England: Datajournalistikken slår igennem – også lokalt

Kurset foregår 30. maj til 3. juni 2022

I London har medierne for længe siden taget datajournalistikken til sig. Også i lokale og regionale britiske medier ses masser af  historier, der bygger på tal og dataanalyse. Vi tager til London og Birmingham for at undersøge udviklingen.

Vi besøger centrale medier og personer, som har fået både store og små medier over hele landet til at bruge data i journalistik. Bl.a. fordi de er holdt op med at betragte datajournalistik som en eksotisk genre. Corona-tiden med de daglige tal og behov for klart overblik satte ekstra skub i en udvikling, der allerede var godt i gang inden.

Tendensen ses både på store og små medier overalt i landet. Derfor bruger vi både tid i London og uden for hovedstaden.

Kursusdeltagerne kan hente masser af inspiration og gode ideer med hjem til deres arbejdspladser i Danmark. For hvorfor skulle lokale medier i Danmark ikke kunne gøre som de britiske?

Både i 2015 og 2017 havde vi kurser i London, hvor kursisterne kom tæt på den digitale medieudvikling. Nedlukningen har ikke bremset udviklingen – tværtimod er det siden kun gået stærkere. I de seneste år er der i særlig grad kommet fokus på at få datajournalistikken bredt ud til lokale og regionale medier.

Især tre initiativer/tendenser er vigtige, og de er blandt dem, vi undersøger nærmere gennem de fem dage:

BBC’s “Local News Partnership”, som bl.a. betyder, at BBC deler myndighedsdata og dataanalyser med omkring 850 forskellige medier gennem platformen ”The Shared Data Unit”. Den Gannett-ejede britiske mediekæde Newsquest åbnede en dataredaktion på grund af de gode erfaringer med datahistorier gennem BCC’s projekt.

Samarbejde om data-journalistik mellem udgivelser i en ejer-gruppe: Både i Reach (Storbritanniens største udgiver af bl.a. 240 lokale  udgivelser) samt i fx New Statesman Media-gruppen, der tæller en lang række business-udgivelser) har man på samme vis opbygget centrale datajournalistik-redaktioner, hvis arbejde er kommet alle medier i gruppen til gavn.

Bureau Local er et initiativ fra The Bureau of Investigative Journalism. Målet er at få mere datajournalistik og undersøgende journalistik ud på regionale medier. Netværket har p.t. over 1500 medlemmer, som både rummer traditionelle medier, hyperlokale bloggere, journalister etc.

Vi skal på en dagstur med tog til Birmingham for at mødes med nogle af de relevante personer og medier. Journalist, forfatter, blogger og underviser Paul Bradshaw vil her føre deltagerne gennem udviklingen for datajournalistik i Storbritannien.

Her vil vi bl.a. også mødes med de ansvarlige for BBC‘s Shared Data Unit-projekt, lokaljournalister der for en periode er “føl” på dataredaktionen samt med lokale datajournalister.

Udviklingen inden for datajournalistik bliver dog fortsat drevet af medier, der er placeret i London. Tilbage i hovedstaden besøger vi bl.a. BBC, Financial Times og Sky News, der hver på sin måde og inden for hvert sit område markerer sig inden for digital og visuel journalistik. I London mødes vi også med Bureau Locals director Megan Lucero.

Kurset er overordnet bygget op om besøg på medier, hvor deltagerne mødes med og diskuterer med nogle af fagets bedste, som fortæller om egne erfaringer.

Vi indlægger også et direkte anvendeligt element:

I London får deltagerne en halv dags undervisning af den verdenskendte internetguru fra BBC, Paul Myers. I en tid, hvor vilkårene for research på nettet hyppigt ændres, vil Paul Myers give kursisterne et yderst brugbart – og underholdende – indblik i de seneste ændringer og vise avancerede researchteknikker, der kan bruges på nettet og i sociale medier.

Vi regner med at inkludere flere medier og personer, men for at sikre aktualitet færdiggøres programmet først i løbet af foråret. Vi holder døren åben for at inkludere flere af de medier og aktører, der skaber de nye metoder i datajournalistik.

Forudsætninger: Fuldført corona-vaccination er en betingelse for at deltage. Kurset foregår på engelsk.

Antal deltagere: Mindst 8 – højst 16.

Hotel i London: The Wesley Euston Hotel & Conference Venue, Euston Street, London, Storbritannien. Se på et kort.

Du rejser selv frem og tilbage til London. Vi mødes mandag formiddag på hotellet for at få en hel arbejdsdag i London. Kurset slutter i London om eftermiddagen fredag den 3. juni.

Prisen omfatter selve kurset, transport i Storbritannien, hotel med morgenmad, alle møder og enkelte måltider i løbet af kurset. Som hovedregel er din forplejning dog for egen regning. Prisen tillægges ikke moms.

Kursusleder: Nils Mulvad
Varighed: 5 dage
Sted: London og Birmingham
Tidspunkt: 30. maj – 3. juni 2022
Pris: 19.200 kr. (prisen tillægges ikke moms)

Tilmeld dig hos Mediernes Efteruddannelse fra 22. nov. 2022

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

TILMELDING ER BINDENDE

Vi satser på, at kurset kan gennemføres i maj/juni 2022. Skulle det i sidste ende ikke være muligt at gennemføre kurset – evt. på grund af nytilkomne restriktioner – kommer du naturligvis ikke til at betale. Du risikerer altså ikke noget ved at tilmelde dig.

Bortset fra dette er din tilmelding bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end to måneder før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end to måneder før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.

Illustrationen viser lokale udgivelser fra kæden Reach, der har ca. 240 lokale udgivelser. Reach har i Manchester en samlet redaktion for datajournalistik.