Kunne du få dit eget job?

Kurset foregår 24.- 26. oktober 2022 i Middelfart.

Er du værdifuld nok, og er det sjovt at gå på arbejde?

Få inspiration til at planlægge den næste og måske sidste etape af dit arbejdsliv, for at arbejdsglæden er intakt, og du holder dig skarp. Få øje på muligheder for udvikling, som din arbejdsplads rummer.

Sådan holder du dig stadig attraktiv på et arbejdsmarked, der råber på flere hænder. Lær, hvordan du forbedrer din hjernes elasticitet og bliver ved med at være nysgerrig og klar til nye opgaver.

Kurset, der ledes af Helle Lyster, fokuserer på, hvordan du gør dine personlige og faglige erfaringer til en fordel og får et rigt arbejdsliv de næste 10-20 år og dermed undgår at brænde ud.

Det kan være ved at bruge dit store kendskab til arbejdspladsen og kollegerne i kombination med nysgerrighed, loyalitet og hjælpsomhed.

Du kan sammen med chefen redefinere jobbet, så din motivation, dine styrker og dine kompetencer står tydeligere og kommer i spil på nye måder.

I smukke omgivelser får du hjælp og tid til at reflektere over dine muligheder. Du kan blive inspireret til at skifte spor eller genopfinde dig selv i et helt andet hjørne af faget.

Den strategi, som hidtil har givet dig succes, er måske ikke den rigtige mere. I så fald skal den justeres, for at du ikke kører fast.

Træk stikket et par dage og få energi af at tage kontrol over den sidste etape af dit arbejdsliv og din arbejdsglæde.

Indhold i kurset

På kurset hører vi oplæg om, hvilke kompetencer der efterspørges på dagens mediearbejdspladser.

Vi kortlægger de ressourcer, færdigheder og styrker, du og de andre deltagere faktisk har! Og vi ser om de kan bruges til at redefinere dit job.

Forandring er et basisvilkår i mediebranchen i disse år. Du får tips til, hvordan du kan stå stærkere og møde forandring med større tryghed, glæde og åbenhed.

Vi får besøg af en række gæster fra den journalistiske verden, som har skiftet rolle i arbejdslivet  – og inspireres af deres erfaringer.

Du lærer at håndtere konflikter. Det gælder både de svære, hvor det gælder om at få dem demonteret. Og det gælder de konflikter, hvor det måske er konstruktiv kritik fra en kollega eller chef, som du risikerer at opleve som destruktiv, hvis du føler dine værdier eller erfaringer truet.

Kurset kører som et internat, hvor der også er god tid om aftenen til at vende dagens oplæg – og alt muligt andet – med de andre kursister og kursuslederen. Rammerne er meget fine, og maden er god.

Dag 1: Afklaring

Dagene vil være bygget op om at forstå, flytte og forankre – ved at se på dig selv, din organisation og det arbejdsmarked, vi som journalister færdes i.

Vi får besøg af Daniel Bach Nielsen, ledende redaktionschef hos Jysk Fynske Medier til en snak om hvilke kompetencer han ser hos ældre medarbejdere og hvordan de bedst kommer i spil. Ligesom i et ægteskab, skal gnisten holdes ved lige.

Om eftermiddagen vil journalist Lotte Dahlmann dele råd og inspiration.  Hun fik en mavepuster, da hun som 56-årig blev fyret fra et job i centraladministrationen, men valgte at ”omprogrammere” sig selv, satte handling bag drømmen  – og fik et nyt spændende job.

Dag 2 Flyt dig og tænk stort

Kursusleder Helle Lyster fortæller om, hvordan hun fulgte ni trin på vej mod sit karriereskift og bl.a ”flirtede” med professionelle sider af sig selv før hun tog springet fra DR-fastansat til selvstændig og masterstuderende.

Vi kortlægger den journalistiske virkelighed gennem et oplæg af projektleder for “Fagenes Fremtid”, Søren Schultz Jørgensen, som giver fem bud på, hvordan journalister bedst ruster sig til fremtiden.

Vi laver øvelser og tests og bruger dem til at blive klogere på os selv. Det gælder bl.a forskningsbaserede karakterstyrker, som giver energi, når vi får dem i spil, men dræner os, når de ikke aktiveres.

Med afsæt i systemisk anerkendende teori, får I viden om hvordan forandringer kan skabe uro og frustration og hvordan man fra forskellige positioner kan undersøge og sætte ord på hvad der i virkeligheden er vigtigt – for en selv og for lederen.

Der er tid til walk-and-talk om emnerne, ligesom vi tager aftenerne i brug til gode snakke.

Dag 3 Handling og forankring

Oplæg ved læge og aldringsforsker Henning Kirk, der har skrevet flere bøger om, hvorfor seniorer på arbejdsmarkedet udgør en helt særlig ressource. Han giver den nyeste hjerneviden om de kvalifikationer og kompetencer, ældre medarbejdere besidder, som yngre medarbejdere (endnu) ikke har. Han har også gode råd til at holde sig langtidsholdbar! Og han mener, at man ikke skal undskylde alt med sin alder.

Deltagerne får tid til at lave en individuel handleplan og blive coachet på den. Det vil ske med afsæt i øvelser fra de første to dage.

Efter kurset kan du

  • lægge en strategi for, hvordan du kommer godt i mål med den tredje alder.
  • kende dine værdier og styrker.
  • motivere dig selv.
  • forstå fagets nye krav.
  • hjælpe din leder til at spille dig god.
  • lave en positiv fortælling om din fremtid/dit jobskifte.
  • styrke din værdi.
  • holde dig langtidsfrisk – både fysisk og psykisk.

Prisen omfatter: Selve kurset med undervisning og undervisningsmaterialer, to overnatninger på kursusstedet “Huset” ved Middelfart, alle måltider samt vand, kaffe og kage i løbet af kurset. Prisen er ekskl. moms

Kursusleder: Helle Lyster
Varighed: 3 dage
Sted: Hindsgavl Alle 2, 5500 Middelfart.
Tidspunkt: 24.-26. oktober 2022
Pris: 12.985 kr. (+ moms)

Tilmeld dig hos Mediernes Efteruddannelse

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

TILMELDING ER BINDENDE

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.