Nyhedsbrev 30. januar 2015

Billigere at lave interaktive kort med CartoDB
Mange vil mene, at man med CartoDB kan lave lidt lækrere interaktive kort end med Google. Nu er det også blevet nemmere at bruge CartoDB uden at skulle have pungen frem. CartoDB har valgt givet firmaets gratis-brugere bedre vilkår, og mange vil nu kunne klare sig med en gratislicens.
Man kan med den gratis licens have et ubegrænset antal tabeller. Man kan dog kun have 50 MB data uploadet, men det kan man også lave en del kort med.

Sammenlign den gratis version med betalingsversionerne her:
https://cartodb.com/pricing/

 

Lær selv at bruge CartoDB
Vi holder 28. og 29. februar i København et to-dages kursus, hvor vi fokuserer på tre værktøjer, hvor enhver i løbet af kort tid kan lære at lave – gratis – interaktivt indhold til web. Hele den ene dag er viet til CartoDB, og kursisterne vil lære at lave mange forskellige typer interaktive kort. CartoDB er nemt at komme i gang med, og har du evt. prøvet andre kortværktøjer – som fx Google Fusion Tables, vil det være endnu nemmere at gå videre til CartoDB.

Læs om vores kursus og meld dig til her:
http://kortlink.dk/fs3k

 

Gratisprogram til interaktiv grafik i ny version
Datawrapper er blevet opdateret et par gange i den senere tid. Datawrapper er et gratis program, der gør det nemt at lave grafikker som dem, der er indlagt i Ugebrevet A4’s artikel om de småfede SF’ere. http://www.ugebreveta4.dk/13-facts-om-smaafede-sfere-der-hader-ulighed-og-give_19447.aspx

Vi underviser også i at bruge Datawrapper på kurset, der blev omtalt ovenfor. Du får undervisningsmateriale med hjem og vil altså nemt kunne lave dine egne grafikker efter kurset. Det tredje værktøj, vi vil undervise i på kurset, er et gratis program til at lave interaktive tidslinjer – også til web.

Læs om vores kursus og meld dig til her:
http://kortlink.dk/fs3k

 

Oversigts over vigtige datajournalistik-tendenser i 2015
På Medium.com har vi fundet denne spændende oversigt over vigtige tendenser. Den fremhæver bl.a. Facebooks Graph Search, som vi også særskilt  fremhæver og træner i på vore kurser, bl.a. under personsøgning senere i foråret. Artiklen omtaler nye værktøjer til at trække information ud af hjemmesider og vigtigheden af de geografiske tjenester, som der er flere spændende eksempler på. Den lover også – interessant nok – et comeback til Storify:

https://medium.com/@ToTheVictor/glimpse-inside-the-2015-digital-reporting-toolkit-284f5e736e20

 

Ny hjemmeside for Kaas & Mulvad
Fra vores egen verden har vi en nyhed om en ny hjemmeside. Den har længe trængt til at blive shinet op. Men vi har haft for travlt med at hjælpe andre. Nu er vi dog færdige og åbner for den i dag. Som sædvanlig er der småting, der vil blive ændret og tilføjet i den kommende tid. Men kig indenfor:

https://www.kaasogmulvad.dk/

 

Hvad er det for noget med den der Wayback Machine?
Mange kender muligheden for at gå tilbage til længst forsvundne sider via www.archive.org og The Wayback Machine. Vi har altid en inntroduktion og nogle øvelser med på vores kurser i avanceret internetresearch, og der er altid nogle på kurserne, der indser, at dette værktøj kan noget helt unikt og værdifuldt for en journalist.
Der er også altid spørgsmål a la: Hvem er archive.org egentlig, og hvad er meningen med det hele?
Spørgsmål som disse er der svar på i en ny artikel fra bladet The New Yorker:

http://www.newyorker.com/magazine/2015/01/26/cobweb

Og se også denne spændende gennemgang af mulighederne med Wayback:

http://gijn.org/2015/01/27/introducing-the-research-desk-secrets-of-the-wayback-machine/

 

Fornavne på Danmarkskort
Først var det mandenavne og nu er kvindenavne også lagt på kort, fordelt efter kommuner, så man kan se, hvilke navne, der er mest almindelige i hver enkelt kommune. Jens og Anna er fra Jylland., mens Kirsten dominerer østpå. Og hvad er det for ét enkelt sted i landet, hvor det mest almindelige navn på kvinder er Mette?
De to kort er begge lavet i CartoDB, som blev omtalt ovenfor. Se de to kort på vores Facebook-side:

https://www.facebook.com/pages/Kaas-Mulvad/227948559464

 

Forårets 4 øvrige kurser, hvor der stadig er ledige pladser, foregår alle i København:

 

Tallene gemmer på historier – regneark for begyndere.
16. og 17. marts 2015 i København: Kurset er det grundkursus i regneark, som vi både kan se og høre, at mange journalister efterspørger, og endnu flere vil have gavn af.

Læs om vores kursus og meld dig til her:

kortlink.dk/fshz

 

For de avancerede: Lær ti seje tricks til regneark.
13. og 14. april 2015 i København: Har du brugt Excel på almindeligt niveau, så er her kurset til dig, der ikke bare vil være bedre, men som også har lyst til at lære en stribe smarte og praktiske tricks, som vi selv bruger i det daglige arbejde. Dette kursus har ikke tidligere været udbudt som almindelig efteruddannelse. Vi har dog undervist både danske, norske og svenske kolleger ved lukkede arrangementer

Læs om vores kursus og meld dig til her:

kortlink.dk/fsk3

 

Avanceret personsøgning på nettet, i databaser og sociale medier
20. og 21. april 2015 i København:. På dette nyudviklede to-dages kursus giver vi dig de vigtigste research-metoder og søgeteknikker til brug for personresearch på nettet. Vi skal både arbejde med målrettet research i nettets store søgemaskiner, i mere specifikke databaser og i de sociale medier.

Læs om vores kursus og meld dig til her:

kortlink.dk/fsk4

 

Moderne undersøgende journalistik – de bedste tricks og teknikker
27. til 29. april 2015. Tre dage  i København: Undersøgende journalistik er slet ikke det samme som for 10 eller 20 år siden. På kurset giver vi en opdateret introduktion til god, undersøgende journalistik af i dag – og i morgen. Vi fører din viden ajour, vi hører nye praktiske eksempler fra danske og udenlandske journalister, og vi giver dig en række nye redskaber i moderne undersøgende journalistik.

Læs om vores kursus og meld dig til her:

kortlink.dk/fsk5 

 

Specialdesignede kurser på medierne
Vi underviser også i data-journalistik ude på medierne. I næste uge tager Nils Mulvad til Ljubljana i Slovenien for at træne datajournalisterne på delo.si. Vi er i gang med en større uddannelses-indsats med fire ugers efteruddannelse på den norske avis Dagens Næringsliv, der svarer til danske Børsen. Og vi har også netop holdt et en-dags-kursus i brug af de nyeste søgemetoder på nettet og sociale medier for en specialredaktion i DR.
Hvis du er interesseret i at høre om mulighederne for et kursus på din egen arbejdsplads, så kontakt os: kurser@kaasogmulvad.dk