Nyhedsbrev 31. august 2015

Kære alle

Om en uge tager vi med 17 kursister til datajournalistikkens europæiske hovedstad, London. Vi glæder os, og det gør vi også, til vi inden længe kan afsløre, hvilke kurser næste forår byder på. Vi har rigtigt mange gode ting på vej. Men her og nu kommer en stribe tips, tricks og nyheder.
Husk at tage fat i os, hvis vi kan hjælpe med noget!

Kurt Strand –interview-kursus tæt på udsolgt
21. og 22. september er Kurt Strand kursusleder på kurset ”Spørgeteknik, struktur og nærvær”, som især vil hjælpe intervieweren til at bevare styringen i interviewet, selv om interviewperson og hjælpere har forberedt sig og satser på at kunne styre resultatet. Kurset foregår i København, og der er kun få ledige pladser tilbage.
Læs også, hvad Kurt Strand mener om ”Det gode sprog” her:https://www.kommunikationogsprog.dk/kom-magasinet/fortael-det-som-det-er

Stor guide. Sådan bruger du kort i datavisualiseringer
Englænderen Paul Bradshaw har lavet en fin gennemgang af, hvornår og hvordan kort bruges i forbindelse med datavisualiseringer. Det er ikke mindst en god introduktion til mindre øvede. Paul Bradshaw underviser på Birmingham University, og det er derfra, materialet her stammer.
Linket i overskriften linker til 1. del af guiden. 2. del af guiden ligger her:http://onlinejournalismblog.com/2015/08/28/when-to-use-shape-maps-in-data-visualisation-part-2-of-a-great-big-guide/

Er fotoet manipuleret – og hvordan?
Medierne får ofte fotomateriale tilsendt, og enhver bør vide, hvordan man fx tjekker metadata i billedet: Ligger der fx informationer i billedet om, hvornår og hvor det er taget? For at tjekke det kan man bruge det glimrende (og simple) værktøj ”Jeffrey’s Exif Viewer”:http://regex.info/exif.cgi
Men metadata kan manipuleres, så man skal ikke stole 100 pct. på, hvad man finder. Selve billedet kan selvfølgelig også manipuleres i Photoshop og den type værktøjer – og ofte så dygtigt, at det er nærmest umuligt at se.
Vi er faldet over et nyt og gratis værktøj, der påstår, at man med dette kan afsløre manipulationer. Under ”Help” ligger der en lille video, der demonstrerer, hvordan det bruges. Klik på overskriften for at prøve ”Forensically”.
Har du gode eller dårlige erfaringer med at bruge værktøjet, hører vi gerne fra dig.

Vi underviser selvfølgelig i, hvordan man finder og tjekker metadata i billeder etc. på vores to kurser i Avanceret internetresearch her i efteråret. Klik på link for detaljer og info om tilmelding:
https://www.kaasogmulvad.dk/forside/kurser/avanceret-internet-nye-researchmetoder-paa-nettet-og-i-sociale-medier/

Tutorial: Sådan gør du, når e-mail-adressen er næsten umulig at finde
På vores kurser i avanceret internetresearch har vi altid med, hvordan man finder kontaktoplysninger og ikke mindst e-mail-adresser på dem, der helst ikke vil have den frem. Det kunne typisk være kendte personer, der ikke vil kontaktes, men som vi som journalister gerne vil have fat i – uden om agenter og sekretærer. I en artikel på vores hjemmeside viser vi et af de gode trick, som vi selvfølgelig også selv bruger, når vi har brug for at komme i kontakt med en, der helst vil holde sig under radaren.

Snapchat som journalistisk værktøj
Efter Facebook er Snapchat det foretrukne sociale medie i Danmark. Men ikke mange medier har fundet ud af at bruge Snapchat. Derfor holder Dona – onlinejournalisternes netværk –arrangementet ”Forstå Danmarks hurtigst voksende sociale medie” 17. september i København. Interessen var stor, og selv om arrangementet blev flyttet til et større lokale, blev også dette hurtigt udsolgt. Indtil et nyt arrangement måtte blive stablet på benene, må man ty til nettet for at blive klogere på erfaringerne fra de medier, der trods alt er kommet i gang. Klik på overskriften for en opsamling fra NiemanLab om nyhedsorganisationers brug.
Læs også: How to get started on Snapchat: A beginner’s guide for brands

WhatsApp som journalistisk værktøj
Et andet af de meget brugte værktøjer/sociale netværk er WhatsApp – der giver mulighed for på tværs af platforme at udveksle beskeder uden at skulle betale for SMS. En række medier bruger WhatsApp. Paul Bradshaw (der var han igen) har skrevet en artikel med en række gode råd efter at hans studerende brugte WhatsApp som et led i valgdækning.

Instagram – 50 fotografer – 50 stater
Time har samlet de bedste Instagram-fotografer fra hver af de amerikanske stater. Vi tør ikke garantere, at Time har valgt rigtigt. Men der er mange gode imellem.

Hack et hotel-tv
Kender du problemet? Man ankommer til hotelværelset og vil egentlig meget hellere bare streame noget tv eller serier fra sin ipad, sin computer eller telefon – end at se noget på de kanaler, hotellet stiller til rådighed. Men ofte kan man ikke få vist indholdet på tv’et, fordi hotel-tv’et er låst, og ingenting hjælper. Her er en vejledning, der i mange tilfælde vil være nok.

Lav din egen ”Snow Fall”
Ofte ser man eksempler på lange historier, som ikke er proppet ind i et standard-cms-system. I stedet er de bredt ud over en lang side, man kan scrolle igennem – afbrudt af vidoer, fotos, grafikker og andet. Vi har set nogle fine eksempler hjemmefra, men den, der for alvor satte gang i udviklingen, var New York Times’ ”Snow Fall”. Andre eksempler erMashable’s Eyewitness to HellThe New York Times’ Norway the Slow Way,og The Baltimore Sun’s Undue Force. Vil du lære at lave den slags sider, har Storybench lavet en manual.

Du vil ikke have print eller pdf – du vil have data. Sådan gør du.
Den nye offentlighedslov skulle gøre det nemmere at få dataudtræk. Men vi har været gennem en meget besværlig sag med SKAT, som har benyttet Kammeradvokatens vejledning til at gøre det sværere at få brugbare data. Det lykkedes til sidst. I en artikel, der nu ligger på Åbenhedstingets side, gennemgår Nils Mulvad skridt for skridt, hvordan det lykkedes. Det vigtigste er, at andre nu kan bruge metoden.

Vil du også blive bedre til at få det, du ønsker, så tag med på Oluf Jørgensens og Nils Mulvads aktindsigtskursus i København den 5-6. november:

Søg aktindsigt og skaf fortrolige kilder
5.-6. november i København
Den nye offentlighedslov gjorde det ikke nemmere at trænge ind bag de centrale myndigheder og det politiske apparats barrikader. På dette kursus lærer du, hvordan du kommer så langt som muligt. Og hvad du kan gøre, når juraen ikke hjælper mere. Vi blander de praktiske juridiske kneb med den konkrete journalistiske metode til at åbne for myndighedernes dokumenter og data.

Nyt quiz-format fra Upshot
Upshot, der hører under New York Times, har et par gange her i sommer startet en artikel med en gåde eller quiz. Ideen er både original og god – og artiklerne, der følger efter, bliver man også lidt klogere af, når man først har brugt lidt tid på at tænke sig om.
A quick puzzle to test your problem-solving
Are you smarter than other New York Times-readers?
Upshot har en opfølgningshistorie til den sidste.

Efteråret er en herlig tid. Se, hvor mange muligheder du fx har for at blive lidt klogere. Der er ledige pladser på følgende kurser:   

Styr uden om flosklerne – flere fakta i kommunaljournalistik
30. september – 2. oktober i Aarhus
Kommunerne ændres hastigt i disse år. Forskellene vokser fra kommune til kommune og internt i den enkelte kommune. Desuden bliver der lukket op for nye detaljerede oplysninger på kommunalniveau på et væld af områder.

Fup eller fakta – bliv din egen detektor
29. oktober og 12. november i København
Sammen med DR’s Detektor-vært, Thomas Buch-Andersen, har vi skabt et helt nyt faktatjekker-kursus, hvor du over to dage bliver grundigt klædt på. Mellem de to kursusdage skal du selv lave et konkret faktatjek. På kurset lærer du om klassiske fejl, overdrivelser og fordrejninger, og du får en række praktiske værktøjer, så du bliver bedre til at gennemskue usikkerheder i statistikker og tal-analyser.

Research for at fortælle historier
2.-3. november i København
Vil du blive bedre til at formidle de væsentlige historier? Mange væsentlige historier kan fortælles bedre, hvilket både gælder for undersøgende såvel som den almindelige grundige journalistik. Dette kursus åbner for en ny værktøjskasse, der bygger bro mellem undersøgende/udredende journalistik og fortællende journalistik.

Lær de journalistiske tricks for at få oplysninger ud i retssager
3. november i København
Ligesom offentlighedsloven er også retsplejeloven ændret med en række nye muligheder for journalister. Samtidig har der ud fra praksis i de senere år udviklet sig nogle metoder, som giver journalister helt nye fordele. Det gælder de store kriminalsager og de civile sager, hvor retsdokumenterne ofte kaster lys over forhold, ingen af parterne ønsker frem i offentligheden.

Husk, at du kan få dit eget eksemplar af nyhedsbrevet ved at tilmelde dig her:
https://www.kaasogmulvad.dk/tilmeld-nyhedsbrev/