Nyhedsbrev 7. november 2016

 

Gratis adgang til New York Times under valget

I anledning af valget har New York Times valgt at åbne alle digitale platforme for adgang i tre dage: 7., 8. og 9. november. Mere information.

 

Bliv opgraderet på LinkedIn i aften (gratis)

Er du journalist, og vil du have et års gratis opdatering til Premium-medlem på LinkedIn, er chancen der i aften kl. 19.00. Sidste gang var 1. august, så det sker ikke så ofte.

Fordelen ved Premium er dels flere søgemuligheder, dels muligheden for at kunne maile ikke-kontakter direkte. Du kan også se en oversigt over alle, der har været inde på din profil.

  1. Du skal være medlem af LinkedIn-gruppen “LinkedIn for Journalists“.
  2. Dernæst skal du følge instruktionerne i dette opslag.

Kort fortalt skal du deltage i et webinar på en lille time. Du skal ringe op til et nummer og følge med undervejs. Sidst, vi prøvede, var det et dansk nummer, så der er ingen særlige udgifter forbundet med det.

Indholdet i webinaret er meget relevant for journalister, der ønsker at bruge LinkedIn som et researchværktøj.

 

Der er penge i falske nyheder

Hvor mærkeligt det end kan lyde: Det kan være en god forretning at lave sites med falske nyheder. Der er gode annoncekroner – og så skal man jo heller ikke bruge tid og penge på research.

BBC News skriver om trenden, som boostes ekstra af sociale medier. BBC’s konklusion er, at journalister bør have undervisning i at skelne sandt fra usandt.

 

Det kan du (selvfølgelig) få hos os. 20. og 21. marts næste år kan du få lige præcis denne type undervisning, når vi inviterer lederen af First Draft News, britiske Alastair Reid, til at holde kursus i København.

First Draft News er dedikeret til dette ene formål: Hvordan medierne bliver bedre til at fakta-tjekke og til at undgå at viderebringe falske påstande.

Se omtale af kurset her.

 

Pris for datavisualisering til tegneserie

Sitet “Information is Beautiful” har netop uddelt de årlige priser for god datajournalistik, interaktive features, datavisualiseringer etc.

En overraskende vinder var online-tegneserien xkcd, der vandt med “A Timeline on Earth’s Average Temperature“.

 

En gratis grafik-ide

Vi synes, det er fint at låne hinandens ideer (det er jo muligt at kreditere for ideen), så her er en grafik fra The Guardian, som umiddelbart kan versioneres og bruges med dansk indhold. Den store bagedyst (på DR1) bygger jo på formatet The Great British Bake Off, og efter finalen visualiserede The Guardian finalisternes vej til den afgørende dyst. Og sammenlignede dem også med tidligere sæsoners finalister.

 

Én grafiktype – mange grafikker

Arbejdsløshedsgrafikken “Jobless rate for people like you” fra New York Times er et andet eksempel på en grafik, der kan genbruges. Den er fra 2009, men princippet bag grafikken holder stadig i al sin enkelhed: En masse svagt optegnede kurvegrafikker lægges ind over hinanden, og man kan med mus eller filtre fokusere. Princippet kan bruges til mange ting, og i efteråret brugte The Marshall Project den til denne grafik “Crime in context“.

Vi har selv brugt brugt metoden i en ledighedsgrafik, vi lavede for Fagbladet 3F. Den blev holdt løbende opdateret nogle år, men den er desværre taget ned igen. Her er en kort omtale og screendump.

 

Besøg The Marshall Project

Hvis du vil med til USA og besøge The Marshall Project, som laver mange meget spændende projekter – alle om krimi- og retsstof – så tag med på vores USA-kursus:

https://www.kaasogmulvad.dk/forside/kurser/digital-journalistik-2017-nyc-florida/

 

Kig rundt og gys!

Denne 360 graders video – filmet i mediernes aflukke ved et Trump rally – giver et kontant og stærkt indtryk. Muligheden for at køre hele vejen rundt og få det hele med giver os optimal mulighed for at mærke den dårlige stemning. Videoen er en af de første i en serie, som New York Times løbende lægger ud under overskriften The Daily 360.

 

Forårskurser – nu på print

Fagbladet Journalisten har i det kommende nummer et stort trykt katalog med, hvor du kan se samtlige 162 forårskurser, som udbydes gennem Mediernes Efteruddannelse. 15 af dem står vi for.

Herunder har du hele listen over forårskurserne, og du kan tilmelde dig via mediernesefteruddannelse.dk fra 14. november. Er der et af kurserne, du er specielt interesseret i, er du altid meget velkommen til at kontakte os direkte.

 

Forbered dig på temaer, data og metoder til kommunalvalg 2017 (3 dage, Aarhus)

Forbered dig på afgørende temaer og metoder til dækning af kommunalvalg 2017 på et tre-dages kursus.

 

Digital journalistik 2017 – NYC og Florida (9 dage, USA)

Tag med ni dage til USA, hvor medieudviklingen sker. Du får USAs bedste journalister på to-mands-hånd på årets mest spændende og inspirerende kursus.
Skriv bedre rubrikker (1 dag, København)

Vind kampen om læsernes opmærksomhed. Uden gode rubrikker læser ingen dine artikler.

 

Tallene gemmer på historier – regneark for begyndere (2 dage, København)

Alle journalister har gavn af at kende til regneark. Det er grundlaget for al datajournalistik. På et par dage lærer du at importere, rense, strukturere og kombinere data.

 

De sejeste tricks til regneark for journalister – Excel for fortsættere (2 dage, København)

Kaas & Mulvads avancerede undervisning i regneark for journalister. Find historien i tallene. Konkrete øvelser fra journalistikken. Og masser af gode tips.

 

Sociale medier i Breaking News (2 dage, København)

En af de førende internationale eksperter, Alastair Reid, First Draft News, viser med aktuelle eksempler de nyeste metoder til at finde, tjekke og bruge oplysninger fra sociale medier i redaktionen.

 

Sæt dagsordenen med sociale medier (2 dage, København)

Kurset handler om de muligheder, sociale medier giver din journalistik. To danske eksperter klæder dig på til at lytte og deltage i det, der foregår på sociale medier.

 

Rejs sikkert! – for journalister og fotografer (1 dag, København)

Verden er blevet mere usikker, og selv uden for de kendte hotspots kan faren pludseligt opstå. På kurset lærer du, hvad du selv kan gøre på forhånd.

 

The Power of Audio” a Masterclass with Susanne Reber (3 dage, København)

På et intensivt tre-dages kurser underviser en af verdens bedste radio-fortællere i at kombinere lyd og undersøgende journalistik til fortællinger.

 

Fra gråt til guld – bliv klar til de sidste 20 år som journalist (3 dage, Middelfart)

Internatkurset med Henrik Kaufholz forbereder erfarne journalister til de sidste vanskelige år på arbejdsmarkedet. Du skal lære at leve med hastige forandringer – og at forny dig selv.

 

Kom up to date – sponsoreret indhold (2 dage, København)

Sponsoreret indhold stiller store krav om at engagere, underholde og informere. Lær metoderne på dette kursus.

 

Kom tæt på terrordækningen i Bruxelles og Paris (5 dage, Bruxelles og Paris)

Politiken-journalist Jakob Sheikh tager kursusdeltagerne med til Bruxelles og Paris for at lære af journalisterne i de byer, hvad vi kan gøre, når et terrorangreb rammer Danmark.

 

Få kickstart i europæiske journalistik-netværk (6 dage, Bruxelles og Mechelen)

Tre dage i Bruxelles og tre dage i Mechelen – så er du klar til journalistiske samarbejdsprojekter inden for undersøgende journalistik på tværs af lande og redaktioner.

 

Grav hurtigt og grundigt i den daglige journalistik (3 dage, Aarhus)

Kurset fokuserer på de praktiske metoder, der kan gøre en forskel i dagligdagen. Det handler om, hvordan vi gør vores arbejde godt, selv om vi har travlt.
Kom tæt på dramaet i tyske medier (5 dage i Berlin og Hamburg)

På rejsekurset møder vi stærke aviser og velfinansierede public service-stationer, der satser på udvikling. Hvad betyder det for kvalitetsjournalistik?
Du behøver ikke vente til næste forår…

Vi har endnu syv efterårskurser på programmet, som alle gennemføres. Ud af de 15 annoncerede kurser her i efteråret har vi kun været nødt til at aflyse to på grund af få tilmeldte.

Vi har stadig ledige pladser på disse tre kurser:

Fra ide til færdig bog (3 dage København)
Har du nogensinde overvejet at lave en bog – biografi, dokumentar eller noget helt tredje – får du her en masse konkret viden, der kan hjælpe dig videre. Deltagerne på vores første kursus var begejstrede.

Søg aktindsigt og skaf fortrolige kilder (2 dage, Aarhus) (Én enkelt plads tilbage!)
Den nye offentlighedslov gjorde det ikke nemmere at trænge ind bag de centrale myndigheder og det politiske apparats barrikader. På dette kursus lærer du, hvordan du kommer så langt som muligt. Og hvad du kan gøre, når juraen ikke hjælper mere.

Styr uden om flosklerne – flere fakta i kommunaljournalistik (3 dage, Aarhus)
Kurset for journalister, der dækker kommuner/kommunalpolitik, og som gerne vil videre end pligtstoffet.

Data for journalister (3 dage København)

Myndighederne lægger flere og flere data ud til frit brug. De færreste journalister ved, hvordan de skal få fat i dem eller bruge dem. På dette kursus gennemgår vi, hvor de nye data er, hvordan du enkelt får fat i dem, og hvordan du renser dem.

Få nyhedsbrevet i din egen mailboks. Skriv dig op her.