Nyhedsbrev 24. april 2012

1) Få LinkedIn Executive et år gratis

Mange journalister bruger det sociale netværk LinkedIn mere eller mindre aktivt. På mange måder minder det om Facebook, men det har et mere professionelt præg over sig og anvendes især i forbindelse med karriere, og det rummer mange oplysninger om personers nuværende og tidligere tilknytning til virksomheder, organisationer mv.

LinkedIn er et glimrende research-redskab i den gratis version, men endnu bedre i de versioner, man kan vælge at betale for at opgradere til.

Journalister kan få et års gratis opgradering til LinkedIn Executive. Det giver flere fordele. Man kan lave mere detaljerede søgninger – og så er det også muligt at sende op til 50 direkte mails til personer på LinkedIn, selv om man ikke er forbundet til dem.

For at få opgraderingen, skal man først være almindelig bruger af LinkedIn. Derefter melder man sig til den gruppe, der hedder ”LinkedIn for Journalists”. Administratorerne af denne gruppe kører ca. en gang om måneden en ca. 30 minutter lang session, som man skal deltage i. Man skal have meldt sig til på forhånd. Man ringer op til et nummer (for os er det et dansk nummer) og så kigger man på sin computerskærm og bliver guidet rundt i LinkedIns mange muligheder. Efter man har deltaget, bliver man opgraderet. Og har man lyst til at fortsætte efter et år, må man deltage i en web-session igen.

http://www.linkedin.com

 

2) Gratis håndbog om datajournalistik

I næste uge udgives ”Data Journalism Handbook”, som i bedste Open Source-stil er skrevet af datajournalister fra hele verden. Bogen, som du kan få et smugkig i her, er gratis. Skriv dig op her til at få besked, når bogen er klar til download.

 

 

3) Lær selv datajournalistik på en uge (3 + 2 dage)

Vi har stadig nogle få ledige pladser på et kursus, vi kører for UPDATE, ”Gør datajournalistik til forsidehistorier” – planlagt til 29.-31- maj og 14.-15. juni.

Man skal ikke følge meget med for at notere, at begrebet datajournalistik fylder en masse for tiden. Der udgives bøger om emnet. Dagbladet Information holder stor konkurrence i datajournalistik, og (især) i udlandet er der en kæmpe interesse for journalister, der kan bearbejde og visualisere data. Vores grundkursus giver dig en mulighed for selv at komme i gang.

Vi vil både arbejde med dataindsamling, med analyse og med at få skabt flotte visualiseringer af data. Vi vil bl.a. undervise i Google Fusion og Tableau Public. (Som også giver masser af muligheder for spændende og flotte visualiseringer). Begge dele er gratis programmer.

Læs mere om kurset – tilmelding mv.: http://www.dje.dk/FMPro?-DB=kurser.dje&-Lay=14&-Format=kursusaktuel.html&Kursusnr=1205142044&-Find