Nyhedsbrev 10. august 2016

Kære nyhedsbrevslæser

Vi er i gang igen efter ferien. Vi har flere spændende projekter på vej. De første efterårskurser starter snart, og lige nu er vi i fuld gang med at forberede helt nye kurser til foråret 2017. Har du ideer, forslag eller ønsker, så send os en mail eller ring.

Læs om vores kommende kurser nederst i nyhedsbrevet.

 

I dag har Fagbladet 3F premiere på et meget omfattende og ambitiøst journalistisk projekt, og vi er stolte af at have været med på sidelinjen.

6 ud af 10 virksomheder slipper for straf efter dødsulykker, viser en gennemgang af alle dødsulykker på arbejdspladser fra 2004 til 2015. Fagbladet 3F har gennem flere år i en kæmpe indsats brugt Offentlighedsloven for at kunne sætte fokus på dødsulykker, myndighedernes håndtering af ulykkerne, henlæggelse af sager samt konsekvenserne for de efterladte.

Al materialet er fra i dag tilgængeligt gennem en database og et website, hvor alle dødsulykker er beskrevet og lagt ind på et Danmarkskort. Al research og journalistik er foretaget af Fagbladet 3F. Vi har hjulpet med at strukturere researchmaterialet og med at få projektet præsenteret på nettet.

http://www.dødsulykker.dk

 

Apropos Offentlighedsloven – så skal den jo evalueres. Dansk Journalistforbund er gået sammen med Radikale Venstre, SF og Det Konservative Folkeparti om en høring forud for evalueringen. Programmet for dagen er ikke helt klart, men høringen vil foregå 31. august på Borups Højskole. Flere informationer og tilmelding her:

http://www.conferencemanager.dk/dj31aug16/arrangementet.html

 

OL er ikke bare tv i timevis. OL betyder også masser af gode interaktive præsentationer, der ofte – langt bedre end selv den kvikkeste kommentator – kan få os til at forstå, hvorfor de bedste bare er så gode.

I aftes fik USA guld i kvindernes redskabsgymnastik. Og amerikanske Simone Biles sluttede med bravour. Denne fine visualisering fra New York Times forklarer med en kombination af tekst, video, grafik og interviews let og enkelt, hvorfor Biles er så fænomenal. New York Times har flere af samme slags under titlen “The Fine Line”.

http://www.nytimes.com/interactive/2016/08/05/sports/olympics-gymnast-simone-biles.html

 

Også The Guardian bruger interaktive elementer for at forklare, hvad der gør svømmeren Katie Ledecky så suveræn:

http://www.theguardian.com/sport/ng-interactive/2016/aug/08/how-katie-ledecky-obliterated-her-own-world-record-in-the-400m-freestyle

 

NiemanLab har lavet en god opsamling på nogle af mest coole digitale eksperimenter, der bliver brugt for at dække OL i Rio:

http://www.niemanlab.org/2016/08/these-are-some-of-the-coolest-experiments-in-digital-news-coverage-of-the-2016-rio-olympics

 

Mens nogle slapper af med at se sport, fortsætter det californiske undersøgende center og Reveal afdækningen af Tvind-imperiets forgreninger. Her historien om, hvordan UNICEF har afbrudt forbindelser til Tvind-aflæggeren DAPP:

https://www.revealnews.org/article/unicef-cuts-off-funding-to-nonprofit-linked-to-alleged-cult/

 

Michael Durham har kastet håndklædet i ringen. Siden 1999 har den engelske journalist været primus motor i websitet tvindalert.com, der har dokumenteret mange af de forhold, der kommer frem nu. Han bifalder den aktuelle afdækning, men opdaterer ikke sit site længere. Læs hans tragikomiske liste med forskellige mediers forklaringer på, hvorfor de gennem tiden sagde nej til hans Tvind-historier.

http://www.tvindalert.com/the-tvind-alert-investigation-what-next/

 

Siger man navnet “Aron”, ved de  fleste datajournalister udmærket, hvem man taler om. Så henviser man nemlig til den indflydelsesrige amerikaner Aron Pilhofer, der netop har meddelt, at han stopper i sit topjob på engelske The Guardian. Her har han ellers stået i spidsen for stort set alt digitalt. Vi har kendt Aron i mange år, og kursister på vore USA-kurser har også mødt ham ved flere lejligheder. Senest i London, men også mens han havde et tilsvarende top-chefjob på New York Times.

Ikke uden grund lytter man opmærksomt, når Aron Pilhofer åbner munden. Fremover vil han arbejde på Temple University i Philadelphia, og i den forbindelse har Columbia Journalism Review lavet et afskedsinterview med den digitale frontløber.

http://www.cjr.org/q_and_a/aron_pilhofer_guardian_buyouts.php

 

Fire år er gået siden, New York Times’ lavede Snowfall. For mange var historien og serveringen af den en øjenåbner. Her var helt nye måder at fortælle en historie på. En overgang tog det næsten overhånd med ”Snowfall-effekter”. Journalisten Bobbie Johnson skrev om fænomenet og begyndte at samle eksempler på historier med masser af interaktive elementer. Listen er ikke opdateret fornylig, men der er stadig mange interessante historier og præsentationer i hans Google-regneark.

 

Masser af spændende kurser forude. Uanset om du er nyuddannet, erfaren, mest til print eller mest til til det digitale – i de kommende måneder har vi en masse spændende efteruddannelseskurser. Prøv at se, om der ikke er noget for dig – eller din kollega:

 

Snapchat for journalister (1 dag, Kbh.)

Vil du inddrage og engagere de yngste, er en god start at lære Snapchat at kende. På kurset lærer Katrine Villarreal Villumsen dig at bruge Snapchat journalistisk.

 

Skriv langt til mobilen (2 dage, Kbh.)

Siden Snowfall har mange – også danske – medier eksperimenteret med lange fortællinger. Lær her, hvordan du kan fortælle på nye måder til nye platforme.

 

Lær de journalistiske tricks for at få oplysninger ud i retssager (2 dage, Kbh.)

Kend dine rettigheder som retsreporter. Kurset er en udvidelse af vores populæreste kursus fra sidste sæson.

 

Genstart – som web-journalist (2 gange 5 dage, Middelfart og Kbh.)

Måske kurset er noget for dine kolleger? Det er målrettet gruppen, der ikke helt har fået efteruddannet sig. Og emnet er i høj grad en indføring i brugen af digitale og sociale medier.

 

Avanceret internet – nye researchmetoder på nettet og i sociale medier (3 dage, Aarhus)

Lær at researche hurtigt og effektivt. Lær nye metoder som kan hjælpe dig hver eneste dag fremover.

 

Journalistik vi kan leve af (2 gange 2 dage, Kbh.)

De gamle forretningsmodeller skranter. Heldigvis er der masser af nye, spændende ideer, der kan sikre medier og journalistik. Det er i fokus på dette nye kursus.

 

Tallene gemmer på historier – regneark for begyndere (2 dage, Kbh.)

Vores yndlings-program! Regnearket er en fantastisk genvej til at finde solo-historier. Bliv skarp på to dage.

 

Forstå og producér web-tv (2 dage, Kbh.)

Hvordan bliver journalistiske videoer og indslag bedre? Det kan du lære af underviser Troels Trier, der gennemgår, hvad der virker – og hvad der ikke virker på web-tv.

 

Sæt dagsordenen med sociale medier (2 dage, Kbh)

To af de bedste inden for journalistisk brug af sociale medier, Nadia Nikolajeva og Katrine Villarreal Villumsen, deler ud af metoder og tricks.

 

Fra ide til færdig bog (3 dage København)

Har du en drøm om at lave en bog – biografi, dokumentar eller noget helt tredje – får du her en masse konkret viden, der kan hjælpe dig videre. Deltagerne på vores første kursus var begejstrede.

 

Styr uden om flosklerne – flere fakta i kommunaljournalistik (3 dage, Aarhus)

Kurset for journalister, der dækker kommuner/kommunalpolitik, og som gerne vil videre end pligtstoffet.

 

Vind kampen om læsernes opmærksomhed: Skriv bedre rubrikker (1 dag, Kbh.)

Den gode og effektive rubrik giver masser af læsere, mens den dårlige rubrik får læserne til at vælge fra. Så enkelt er det. Kurset er snart fyldt op, men der er stadig ledige pladser!

 

Søg aktindsigt og skaf fortrolige kilder (2 dage, Aarhus)

Du lærer, hvordan du kommer så langt som muligt med aktindsigt. Men også, hvad du kan gøre, når juraen ikke slår til.

 

Find data – og find historier med Microsoft Access (3 dage, Kbh.)

På dette kursus viser vi, hvor de mange nye offentlige data er, hvordan du enkelt får fat i dem og anvender dem. Kurset er også et begynderkursus i Microsoft Access.

 

Hele kursusoversigten finder du her: https://www.kaasogmulvad.dk/kurser/

Næste gang kan du få nyhedsbrevet i mailen. Skriv dig op her: https://www.kaasogmulvad.dk/tilmeld-nyhedsbrev/