Bliv en SoMe-mester: Lær, hvordan du skaber effektfuld journalistik til sociale medier

Alexander Sjöberg og Stine Bødker.
Kursuslederne Alexander Sjöberg og Stine Bødker. Foto: Niels Jørgensen.

Kurset foregår 25. – 27. november 2019 i København.

Mere end halvdelen af danskerne får nyheder fra sociale medier. Blandt unge er tallet endnu højere. Derfor skal vi tage sociale medier seriøst som udgivelsesplatform, og det bliver du helt skarp til i løbet af kursets tre dage.

Du ved, hvordan man deler en artikel på et socialt medie, og du har nok også styr på at forfatte en opslagstekst.

Men en stærk, alsidig og engageret tilstedeværelse på sociale medier er meget mere end det. Der skal godt indhold til. Du skal tænke i publiceringsplaner, flows og visuelle fortælleformater. Og brugerne skal tages seriøst; de er ikke bare modtagere af dit indhold – de kan være med til at give dit medie større værdi, hvis du får aktiveret dem.

Alt det kræver, at vi gentænker de traditionelle journalistiske formater, pudser dem af og tilpasser dem, så historierne kan blive foldet rigtigt ud. Det lærer du på dette kursus.

Vores kursusledere er Stine Bødker, TV2 ECHO, og Alexander Sjöberg, Politiken. Begge er eksperter i at tilpasse og versionere journalistiske historier til Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube, tekstvideoer, explainers og meget andet, og de glæder sig til at gøre dig til en SoMe-mester.

På kurset lærer du

  • Hvordan du skaber moderne, engagerende journalistik til sociale medier.
  • Hvordan du får en stærk gennemslagskraft og når langt ud med dit indhold.
  • Hvordan du kan bruge sociale medier i din research og indsamling af stof samt finde unikke vinkler til historier.
  • Hvordan du bruger online værktøjer til at holde øje med, hvad der foregår på sociale medier – så som Whale, Crowdtangle og Tweetdeck.
  • At versionere indhold fra en anden platform, så det passer til de sociale mediers præmisser.
  • De bedste greb til, hvordan du tænker socialt og bruger platformene på deres præmisser.
  • Du lærer, hvordan du overvåger de forskellige platforme for trends og virale opslag, finder inspiration og nye vinkler og tjekker, hvordan dine historier klarer sig efter en publicering på sociale medier. Måske er du i tvivl om, hvorfor du skal gå op i reach, interaktion og fastholdelse, men efter dette kursus vil det stå helt klart.
  • Du lærer at være social på sociale medier.
  • Du bliver også opdateret på den seneste viden om, hvad de store techgiganter som Facebook har kastet sin kærlighed over, så du er på forkant med udviklingen.

Kurset indeholder oplæg, viser gode eksempler, lægger op til diskussioner og har en række praktiske øvelser. Herunder skal du lære at lave fede Instagram-stories og blive en haj til Facebook-opslag og versionering.

Ud i virkeligheden

Sidst men ikke mindst indeholder kurset et besøg på TV 2 ECHO i Københavns sydhavn, hvor vi kommer helt ind i maskinrummet hos en af landets førende digitale redaktioner. Vi ser på, hvordan TV2 ECHO arbejder og sikrer, at de journalistiske formater er tidssvarende og når ud over rampen til brugerne.

Kursuslederne ser frem til at lære dig, hvordan du laver journalistik på sociale medier, hvor du både skal have øje for gennemslagskraft, timing og brugernes tillid.

Forudsætninger: Kurset er henvendt til dig, der savner ny inspiration og viden, eller dig, der overvejer at arbejde professionelt med sociale medier. Du har arbejdet med indhold til sociale medier før, eller du bruger dem i din fritid. Kort sagt: du ved godt, hvad et newsfeed er, og det skræmmer dig ikke. Du skal have en smartphone eller tablet med på kurset, både med Instagram og Facebook installeret.

Kursusleder: Alexander Sjöberg og Stine Bødker
Varighed: 3 dage
Sted: MBK, Pilestræde 61, 1112 København K.
Tidspunkt: 25. – 27. november 2019
Pris: 8985 kr. (+ moms)

Prisen omfatter: Undervisning, undervisningsmaterialer og frokost, kaffe, te og vand i løbet af kurset. Prisen er ekskl. moms.

Tilmeld dig hos Mediernes Efteruddannelse fra 13. maj.

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

TILMELDING ER BINDENDE

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.