspx

Læs mere: http://fagfestival.dk/program/Lar-at-bruge-Google-Fusion/

 

Kender du Hans Rosling?

En af dem, vi selv skal se og høre på Fagfestival, er svenske Hans Rosling. Rosling er en fantastisk formidler af det, der kommer ud af en dataanalyse. Hans Rosling arbejder som regel med visuelle virkemidler, og han er både tankevækkende og underholdende.

Læs mere om ham her: http://fagfestival.dk/Medvirkende/Hans-Rosling/

Og start evt. med at se et par af hans optrædender på nettet. Enten fra linket ovenfor eller denne spektakulære:

http://www.youtube.com/watch?v=jbkSRLYSojo

 

Har du noget, du vil snakke med os om, og er du med til Fagfestival, så opsøg os endelig i Odense.

 

 

Lav din egen interaktive tidslinje til websiden

Ofte kan det være rart at kunne lægge en interaktiv tidslinje ind på sit website.

Vil man fx gøre det klart, hvornår alle ting fandt sted i skatte-/lækagesagen, vil det være smart med en kronologisk tidslinje, man kan browse i, og som kan indeholde links til originale dokumenter, kilder, artikler etc.

En tidslinje kan laves på mange måder – alle dem, vi linker til nedenfor er ganske gratis.

 

Vores egen favorit (indtil videre):

http://timeline.verite.co/

Den er nem at bruge, der er en glimrende mailingliste, hvor man kan få svar på sine spørgsmål. Data kan anbringes i et Google Spreadsheet og derfra vises i tidslinjen, så den er altså også nem at opdatere.

Vi har fået en dansk sprogfil lagt ind i programmet, så den forstår altså også (og kan vise) danske datoer, dage og tidspunkter.

Følg linket og kig i bunden af siden for en masse eksempler.

Og vi har lavet en huskeseddel, så det er nemt at komme i gang:

http://data.kaasogmulvad.dk/unv/timeline/KM-H-timelinejs.pdf

 

Der er selvfølgelig mange alternative tidslinjer:

Propublica har udviklet TimelineSetter: http://propublica.github.com/timeline-setter/doc/twitter-demo.html

Mere forklaring til denne: http://www.propublica.org/nerds/item/timelinesetter-easy-timelines-from-spreadsheets-now-open-to-all

Og dette:

http://www.simile-widgets.org/timeline/

Endelig et enkelt eksempel på en lodret tidslinje, som alt andet lige ofte falder godt på plads på en smal webside:

http://www.wnyc.org/blogs/empire/2012/may/07/timeline-pedro-espadas-long-dance-law/

Forklaringen på, hvordan den er lavet og med hvilke værktøjer:

http://johnkeefe.net/the-thinking-behind-wnycs-new-vertical-timeli

 

 

Forårets kurser

Kaas & Mulvad udbyder en række kurser i foråret.

 

Kentucky kalder: Datajournalistik i USA. Kentucky, USA 24. februar – 4. marts.

https://www.kaasogmulvad.dk/kurser/datajournalistik-i-whiskey-staten-kentucky/

 

Nedenstående er UPDATE-kurser. Der er et par fejl i UPDATE-kataloget. De rigtige oplysninger fremgår af UPDATEs website

 

Datajournalistik – slagkraftige citathistorier. København. 13.-15. maj + 3.-4. juni. (I kataloget er de to sidste dage ikke med).

http://www.dmjx.dk/kurser-og-videreuddannelse/view/datajournalistik-slagkrafitge-citathistorier

 

Avanceret Internetresearch. 4.-6. februar. Aarhus.

http://www.dmjx.dk/kurser-og-videreuddannelse/view/avanceret-internet-research-0

 

Research i sociale medier. Aarhus 7.-8. februar

Research i sociale medier København 16.-17. maj

http://www.dmjx.dk/kurser-og-videreuddannelse/view/research-i-sociale-medier

 

Klar til kommunalvalg. Aarhus 10-12. juni (Nils Mulvad & Roger Buch)

http://www.dmjx.dk/kurser-og-videreuddannelse/view/klar-til-kommunalvalg

 

London: Journalistik i digitale og sociale medier. London og Birmingham 27.-31. maj (Nils Mulvad & Kristian Strøbech)

http://www.dmjx.dk/kurser-og-videreuddannelse/view/london-journalistik-i-digitale-og-sociale-medier