Meget mere end mad

Kurset foregår 12.-16. april.

Gastronomi er ikke længere bare lækre, innovative retter, velsmagende vine og mikrobrygget øl. Dansk gastronomi er i dag en branche i voldsom vækst med tilhørende fødevareproduktion og internationalt anerkendte restauranter.

På dette kursus møder du nogle af branchens dygtigste kokke, fødevareproducenter og formidlere. Du kommer bag kulisserne og får sjælden viden om, hvordan branchen fungerer, og hvordan gastronomi formidles allerbedst.

To erfarne journalister – og kendere inden for feltet – Rasmus Emborg og Henrik Keith Hansen er ledere på kurset, som er målrettet journalister, der har interesse for gastronomi og fødevarer og som gerne vil lære mere om en branche, der kan måles i både Michelin-stjerne og milliarder.

Det er en branche, som drives frem af lidenskab, forbrugernes smag og benhård konkurrence, og som i front har en række aktører, der i medierne optræder på både erhvervssiderne og i livsstilstillæg.

Gennem de seneste godt 15 år har danske kokke eftertrykkeligt sat Danmark på verdenskortet. Flere end hver fjerde udenlandske turist tager til Danmark på grund af madoplevelser eller gastronomi.

Kursets indhold og form
På kurset vil du møde en række gastroentreprenører inden for mad, vin og øl. Blandt dem er personer, som har været med til at sætte Danmark på det gastronomiske verdenskort.

De vil fortælle om deres egen udvikling, deres syn på branchen og de kommercielle vilkår, samt hvordan gastronomien kan bidrage til både gode oplevelser, sundhed, et bedre klima og en stærkere samfundsøkonomi.

De vil også komme med deres bud på, hvordan de oplever mediernes dækning – herunder hvad det for eksempel betyder at få en god eller dårlig anmeldelse.

Du vil også møde repræsentanter for fødevarebranchen samt fødevareorganisationer, myndigheder og politikere. Her vil vi blandt andet drøfte ændringer i forbrugeradfærd, klima og bæredygtighed samt fødevarer som en politisk varm kartoffel.

De vil komme med deres bud på effekten af den stigende fokus på danske og nordiske fødevarer samt på, hvordan vi bedst udnytter Danmarks omdømme som gastronation.

Endelig vil du møde personer, som på forskellig vis arbejder med formidling af mad, vin og øl – og som har gjort det til en succesfuld forretning. De vil komme med deres bud på god formidling af gastronomi og vil servere tips til, hvordan man får læsere, lyttere og seere til sit indhold.

Der er tale om et oplevelsesstyret kursus, der det meste af tiden foregår ude i den virkelige verden – derude hvor maden bliver lavet, øllene brygget og fødevarerne produceret. Du får en sjælden mulighed for at komme på backstage-besøg hos unikke profiler, som alle har en spændende historie og et interessant syn på deres egen branche.

Mellem besøgene vil der være afsat tid til at drøfte oplevelser og indtryk med henblik på at sikre, at alle deltagere får det størst mulige udbytte, og at den nye viden kan anvendes konkret hjemme på redaktionen.

Du kan se frem til at møde følgende på kurset. Yderligere navne fra den danske madscene vil blive tilføjet programmet:

  • Mikkel Borg Bjergsø, brygger, ejer af Mikkeller
  • Anders Aagard Jensen, ejer af Madklubben
  • Bo Bech, kok, tidligere ejer af Geist
  • Jan Friis-Mikkelsen, Tinggården, TV-kok, dommer i Kagedysten mm
  • Ole G. Mouritsen, professor i gastrofysik og kulinarisk fødevareinnovation, Centerleder i Smag for Livet, Kbh. Universitet. Ekspert i smag og mundfølelse.
  • Ole Troelsø, madanmelder på Børsen
  • Morten Brink Iwersen, TV-vært, gastroformidler og medejer af Frederiksdal Kirsebærvin
  • Tina Scheftelowitz, Danmarks bedst sælgende kogebogsforfatter gennem tiderne
  • Holger Madsen, ejer af et af Danmarks største madsites, Madens Verden
  • Stine Lolk og Pelle Øby Andersen, festivaldirektør og adm.dir., Organisationen Foods
  • Flere fødevareproducenter

På kurset skal vi også snakke med mad i munden. Vi skal smage på det, som det hele handler om, og der vil derfor være spændende oplevelser med mad, vin og øl, som du kan udforske sammen med manden eller kvinden bag.

Vi skal også blive bedre til at sætte ord på det, vi smager – hvad enten det er peberrod eller pinot noir. Vi vil derfor dykke ned i hvad smag og mundfølelse er, og hvordan man sætter ord på det.

Formålet med kurset:

At styrke gastronomi og fødevarer som et journalistisk stofområde, som du gennem ny viden, brancheindsigt, skriveøvelser samt mødet med nøgleaktører får bedre forudsætninger for at arbejde med på et højt niveau.

Det får du med dig hjem:

  • Unik indsigt i restaurationsverden – set fra restauratørernes synsvinkel.
  • Sjældne besøg bag kulisserne i en hypet branche, hvor flere aktører har stjernestatus.
  • Viden om de seneste trends inden for gastronomi og fødevarer.
  • Dybere forståelse for de økonomiske spilleregler i branchen.
  • Politiske bud på fødevares betydning for klima og sundhed.
  • Nye værktøjer til at beskrive det, du spiser og drikker.
  • Tips til formidling af mad, vin og øl.

Målgruppen:
Kurset er målrettet både journalister, der allerede arbejder med gastronomi og fødevarer, og journalister, der er interesseret i at prøve kræfter med området.

Kursusprisen indbefatter:
Kursusplanlægning og materialer, fælles frokost hver dag, nødvendig transport med metro, tog eller bus, to fælles aftenmåltider.

Kursusleder: Rasmus Emborg og Henrik Keith Hansen
Varighed: 5 dage
Sted: En enkelt kursusdag på MBK, Pilestræde, København. Resten af tiden på rundtur.
Tidspunkt: 12.- 16. april 2021
Pris: 15.475 kr. (+ moms)

Tilmeld dig hos Mediernes Efteruddannelse fra 2. november

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

TILMELDING ER BINDENDE

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.