Inddrag brugerne – styrk journalistikken

Inddrag brugerne

Kurset foregår 19. februar 2021 i Aarhus.

Tør du egentlig gå i ægte dialog med modtagerne af din journalistik? Hvis du gør, har du adgang til en guldgrube af feedback og tip, der kan styrke dit arbejde.

På dette kursus bliver du klogere på helt konkrete metoder til brugerinddragelse, du nemt kan bygge ind i din arbejdsproces. Så idéen om den givende dialog ikke blot bliver til en ophøjet idé men et værdifuldt redskab, der gør din journalistik levende og vedkommende.

Kurset er bygget op omkring grundprincipperne for brugerinddragelse og konkretiseres så med cases, der tager udgangspunkt i forskellige platforme. Du bliver fortrolig med metoder på Facebook, Instagram, nyhedssites og god gammeldags email. Eksempelvis ser vi på, hvordan svenske Upsala Nye Tidning kom helt tæt på både deres brugere og en stærk pendlerhistorie ved brug af en Facebook-gruppe.

Derudover styrkes du med viden om onlinedebat, som kan være en udfordrende, men særdeles givende disciplin, som medier som TV2 Østjylland og DR3 løser med effektivt engagement.

Efter kurset kan du:

  • Se værdien i dialog og inddragelse af dine modtagere
  • Gå direkte i gang med at etablere en kanal ud til dine modtagere.
  • Planlægge brugerinddragelse i kommende projekter og satsninger.
  • Planlægge en indsats omkring onlinedebat ved din journalistik

Sådan foregår kurset:
Kurset sammensættes ud fra korte oplæg, som skifter med øvelser og fælles debat omkring principperne, som gennemgås. Mindst en af øvelserne vil tage udgangspunkt i kursistens eget arbejde og materiale, så kurset bliver helt konkret og umiddelbart brugbart.
Øvelserne vil også kredse om arbejdet med Instagram-stories som et effektivt værktøj og Facebook-grupper til at opbygge et community omkring en større satsning. Delen omkring onlinedebat vil tage udgangspunkt i Nadia Nikolajevas egen “Guide til bedre onlinedebat”, som kursisterne får under kurset.

Hvem er kurset for:
Journalister og redaktører, der gerne vil vil arbejde mere med at inddrage brugerne. Basalt kendskab til sociale medier og digital udgivelse af journalistik vil være en fordel på dette kursus.

Kursusleder: Nadia Nikolajeva
Varighed: 1 dag
Sted: Radisson Blu Aarhus, Margrethepladsen 1, 8000 Aarhus C.
Tidspunkt: 19. februar 2021
Pris: 2995 kr. (+ moms)

Tilmeld dig hos Mediernes Efteruddannelse fra 2. november

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

TILMELDING ER BINDENDE

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.
Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.